Nuffern Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Dersom selger allerede har et sortiment av maskiner som brukes som utlånsmaskiner men disse er på utlån, så kan ikke forbruker kreve at selger tar ut et nytt produkt for han. Dette vil da være en urimelig kostnad for selger jfr. FKL §30, tredje ledd, første punktum: Det må da variere litt etter omstendighetene? Dvs det må vel forutsette at de har et noenlunde fornuftig sortiment allerede, om man har 1 maskin og 100 000 kunder, så er det jo ingen urimelig kostnad å oppgradere utlånsmaskinparken til 10 maskiner. AtW Det må jo selvfølgelig være en balansegang. Det må sees opp mot omsetning og servicemengde. Der jeg jobber er det sjeldent en kunde må vente mer enn én uke på å få utlevert lånemaskin. Lenke til kommentar
superandreas Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Expert mener jeg selgeren tar imot service og sender den videre (ikke expert bonus?), mens elkjøp i de fleste tilfeller har servicemedarbeidere som som regel kun jobber med service eller kombinert med PC-klinikk. Expert og expert bonus sender alt til Infocare.... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jo, det han mente var hvem som behandler kunden når kunde kommer tilbake til butikk med et defekt produkt. Er det en egen servicemedarbeider som KUN tar seg av service og retur, og dermed har spesialerfaring med dette og kan i teorien yte bedre kundebehandling, eller taes det i retur av selgere i butikk, som ikke har slik spesialerfaring? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Dersom selger allerede har et sortiment av maskiner som brukes som utlånsmaskiner men disse er på utlån, så kan ikke forbruker kreve at selger tar ut et nytt produkt for han. Dette vil da være en urimelig kostnad for selger jfr. FKL §30, tredje ledd, første punktum: Det må da variere litt etter omstendighetene? Dvs det må vel forutsette at de har et noenlunde fornuftig sortiment allerede, om man har 1 maskin og 100 000 kunder, så er det jo ingen urimelig kostnad å oppgradere utlånsmaskinparken til 10 maskiner. AtW Det må jo selvfølgelig være en balansegang. Det må sees opp mot omsetning og servicemengde. Der jeg jobber er det sjeldent en kunde må vente mer enn én uke på å få utlevert lånemaskin. Hvor mye taper en butikk på låne ut en "ny" maskin? 500 kroner? 200? 1000? Dette er over hodet ikke urlimelig. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Ved å ta en ny laptop og gjøre den til utlånsmodell vil du hvertfall tape inn-prisen på denne. Du vil også få en utgift hver gang maskinen skal bytte eier ved å kjøre en restore-jobb. Spørsmålet er da om butikken har behov for et større antall utlånspc'er eller ikke. Har de det, kan utgiften internt regnes til f.eks 5.000,- + 300,- pr utlån. Ved 10 utlån på et år vil det da ha blitt 8.000,- tilsammen, evnt 800,- pr utlån. 5.000,- var kanskje litt mye, men jeg vet ikke hvor mye innkjøpspris er på de dårligste maskinene er. Sannsynligvis ligger de nok ned mot 3-4k. I regnestykket her har man heller ikke tatt med det faktum at folk ofte behandler lånemaskiner dårligere enn sin egen, og dermed vil maskinen kanskje være ødelagt etter 3 utlån. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvor mye taper en butikk på låne ut en "ny" maskin? 500 kroner? 200? 1000? Dette er over hodet ikke urlimelig. Hvilket grunnlag har du for å si at 1000,- ikke er urimelig? Det er din MENING - du har ikkenoe annet grunnlag for å si dette. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvor mye taper en butikk på låne ut en "ny" maskin? 500 kroner? 200? 1000? Dette er over hodet ikke urlimelig. Hvilket grunnlag har du for å si at 1000,- ikke er urimelig? Det er din MENING - du har ikkenoe annet grunnlag for å si dette. Og du har vitterlig nok ikke bedre grunnlag for å si annet heller. Det må jo sees i sammenheng, og jeg vil faktisk støtte Osse-Mon. Om dette hadde vært Siba, Computercity eller Elkjøp som svarte meg at de ikke har noen lånepc-er, og de livnærer seg av salg av denne type ustyr så vil jeg neppe si det er urimelig. Det er en vektgang i forhold til forbrukers behov og kostandene for forhandler. