Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lærling eller skole?

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har kommet opp i en litt kjip situasjon. Jeg går 1. klasse VGS Allmenn, med fotografering som min store lidenskap.

Kontaktet et studio i dag, og 15 min etter at jeg sendte søknad/CV så fikk jeg beskjed om hva jobben innebar, og et nummer jeg måtte ringe om jeg ville ha jobbintervju. Jeg sendte en mail tilbake, med et lite spørsmål.

Saken er den at jeg må slutte skolen for å starte som lærling.

Ut ifra hva jeg forsto på han så var det opp til meg, at om jeg slutta skole så fikk jeg plassen, så det er nå opp til meg.

Jeg sitter å vrenger meg selv her. Jeg har ikke sagt det til gamlingene. I morgen skal jeg til rådgiveren på skolen.

Jeg kommer ikke til å snakke med modern og fadern før jeg er 100% sikker på at jeg får plassen, men om vi går ut ifra at jeg har fått den, har dere noen tips?

Tips om hvordan jeg skal legge fram saken for mamma og pappa, og tips ang valg. Om noen har noen.

Er så kjipt for jeg vet at mamma og pappa vil at jeg skal gå skole. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre etter det uansett, og i verste fall går jeg 3-4 år som lærling etter vgs, og da har jeg kastet bort 3 år, i praksis.

Det er dette jeg har ventet på, men jeg tror ikke jeg er klar.

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo også mulig å ta de nødvendige fagene som privatist, om du orker og vil... Blir litt jobb, men det er mulig!

Blir jo alle fagene jeg ikke tar 2 og 3. klasse da..

Blir du lærling og får fagbrev? I så fall ville jeg gjort det.

Blir lærling og etter 3-4 år får jeg svennebrevet (?) Er visst det samme som fagbrev, bare bedre har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Om du har lyst til å jobbe med foto så er dette en kjempesjanse. Men jeg ville sjekket ut hva lærlingeplassen går ut på, om du får et godt gammeldags fagbrev, om du har undervisning og slikt. Om det virker seriøst og du får den kompetansen du trenger så kan du eventuelt ta allmenfaglig påbygning når du er ferdig med lærlingetiden om du ønsker deg.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg slått til om det viste seg å være seriøst.

Lenke til kommentar
Om du har lyst til å jobbe med foto så er dette en kjempesjanse. Men jeg ville sjekket ut hva lærlingeplassen går ut på, om du får et godt gammeldags fagbrev, om du har undervisning og slikt. Om det virker seriøst og du får den kompetansen du trenger så kan du eventuelt ta allmenfaglig påbygning når du er ferdig med lærlingetiden om du ønsker deg.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg slått til om det viste seg å være seriøst.

Det er vel den mest seriøse bedriften i midt-norge.

Jeg har snakket med rådgiveren på skolen, og jeg kan ta opp de tre fagene (Norsk, matematikk og nyere historie) jeg mangler som privatist. Bare kjøpe bøker og lese til eksamen. Noe jeg kan spre over 3-4 år. Matematikk 1 år, nyere historie 1 år, og norsk de siste 2, om jeg vil la dra det ut. Får da generell studiekompetanse...

Lenke til kommentar
Høres ut som en kjempesjangse vist du klarer å studere på siden. Tror ikke det er noe vits å pakke det inn for foreldrene dine, så fortell dem hvordan det er og hvordan du ser på det.

1 fag på et år skal jeg klare. førsteåret er det matte uansett, og jeg er ganske god på matte fra ungdomsskolen, så så lenge jeg slipper R1 så går det nok bra ;)

hmm, lurte på om noen hadde noen gode formuleringer jeg da :)

Lenke til kommentar
Du får jo fagbrevet når du er ferdig, og kan eventuellt ta almenn påbygning når du er ferdig.

Vil en slik allmenn påbygning innebære kun de fagene jeg mangler?

Mattematikk ca 5-8 timer i uka

Norsk ca 14 timer i uka

Nyere historie ca 3-5 timer i uka

Må jeg ta dette hos noen private?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er med de forskjellige fagene, men det kan jo en rådgiver gi deg svaret på. Du får vel ikke noen vanskelig matte på påbygging. (Husker ikke hva de heter)

Men det kan vel heller ikke være så stress å ta samtidig med læretiden?

Og du trenger ingen private timer, men er vel bare å kontakte en skole og melde deg på det/de fagene du vil ha.

Når du har fagbrevet, så slipper du også noen timer på påbygning.

Og du slipper jo seff de fagene du allerede har unnagjort.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Høres ut som en kjempesjangse vist du klarer å studere på siden. Tror ikke det er noe vits å pakke det inn for foreldrene dine, så fortell dem hvordan det er og hvordan du ser på det.

1 fag på et år skal jeg klare. førsteåret er det matte uansett, og jeg er ganske god på matte fra ungdomsskolen, så så lenge jeg slipper R1 så går det nok bra ;)

Vel, du kan jo alltids nevne om at det handler om motivasjon. Vist du lar denne sjangsen gå fra deg så blir det noe du kommer til å egre deg over i lang tid fremmover og dette vil igjen føre til dårlig motivasjon. Vist du tar den så får du jobbe med hobbien din og da vil det automatisk gi deg motivasjon til å fullføre allmenn fagene siden du vil bevise at du skal få dette til ?

Det er trossalt ikke noe å tvil om at vist du virkelig vil fullføre noe, så får du det til!

Jeg ville sagt det noe alla dette.

Ps: Kom på å tenke på at sist jeg sjekket så kreves det som regel at man har generell studiekompetanse for å kunne ta svennebrev uten skolegang innen faget. På denne måten er du heldig som slipper dette ! Men for å være sikker så burde du sjekke opp i det for å være 100 % ;)

Håper det ordner seg og ting faller ut slik du ønsker.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Om dette firmaet virker seriøst, så bør du absolutt ta sjansen. Da slipper du å ende med skjegget i postkassa etter tre år med allmen og fremdeles ikke peiling på hva du skal gjøre videre.

Sånn til hva man sier til foreldrene. Først og fremst, få fram at dette er noe du virkelig vil. Og vis til at firmaet er seriøst, og at du får en ordentlig utdanning denne veien òg. Og at du fint kan ta en del fag som privatist.

Jeg tror (vet ikke helt 100%) at det er ganske mange studier man kan komme inn på uten studiekompetanse, om man har fagbrev og tar et forkurs (dette går gjerne om sommeren før studiet begynner), er det bare å begynne. Men for guds skyld, sjekk det opp før du satser på noe sånt :p

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Tror du klarer 1 fag pr. år. Jeg tar selv 3 fag på et år som privatist nå. Og vil ikke si jeg akkurat er supermotivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...