Gå til innhold

***LØST VI FIKK NY PC ***OPPDATERING! Elkjøp/infocare skal ha 700 kr TIL for 2. rep på kun 3 måneder, nå kommet til 3 reperasjon.

Anbefalte innlegg

Kloke ord Lilac1. Problemet er bare at verken jeg, foreldrene mine eller pc eier er noe særlig flinke på å være den overbestemte/sinte/slemme kunden som tviholder på sine krav og lenker seg fast i nærmeste flatskjerm til at alt er ordnet. Man ser også på de ansatte at de forsøker så godt de kan, og de kan jo ikke trosse sjefens ord.

Men håper virkelig at PC-en blir kreditert nå, slik at han kan få seg en ny pc. Samt at vi får tilbake de 1400 kr i service gebyr. Det skal vi!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kloke ord Lilac1. Problemet er bare at verken jeg, foreldrene mine eller pc eier er noe særlig flinke på å være den overbestemte/sinte/slemme kunden som tviholder på sine krav og lenker seg fast i nærmeste flatskjerm til at alt er ordnet. Man ser også på de ansatte at de forsøker så godt de kan, og de kan jo ikke trosse sjefens ord.

Men håper virkelig at PC-en blir kreditert nå, slik at han kan få seg en ny pc. Samt at vi får tilbake de 1400 kr i service gebyr. Det skal vi!

Som nevnt tidligere, om du ikke får det du har krav på, er forbrukerombudet neste stopp.

http://forbrukerportalen.no/klageveileders...l/391/klageview

Vil anbefale deg å ta en telefon til de først, for at de lettere skal kunne fortelle deg riktig framgangsmåte. Nummeret er nederst på siden.

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere, om du ikke får det du har krav på, er forbrukerombudet neste stopp.

Vil anbefale deg å ta en telefon til de først, for at de lettere skal kunne fortelle deg riktig framgangsmåte. Nummeret er nederst på siden.

Forbrukerrådet, ikke ombudet. To fullstendig ulike instanser.

Forøvrig, man kan ikke simpelthen nekte å levere inn produktet for tredje gang. Selger har faktisk rett til å få undersøke produktet for feil før du kan få igjen penger eller et nytt produkt.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet, ikke ombudet. To fullstendig ulike instanser.

Forøvrig, man kan ikke simpelthen nekte å levere inn produktet for tredje gang. Selger har faktisk rett til å få undersøke produktet for feil før du kan få igjen penger eller et nytt produkt.

Semantikk, du visste hva jeg siktet til, men tok deg tid til å "rette" på meg likevel når jeg tydelig linket til forbrukerrådet. Nå mistet jeg visst all troverdigheten min her, hvordan i alle dager skal jeg finne den igjen?

Han viste fram produktet, demonstrerte det for selgeren, og hadde to nylige servicekvitteringer å vise til. Enhver med blodomløp til begge hjernehalvdelene vil kunne se at det ikke dreide seg om tidenes mest tungvindte svindelforsøk.

Å kreve produktet innlevert en tredje gang ville jeg oppfattet som skamløs trenering, da ti minutter på en testbenk vil kunne avgjøre om produktet hadde blitt mishandlet i den grad at det ikke lengre slår seg på, eller om det faktisk ligger en minkfarm i kjøleribbene.

Det handler ikke om å følge kjøpsloven til punkt og prikke, det handler om å kunne være serviceinnstilt når situasjonen krever det, men nå gjentar jeg meg selv. Det har absolutt ingenting for seg å danne et negativt inntrykk av bedriftens praksis, og det er en balansegang mellom å yte god service og å ikke framstå som dumsnille.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at, når en feil oppstår, burde det løses ved første verksted besøk. Andre gangen burde saken definitivt vært løst. Når den nok en gang skal leveres inn igjen er ikke noe annet enn bånn i bøtta.

Butikken kunne fint hatt løst dette mye tidligere. Dette er nok et eksempel hvor kunden får svi, fordi produkten som ble kjøpt ikke holdt mål.

Lenke til kommentar
Han viste fram produktet, demonstrerte det for selgeren, og hadde to nylige servicekvitteringer å vise til. Enhver med blodomløp til begge hjernehalvdelene vil kunne se at det ikke dreide seg om tidenes mest tungvindte svindelforsøk.

Å kreve produktet innlevert en tredje gang ville jeg oppfattet som skamløs trenering, da ti minutter på en testbenk vil kunne avgjøre om produktet hadde blitt mishandlet i den grad at det ikke lengre slår seg på, eller om det faktisk ligger en minkfarm i kjøleribbene.

Ti minutters testing vil ikke kunne vise hva som var der før servicen hvor det ble konstatert av verksted at støv var årsaken.

Jeg skjønner at verden er ekstremt enkel for de som tror de er den eneste kunden en stor butikk har, men det er faktisk ikke alltid sånn at det er som er enklest for en enkelt kunde er noe som kan la seg gjennomføre.