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 poster igjen det jeg har skrevet i en annen tråd angående utlånspc'r; Folk her har nevnt at Elkjøp har masse PC'r som ikke er dedikert til utlån, men som kan brukes til utlån (B-varer etc) men som igjen ikke blir brukt til det. Saken er ganske enkel, det er en urimelig stor kostnad. I min butikk har vi over en periode på 2 år vært altfor snille med utlån og brukt B-varer til dette. Nå sitter vi igjen med 30-50 (har ikke telt dem i det siste =) ) slitte ukurante PC'r med manglende deler og dårlige spesifikasjoner. Sikkert verdier på flere 100 tusner... For å få kontroll på dette må man dessverre sette foten ned og ha et vist antall pc'r som er dedikert til utlån, og ha en venteliste. Antallet utlåns PC'r må selvfølgelig stå i forhold til antall servicer, men dessverre er det umulig å dimensjonere denne mengden PC'r utfra at det av og til er veldig stor pågang. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvor mye taper en butikk på låne ut en "ny" maskin? 500 kroner? 200? 1000? Dette er over hodet ikke urlimelig. Hvilket grunnlag har du for å si at 1000,- ikke er urimelig? Det er din MENING - du har ikkenoe annet grunnlag for å si dette. Og du har vitterlig nok ikke bedre grunnlag for å si annet heller. Det må jo sees i sammenheng, og jeg vil faktisk støtte Osse-Mon. Om dette hadde vært Siba, Computercity eller Elkjøp som svarte meg at de ikke har noen lånepc-er, og de livnærer seg av salg av denne type ustyr så vil jeg neppe si det er urimelig. Det er en vektgang i forhold til forbrukers behov og kostandene for forhandler. Vi har nok av utlånsmaskiner der jeg jobber, så de fleste som ønsker dette får det. Om en kunde må vente en uke på å få en utlånsmaskin mener jeg ikke er urimelig. Det jeg mener er urimelig er at vi må ta den kostnaden det vil være å måtte dekke opp for alle som vil ha en utlånsmaskin ved å tilby dette straks kunden leverer inn produktet sitt til service. Som sagt så får de fleste dette innen én uke. Noen ganger i året har man flere servicesaker enn andre tider på året. Hos oss er det spesielt rett etter jul, og etter fellesferien. Vi kan da ikke ta ut 20 nye maskiner for å dekke inn disse korte periodene på året. Det vil da være urimelig for oss da vi sitter igjen på en kostnad tilsvarende fort 30-60 000 kroner. Det er som sagt en balansegang. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Hvor mye taper en butikk på låne ut en "ny" maskin? 500 kroner? 200? 1000? Dette er over hodet ikke urlimelig. Hvilket grunnlag har du for å si at 1000,- ikke er urimelig? Det er din MENING - du har ikkenoe annet grunnlag for å si dette. Og du har vitterlig nok ikke bedre grunnlag for å si annet heller. Det må jo sees i sammenheng, og jeg vil faktisk støtte Osse-Mon. Om dette hadde vært Siba, Computercity eller Elkjøp som svarte meg at de ikke har noen lånepc-er, og de livnærer seg av salg av denne type ustyr så vil jeg neppe si det er urimelig. Det er en vektgang i forhold til forbrukers behov og kostandene for forhandler. Vi har nok av utlånsmaskiner der jeg jobber, så de fleste som ønsker dette får det. Om en kunde må vente en uke på å få en utlånsmaskin mener jeg ikke er urimelig. Det jeg mener er urimelig er at vi må ta den kostnaden det vil være å måtte dekke opp for alle som vil ha en utlånsmaskin ved å tilby dette straks kunden leverer inn produktet sitt til service. Som sagt så får de fleste dette innen én uke. Noen ganger i året har man flere servicesaker enn andre tider på året. Hos oss er det spesielt rett etter jul, og etter fellesferien. Vi kan da ikke ta ut 20 nye maskiner for å dekke inn disse korte periodene på året. Det vil da være urimelig for oss da vi sitter igjen på en kostnad tilsvarende fort 30-60 000 kroner. Det er som sagt en balansegang. uhm, har jeg skrevet noe annet? Jeg skrev "dette må sees i sammenheng", faktorer som du nevner er jeg klar over, og eksemplet var ment som worst case siden Alastor mente 1000 kr var ille. Jeg skrev dermed at hvis en butikk som livnærer seg av slikt salg ikke har noen overhode, så ville ikke Osse-mon sitt argument være så ille. Mens det du skriver er jo en kurrant situasjon ps! Selv om du mener jeg er skyldig i alle mine problemer, så er jeg likevel ikke en urimelig knowitall Endret 7. februar 2008 av Christian86 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Fint å være enige for en gangs skyld. =) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Poenget mitt var ikke at 1000,- var en riktig sum eller ei, poenget mitt var at en persons mening ikke er avgjørende. Nå vnadrer vi uansett laaangt off topic folkens, skal vi forsøke å finne stien igjen? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Har trådstarter fått noe svar fra HP som lovet? