Gå til innhold

PCKontroll .no - overvåkingsprogramvare

Anbefalte innlegg

I dag ble denne artikkelen publisert på forbruker.no og kjørt over to sider i kulturbilaget til Aftenposten. Jeg antar at flere av nettavisene har kastet seg på og linker til denne siden. Det er fantastisk hvor lett det er å lage gratis-reklame i Norge, og hvor totalt ignorante journalister som dekker it-saker i de større avisene er. Dette er sannsynligvis nok et velregissert reklame-stunt.

Uansett. Nettstedet selger programvare som WebWatcher, eBlaster, Spector, SpyAgent etc. og har et norsk org.nummer. Her må jeg si at det er et stort hull i mine datakunnskaper. Jeg har aldri hørt om disse tidligere. Jeg fiklet litt med slike ting for en del år tilbake på datastudiene, men da var det mer obskur software som krevde en del kunnskaper for å bruke. Dette virker jo som det totalt motsatte.

Nettsiden henvender seg tilsynelatende til foreldre som vil overvåke sine barn, og så lenge en sier mot terrorisme, organisert kriminalitet eller pedofile kan en vel stort sett slippe unna med hva som helst. Dette er jo programvare laget for å overvåke og spionere, og som nå synes gjort tilgjengelig for enhver med nok datakunnskaper til å følge en enkel "quick-start guide".

Dette må jo være enhver kontroll-freak sin våte drøm. Jeg er helt sikker på at markedet for dette er stort hvis en risikofritt kan overvåke sin kone, mann, venn, venninne, kollega osv.

Så; Kjenner noen til disse programmene? Og kan noen i så fall beskrive hvordan de opererer? Og ikke minst hvordan en kan oppdage dem? Vil de oppdages av vanlig anti-spyware programvare?

Hadde også vært interresant hvis hardware.no kunne kjøre en artikkelserie om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan nok ikke overvåke hvem som helst risikofritt, ie hvis man installerer den nevnte programvare på andre datamaskiner en sin egen kan man bli anklaget for spionasje. For eksempel, man kan ikke installere slikt på kollegaens datamaskin uten konsekvenser, da havner man i samme kategori som virusdesignere.

Jeg vet ikke hvordan disse programmene operer, men etter min mening skulle enhver bli informert om at denne maskinen er overvåket av administrator. Som når man går inn i en butikk og de har satt opp en monitor over inngangen som viser at her har de videoovervåking.

- D.J.

Lenke til kommentar
Hadde også vært interresant hvis hardware.no kunne kjøre en artikkelserie om dette.

Hvis de får plass i den seksjonen mellom de "påfallende" gladmannsekskursjonene/safariene hos Komplett og Netshop (som samme person står bak, og der samme artikkelserie har blitt kjørt for flere år siden) mener du?

Er det dette Eva Joly snakker om når hun mener Norge ikke er så uskyldig ang. korrupsjon som vi liker å tro? Kameraderi og "tilfeldige" semi-sponsorprogram som man later kommer rett ut av det blå?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Man kan nok ikke overvåke hvem som helst risikofritt, ie hvis man installerer den nevnte programvare på andre datamaskiner en sin egen kan man bli anklaget for spionasje. For eksempel, man kan ikke installere slikt på kollegaens datamaskin uten konsekvenser, da havner man i samme kategori som virusdesignere.

Helt risikofritt er det nok ikke. Og industrispionasje blir sett på som svært alvorlig kriminalitet. Men konsekvenser får det først hvis en blir tatt. Og det skal nok en del til. De reklamerer forøvrig med at programmet kan logge til en kryptert skjult fil eller sende rapporter på e-post.

Lenke til kommentar
Hvis de får plass i den seksjonen mellom de "påfallende" gladmannsekskursjonene/safariene hos Komplett og Netshop (som samme person står bak, og der samme artikkelserie har blitt kjørt for flere år siden) mener du?

:D

Jeg har også lagt merke til denne "serien". Hardware.no er som de fleste andre "bransje"-nettsteder en salig blanding mellom nyheter/informasjon/anmeldelser og reklame som når de f.eks. gir "preview" av en ny komponent de fikk tilsendt "med takk til microplex.no" som tilfeldigvis er eneste butikk som fører varen.

Men jeg har egentlig ikke noe å utsette på hardware.no. Dette er over samme lest som så mange andre slike siter, og så lenge anmeldelser er gjort på uavhengig grunnlag så har de vel sitt på det tørre.

Det jeg virkelig savner derimot er seriøs kritisk journalistikk i it-bransjen, men det finner en vel ikke i noen bransjer. Se på f.eks. på økonomi-journalistikk (som er mer en nisje og som finnes i alle aviser) som eksempel på hvor tannløst og underdanig det kan bli.

IT-nyheter dekkes vel ofte av dilettant-journalistene i de generelle mediene og der videreformidler de alle "nyheter" som plantes rått og helt uten filter.

Et nettsted jeg liker godt er "the Inquirer". Et fullstendig tabloid nettsted basert på ryktemakeri, men innimellom finnes det noen svært skarpe artikler. Finner de først en sak legger de ikke fingrene mellom. Og ja det finnes en del andre bra og også seriøse siter, men i Norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...