Å få et autorisert verksted til å se på maskinen er ikke på noen som helst måte trenering.

Lenke til kommentar

Har selv vært på infocare og jobbet i 2 uker nå gjenom skolen, og jeg vet i alle fall såpass at pcen må feilsøkes hver gang den er inne, selv om den kommer tilbake med samma problemet som sist.

Og jeg vet også såpass at om man finner ut at feilen sansynlig vis ligger i hovedkortet så byttes dette ut og så testes den enkelt og greit ved å skjekke at alle funksjoner er i orden, men det er vanskelig å få testa veldig mye når en teknikker SKAL utføre delebytte på minst 8 pcer dagen. og i tillegg så sendes de defekte komponentene tilbake til produsenten for å repareres der. og om de ikke kan klare å finne et feilsymptom så sendes den da ut til verkstedene igjen.

har selv vært borti å få 2 DOA hovedkort på samma pcen!

så dette er ikke en enkel sak. men har forbrukeren kunnet klart å komme med en bedre feilbeskrivelse så har mange av disse problemene blitt forhindret. de aller fleste sender feilbeskrivelser som f.eks. skjermen er svart. pcen slår seg av, pcen er død osv.

og når brukeren i tillegg ikke sender med passordet som de har satt på brukeren sin så blir det enda mere arbeid. såklart med windows xp er dette som oftest en enkel sak. men med windows vista så har ikke folka på infocare noen måte å få tilbakestillt, eller henta ut passordet.

det FINNS jo måter men div. regler osv tillater ikke de å gjøre det.

og det som ofte tar lang tid ved reparasjon er veldig ofte kø for feilsøking og lang venting på komponenter. fra en komponent er inne på verkstedet tar det sånn ca 3 dager å få maskina ut igjen.

Lenke til kommentar

Gidder ikke lese alle postene så kan være jeg gjentar noe andre har sagt allerede.

Trådstarter: Hvorfor tok du ikke kontakt med HP istedet for Elkjøp? Om en pc får samme feil etter service hos Infocare får du noe som heter recall service, det betyr at du sender inn pcen igjen, men istedet for at den havner i køen av andre maskiner skal Infocare starte på maskinen dagen etter den kommer inn. En recall service koster heller ikke penger.

Kan grunnen til den andre regningen være at den er utenfor garanti?

Infocare har uansett 3 mnd garanti på reperasjon.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Hans Erling: Broren min (eieren av PC-en) bor hjemme hos foreldrene mine, mens han går på videregående. Det var moren min som kjøpte PC-en i mars 2007(Er vel mer enn 7-8 måneder garanti ;) ). Så når PC-en sluttet å fungere første gangen så dro de selvsagt til elkjøp.

Feilbeskrivelsen til første reperasjon var så detaljert og utfyllende som det er mulig å få det.

PC-en slår seg plutselig av uten forvarsel. Person surfet på nettet når dette skjedde. PC-en lot seg slå på, men så skjedde dette igjen ett par ganger. Han ringe så meg, og jeg kom bortover for å se på PC-en. Den ville ikke slå seg på i romtemperatur, men etter å hatt den ute i friskluft i noen minutter slo den seg på såpass lenge at vi fikk tatt backup. Hos infocare skyldte de på kunden(oss) fordi PC-en vistnok var fylt med støv, men vi fikk ikke se noen bilder når vi ba om dette. VI bestemte oss for å drite i å krangle mer med elkjøp på dette og betalte de 700 kr.

PC-en ble tatt med hjem, men fikk akkurat samme problem igjen samme dag eller dagen etter.

Den ble så tatt inn til elkjøp som igjen sendte den inn til infocare. De kunne ikke finne noen feil.

Så når PC-en kom tilbake til oss tok jeg den med hjem og installerte recovery vista installasjons platen fra HP. Fikset alt av drivere og slik og kjørte 3Dmark 2006 i ca 1 time i 25 graders romtemperatur. Alt fungerte som normalt.

PC-en ble så tatt i bruk, men sviktet i underkant av 1 uke etterpå. Samme problem som første og andre gang. Men var ikke mulig å få den på. Selv etter ett døgn med hvile.

Teknisk support på HP var meget i tvil til den første påstanden fra Infocare om støvet, og regnet med at Infocare hadde trodd at det var problemet siden PC-en mest sannsynlig fungerte tilsynelatende bra etter støvrens. Men slik er det jo med periodiske feil. Om jeg hadde holdt bibelen over PC-en mens jeg ba i 2 timer, så er det jo en sjanse for at PC-en hadde fungert. Men det betyr jo ikke at det jeg gjorde hadde noen funksjon.

Regner med at elkjøp ordner med såkalt recall service.

weebl: Så slik jeg ser det kunne ikke feilbeskrivelsen være stort bedre fra vår side. 3 gangen hadde vi tilogmed tatt oss bryet med å filme dritten.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Ti minutters testing vil ikke kunne vise hva som var der før servicen hvor det ble konstatert av verksted at støv var årsaken.

