Bruker-93156 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Høres ut som en kjempesjangse vist du klarer å studere på siden. Tror ikke det er noe vits å pakke det inn for foreldrene dine, så fortell dem hvordan det er og hvordan du ser på det. 1 fag på et år skal jeg klare. førsteåret er det matte uansett, og jeg er ganske god på matte fra ungdomsskolen, så så lenge jeg slipper R1 så går det nok bra hmm, lurte på om noen hadde noen gode formuleringer jeg da Tror du klarer 1 fag pr. år. Jeg tar selv 3 fag på et år som privatist nå. Og vil ikke si jeg akkurat er supermotivert. Ja, betaler du noe annet en eksamensavgift og bøker? Helt rått! GO for it, ikke la sjansen forsvinne. Det var det da.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Så? Hva sier foreldrene dine? Hehe. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Tror du klarer 1 fag pr. år. Jeg tar selv 3 fag på et år som privatist nå. Og vil ikke si jeg akkurat er supermotivert. Ja, betaler du noe annet en eksamensavgift og bøker? Eneste jeg betaler er eksamensavgifter. Bøkene får jeg. (Tar det via voksenopplæringen i forsvaret) Men snakk med rådgiveren på skolen du skal slutte ved, han hjelper deg nok Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Tror du klarer 1 fag pr. år. Jeg tar selv 3 fag på et år som privatist nå. Og vil ikke si jeg akkurat er supermotivert. Ja, betaler du noe annet en eksamensavgift og bøker? Eneste jeg betaler er eksamensavgifter. Bøkene får jeg. (Tar det via voksenopplæringen i forsvaret) Men snakk med rådgiveren på skolen du skal slutte ved, han hjelper deg nok Hun... hun sa det kun kostet etpar hundre for eksamenaavgift, og bøker... opplæring kunne jeg stå for selv.. Men så sier en kollega at hun må betale flere tusen... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 350,- og 355,- betalte jeg for eksamen. Norsk-faget er imidlertidig dyrere. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 350,- og 355,- betalte jeg for eksamen. Norsk-faget er imidlertidig dyrere. Ja men vi snakker ikke flere tusen for alt sammen... ikke sant? Tror jeg skal klare meg, men er det mye å lese i matte? Hva går norsken ut på? Norsk historie? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Det vi har i norsk nå (2. klasse allmenn) er litteraturhistorie i renessansen. Å lære seg sånne ting alene, ser jeg som veldig lite motiverende For ikke å snakke om å lese tekster på gammelnorsk og oversette det til bokmål. Ikke la meg være en "party pooper". Du er en dyktig fotograf, og tror absolutt at du har potensiale til å jobbe i bransjen. Du burde jo ha begynt på MK, men var kanskje ikke tilbud i nærheten av deg...? Spennende å se utviklingen av situasjonen. Nå kjenner ikke jeg foreldrene dine, men du fremstiller dem som om de ikke har altfor begeistret over hvor langt du har dratt hobbyen din. Lest et par tråder hvor du har lurt på hvordan du kan gjemme innkjøp av nytt utstyr. Hvordan ser de deg som fotograf? Viser du dem mange bilder, som de gir deg komplimenter på, eller en hobbyen din noe de ikke bryr seg noe særlig om? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Det vi har i norsk nå (2. klasse allmenn) er litteraturhistorie i renessansen. Å lære seg sånne ting alene, ser jeg som veldig lite motiverende For ikke å snakke om å lese tekster på gammelnorsk og oversette det til bokmål. Ikke la meg være en "party pooper". Du er en dyktig fotograf, og tror absolutt at du har potensiale til å jobbe i bransjen. Du burde jo ha begynt på MK, men var kanskje ikke tilbud i nærheten av deg...? Spennende å se utviklingen av situasjonen. Nå kjenner ikke jeg foreldrene dine, men du fremstiller dem som om de ikke har altfor begeistret over hvor langt du har dratt hobbyen din. Lest et par tråder hvor du har lurt på hvordan du kan gjemme innkjøp av nytt utstyr. Hvordan ser de deg som fotograf? Viser du dem mange bilder, som de gir deg komplimenter på, eller en hobbyen din noe de ikke bryr seg noe særlig om? De syntes at jeg hadde kjøpt nok utstyr etter at jeg rundet 60k. Jeg tror ikke at de gir faen i hobbyen min, men har kanskje ikke forstått hvor mye det betyr for meg. Nå derimot, etter å ha snakket med dem i kveld virker det som om de kommer til å støtte meg i valget jeg kommer til å ta, og spesielt når jeg planlegger å ta studiekompetanse i tillegg, i tilfelle noe hender senere. Ingen av de har uttrykt misnøye med hva jeg har kommet opp med, og etter at de får snakket med sjefen tror jeg de kommer til å føle seg trygge på at jeg får en god oppfølging. Bor i Trondheim og har minst 2 MK'er innenfor rekkevidde, men det fristet ikke da jeg søkte. Sto som 3 valg though, men kom inn der jeg ville. Endret 25. januar 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Så lenge du får et gyldig fagbrev av dem etter lærlingstiden din så er det bare å hoppe ut i det .... Man får seg helelr ikke jobb/fagbrev av å gå på allmen da man må ta en høyere utdanning etterpå ellers er allmen waste of time Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Så lenge du får et gyldig fagbrev av dem etter lærlingstiden din så er det bare å hoppe ut i det .... Man får seg helelr ikke jobb/fagbrev av å gå på allmen da man må ta en høyere utdanning etterpå ellers er allmen waste of time Jepp, slik jeg tenker jeg og... Almenn er bortkastet (Om man dropper det at man lærer noe, som man kanskje aldri får bruk for) om man ikke fortsetter etter det, og jeg ser mørkt på universitet. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Ser ut som om du er temmelig overbevist, så. Vil du bli fotograf er jo dette en gylden mulighet som du ikke burde gi fra deg. Allmenn er bortkastet i det lyset du setter det i, og skjønner problemstillingen din. Jeg derimot ser foto som en hobby (er dog ikke like flink) og ser yrket som en generell ustabil jobb. For å virkelig tjene penger og slå gjennom bør du jo bli kjent motefotograf. Nå vet ikke jeg nok om lønnsslippen til profesjonelle fotografer, men ser ikke for meg at naturfotografer tjener noe særlig. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Nå vet ikke jeg nok om lønnsslippen til profesjonelle fotografer, men ser ikke for meg at naturfotografer tjener noe særlig. Gode naturfotografer tjener greit med penger. Dog er det få av de... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Nei det gjennstår åse da... derfor jeg tar studiekompetanse, for å kunne studere vidre/ha noe å vise fram på CV'er og liknende Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hør med dem om det er mulig å få fagbrev ved ferdig lærlingstid ... Om du evnt. må ta et VG1 .... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Ser bare for meg at mange eventuelle arbeidsgivere gjerne vil ha ansatte med universitets-/høgskoleutdanning. Kommer selvfølgelig helt ann på hvilken del av næringslivet du bosetter deg i, men... Men du går for drømmen? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Hør med dem om det er mulig å få fagbrev ved ferdig lærlingstid ...Om du evnt. må ta et VG1 .... Hva mener du? Etter 3-4 år får jeg fagbrev... Om jeg da har klart å tatt de 3 fagene imens. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Etter 3-4 år får jeg fagbrev Problem solved .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå