Gå til innhold

Enkleste måte å gå fra MS server 2003 til Ubuntu server?

Anbefalte innlegg

Vurderer og gå fra server 2003 til Ubuntu server.

Er ikke helt sikker på om jeg skal gå for 6.06 ellet 7.10.

Har 5 fysiske disker som pr. idag er ntfs formtert foruten OS partisjonen som er fat32.

Hvordan kan jeg enklest konverte til ext3? Bør jeg flytte filer til en hd med ledig plass og formatere med ext3 på den som blir ledig og fortsette slik til alle er formatert?

Hvordan er det å formatere å opprette partisjoner, samt sette inn ny harddisk uten gui?

Kan man bruke wmvare server på en maskin uten gui?

Skulle hatt en maskin med Win XP(ser ikke vitsen i en egen maskin med XP eller dual boot) grunnet at jeg trenger IE6 med flash og java plugin gjennom jobben samt noen program som jeg ikke får til å funke skikkelig med wine.

Serveren skal brukes som filserver(samba), ftp samt kjøre rtorrent.

Mulig jeg prøver meg på mail og webserver etter hvert.

Tenker også å sette opp en gammel maskin som router/brannmur.

Har prøvd et par timer med monowall, men fikk det ikke til akkurat da grunnet tidsmangel.

Skal nå satse for fullt på dette tenkte jeg.

Det jeg plagdes med sist var å få forbindelse gjennom routeren jeg har som er en dlink dgl-4300.

Noen som vet hvordan jeg kan komme gjennom routeren og hvordan jeg skal gå frem for å sette opp den trådløse biten samt anbefale en grei router/brannmur distro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

>Vurderer og gå fra server 2003 til Ubuntu server.

>Er ikke helt sikker på om jeg skal gå for 6.06 ellet 7.10.

jeg ville valgt 7.10. 6.06 er veldig gammel. sikkerhet er ikke noe problem. kommer mer ann på oppsett enn på versjon.

>Har 5 fysiske disker som pr. idag er ntfs formtert foruten OS partisjonen som er fat32.

>Hvordan kan jeg enklest konverte til ext3? Bør jeg flytte filer til en hd med ledig plass og formatere med ext3 på den >som blir ledig og fortsette slik til alle er formatert?

ja. det er nok enklest.

>Hvordan er det å formatere å opprette partisjoner, samt sette inn ny harddisk uten gui?

du kan gjøre det både med og uten gui. anbefaler RAID siden det er en filserver. soft raid kan settes opp med mdadm under installasjonen (les en guide, kan være vanskelig å se logikken i mdadm uten. funker topp). cli: cfdisk. gui: gparted

>Kan man bruke wmvare server på en maskin uten gui?

>Skulle hatt en maskin med Win XP(ser ikke vitsen i en egen maskin med XP eller dual boot) grunnet at jeg trenger IE6 >med flash og java plugin gjennom jobben samt noen program som jeg ikke får til å funke skikkelig med wine.

vet ikke. har ikke testet wmvare.

>Serveren skal brukes som filserver(samba), ftp samt kjøre rtorrent.

>Mulig jeg prøver meg på mail og webserver etter hvert.

alt utenom mail er veldig greit å sette opp. satser på at du setter den opp som ssh-server også? har ikke vært borti rtorrent, men bruker torrentflux.

>Tenker også å sette opp en gammel maskin som router/brannmur.

>Har prøvd et par timer med monowall, men fikk det ikke til akkurat da grunnet tidsmangel.

>Skal nå satse for fullt på dette tenkte jeg.

>Det jeg plagdes med sist var å få forbindelse gjennom routeren jeg har som er en dlink dgl-4300.

>Noen som vet hvordan jeg kan komme gjennom routeren og hvordan jeg skal gå frem for å sette opp den trådløse >biten samt anbefale en grei router/brannmur distro?

[/>quote]

ubuntu-server/debian fungerer like godt til filserver som til brannmur, men hvis du skal ha noe mindre har jeg hørt gode ting om clarkconnect (gode webgrensesnitt ol). men jeg ser ikke helt poenget i å kjøre brannmuren sepparat. en boks er nok.

Lenke til kommentar

6.06 er en LTS-release - server versjonen får sikkerhetsoppdateringer fram til 2011.

I april kommer 8.10 8.04 , Ubuntu's neste LTS-release.

Selv ville jeg brukt en av disse til en server som skal være stabil / stå lenge.

Edit: Takk Del, bomma litt der.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Her kommer det rasende inn gode tips.

Begynner vel så smått med å klargjøre diskene i kveld.

Har en boks med 6.06 stående for å prøve ut forskjellig før jeg går for fult på hovedserveren.

Prøver meg med vmware på denne i kveld.

Den skal settes opp som ssh-server ja.

Ang. raid, ingen av diskene mine er like, kan jeg fortsatt kjøre sw raid og eventuelt hvilket?

I og med at jeg mest trolig bare for en tom disk mens jeg holder på kan jeg da starte opp et raid eller må jeg ha 2?

Har aldri hvert borti raid tidligere.

Blir vel så jeg kjører brannmur/router på egen boks da jeg likevel har en gammel boks som står og samler støv.

Skal jeg sette opp tråløsnettet som ønsket på Dlink routeren min og slå av DHCP eller styres den tråløse biten også fra linux routeren?

Virusscanner er vel greit å installere da det sikkert er noen maskiner som kjører windows som skal kobles til en og annen gangen?

Hvilken virusscanner er anbefalt?

Ble en del rot her, men dere klarer sikkert å tyde d som står

Lenke til kommentar

Har nå fått de fleste funksjonene oppe å gå.

Det som står igjen som jeg ikke klarer å finne ut av er hvordan man oppretter en virtuell maskin med vmware server uten gui.

Har gjort dette i ubuntu 7.10 og på windows server 2003 tidligere, men da med gui.

Hara installert vmware player på min ubuntu 7.10 laptop, men den kan bare vise maskiner som allerede er opprettett.

Må jeg dele mappen som maskinen blir lagt på med samba for å få tilgang til den på laptopen min?

Lenke til kommentar

Hvordan får man remote desktop og internett til å fungere samtidig på XP gjeste OS?

Når jeg har nettverkstilkoblingen på bridged får jeg opp XPs innebygde remote desktop og jeg får også opp alle maskiner og delte mapper i nettverket, men ikke internet.

Når jeg setter tilkplingen til NAT får jeg internett, men ikke remote desktop.

Delte mapper her jeg ikke prøvd i NAT instilling.

Jeg får også tildelt en IP som ligger langt utenfor den rekkeviid som jeg bruker i mitt nettverk.

Bruker krdc som klient på min Ubuntu laptop.

Når jeg åpner vmwarer server console på laptopen min krasjer nettverket på laptopen.

Dette kan skje etter 1 min. eller 15 min, er liksom ikke noe system i akkurat dette.

Jeg må restarte maskinen når dette skjer, hjelper ikke å restarte X.

Dette er det samme om jeg har vmware kernel driver i bruke eller ikke under ufrie drivere.

Er en fordel å kunne bruke remote desktop når vmware kutter nettverket samt at remote desktop er mer flytende.

Vil helst bruke windows sin innebyge da jeg har gode erfaringer med denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...