Jeg skjønner at verden er ekstremt enkel for de som tror de er den eneste kunden en stor butikk har, men det er faktisk ikke alltid sånn at det er som er enklest for en enkelt kunde er noe som kan la seg gjennomføre.

Å få et autorisert verksted til å se på maskinen er ikke på noen som helst måte trenering.

Men når det autoriserte verkstedet ser på samme feil for 3 gang, da begynner det å hale ut. Siden denne er nå inne for 3 gang antar jeg denne får en rimelig kjapp behandling, så de enten skifter hk eller annen relevant del, eller dere får godskrevet en ny maskin. Dokumentasjonen her er upåklagelig ettersom vi får framstilt det. Om infocare har under 1 time pr maskin til å demontere, feilsøke og montere i gjennomsnitt pr maskin, så er det kanskje ikke så rart de kommer med feil tilbake om det ikke er en virker/virker ikke feil. Altså en som ikke kommer og går.

Det viktigste er å få en løsning, og det er helt klart Elkjøp sitt ansvar å få det til, og det rimelig kjapt nå.

Noen ide om når den er forventet tilbake fra infocare nå?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Beklager manglende oppdatering, mye grunnet at det ikke har skjedd noe nevneverdig. Men her er i allefall siste status.

Infocare er treige som vanlig. Ringe elkjøp i forrige uke å pratet med en av gutta på gulvet. Da kunne han se at de holdt på å bytte hovedkort på den bærbare, og gikk utifra at vi fikk tilbake den reparerte PC-en.

Men så var mamma innom elkjøp for å høre hvordan det blir med de 2*700 kr reperasjonsgebyrene vi skal ha tilbake. Da kunne en med litt mer peiling fortelle det at, selv om at de holdt på å bytte hovedkort, så ønsket elkjøp at PC-en skulle bli kreditert. Og det var det de gikk for. Så vi venter altså ennå på en avgjørelse fra infocare. Men må også legge til at elkjøp har vært meget imøtekommende og forståelsesfulle for vårt/deres problem. VI har også fått lånepc mens vi venter. Vi gir dem til mandag for så å ringe igjen. Og da vil vi kreve en SNARLIG løsning, for dette har virkelig tatt tid.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Etter min mening har ikke elkjøp vært særlig imøtekommen. De trenger hverken HP eller infocare for å kunne gitt dere en raskere løsning. Gitt dere ny pc skulle de gjort for lenge siden sammen med de to gebyrene.

Må si dere har møtt elkjøps sanne ansikt. Ikke kan de gjøre noe (les de vil ikke) men sier de må vente på den og bla bla bla...reglen er at ting går utrolig seeeeeint.

Lenke til kommentar
De er vel avhengige av HP til å godkjenne kredittering, som igjen avventer Infocare. Elkjøp kan selvsagt kredittere maskinen på egen regning, men de er jo da ikke sikre på om de får dekket sine utgifter.

Men hvorfor skal kjøper straffes for dette?

Det blir uansett et mye større tap for kunden, enn det ville vært for butikken.

Lenke til kommentar
De er vel avhengige av HP til å godkjenne kredittering, som igjen avventer Infocare. Elkjøp kan selvsagt kredittere maskinen på egen regning, men de er jo da ikke sikre på om de får dekket sine utgifter.

Fordi at selger også har rettigheter. Er ikke bare kunder som har rettigheter. Er det rimelig at en butikk skal måtte selge 10 PC´r ekstra for å dekke inn kostnadene på en slik PC på egen kappe? I de fleste tilfeller så vil ikke kunder tape noe økonomisk på å vente på service, mens selger vil svi økonomisk hvis den må dekke tapet selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Straff?

Det kalles uflaks.

Bedrifter skal drives etter lønnsomhetsprinsippet.

Ikke veldedighet.

Så blir kalkylen:

Gitt x% feilrate.

Gitt x% dårlig/bra "goodwill" fra kunder med problemprodukter..(mindre salg/gjensalg)

..vs. utgifter til erstatningsprodukter, låneprodukter.

Selger man "søppel" vil man selvsagt gå konkurs gitt vår kjøpslov.

De "store" (Elkjøp/Lefdal/Expert..) klarer seg såvidt jeg vet rimelig bra.

En dårlig erfaring er selvsagt høyst subjektiv, og er noe man av og til erfarer.

Så kan man dele sin frustrasjon til venner, bekjente,.. f.eks. på nettet. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg mener at siden saken har vært, og kunden kun har fått regninger for en ikke fikset pc, og de forsatt nekter å heve kjøpet. Det er dårlig behandling.

En butikk er ansvarlig for varene som selges. Om de sliter med å erstatte produktet pga dårlig økonomi, så bør de heller sette opp prisene et hakk.

Og mange kunder er villige til å betale litt ekstra for trygghet og god service.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...