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Etter en telefon til HP i dag, fikk jeg bekreftet at de ennå venter på svar fra infocare. Men de var igjen meget hyggelige på HP support og de mente at de første argumentet om støv var bullshit. Uansett så hadde vi alle rettigheter på vår side, og han mente at vi burde få ny pc og tilbake betalt service reperasjons gebyrene. Jeg var tilfeldigvis i nærheten av elkjøp etter denne telefonen så jeg stakk innom elkjøp. Der fikk jeg prate med service teknikeren der. Og han var på vår side. Han syntes saken var ganske så klar og skulle ta en prat med butikksjefen, og høre om vi får kredittert PC-en. Så nå venter vi i spenning på en avgjørelse fra Elkjøp Narvik. Og om de skulle kredittere PC-en så kjøper vi en ny pc der som takk. Håper virkelig vi ser en løsning i løpet av dagen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja, jeg kan vel ikke si servicen er noe å takke for, da dere har brukt mye tid selv på å få noen løsning i saken. Uansett, det viktigste er at det kommer en snarlig løsning, som gjør dere fornøyd. Får dere pengene og gebyrene igjen, hadde jeg vurdert nettet. Mye mulig du vil spare en del på en maskin med samme spesifikasjoner. Som regel en del bedre og raskere service. De seriøse nettbutikkene, mottar enten maskina til sin egen service avdelig, eller så sender du den direkte til de som tar seg av seg servicen. Man sparer i alle fall kjøring i tide og utide til den samme butikken. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Han karen på elkjøp har dessverre ikke ringt i dag, som avtalt. Men skal ringe i morgen for å høre hva som skjer. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Det er dårlig. Om han kanskje ikke ha fått noe svar, så koster det ikke å ta en rask tlf å fortelle det. Når man må presse på og ringe og ordne selv bare for å få et svar, så er ikke servicen noe annet enn bånn i bøtta. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Enig. Prøvde å ringe 10 på 4, men kom ikke gjennom. Prøver igjen i 10 tiden i morgen. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja, jeg kan vel ikke si servicen er noe å takke for, da dere har brukt mye tid selv på å få noen løsning i saken. For å forsvare butikken litt så må de nesten stole på hva serviceverkstedet sier. De er jo tross alt utdannet i dette, og har godkjennelse fra produsent. Dersom de sier at de finner støv, eller ikke finner noen mangel, så må de i første rekke stole på dette. På en annen side så har de også mulighet til å tenke litt selv, og å se det i et litt større bilde. Det har jo hendt at verksteder tar feil. Uansett, jeg tror neppe det er mange selgere som ønsker å være vanskelig bare for å være vanskelig. Får dere pengene og gebyrene igjen, hadde jeg vurdert nettet. Mye mulig du vil spare en del på en maskin med samme spesifikasjoner. Som regel en del bedre og raskere service. Nettet er ikke nødvendigvis noe bedre på pris. Kjøper du rett maskin på rett sted trenger ikke det være særlig med prisforskjell, og mange ganger kan butikk være rimeligere. Man må også ta med frakt og ventetid før man har produktet i hendene. Jeg kan ikke se noen grunn til at servicen hos en nettbutikk skal være bedre eller raskere enn hos en fysisk butikk. På nettet må du selv søke retur, sende inn maskinen, vente på transport tilbake. Du har heller ikke en person du kan se inn i ansiktet når du snakker hvilket ofte er en stor fordel. Har du behov for lånemaskin, teknisk hjelp, veiledning eller hjelp fordi programvaren tuller har du langt større grad for å lykkes i butikk. Videre får du ikke sett produket før du har kjøpt det. Er du misfornøyd må du stresse med å sende varen tilbake samt å vente på at pengene skal bli utbetalt til deg. Selvfølgelig er det også en rekke fordeler med handel på nettet slik som at det ofte er noe rimeligere enn i butikk og bor du i gokk så er det kanskje lettere å bestille over nett enn å dra 80 km til nærmeste butikk. Det jeg prøver å si er at det ikke er så svart/hvitt som jeg får inntrykket at du framstiller det som. De seriøse nettbutikkene, mottar enten maskina til sin egen service avdelig, eller så sender du den direkte til de som tar seg av seg servicen. Man sparer i alle fall kjøring i tide og utide til den samme butikken. Det er ingenting mer en nettbutikk får gjort av service på en maskin enn hva en større fysisk butikk med eget serviceverksted får gjort. Alle mangler som går på hardware må sendes inn til verksted (f.eks. InfoCare). Faktisk får du gjort mer i en fysisk butikk. Hvor kult er det å sende maskinen din inn til en nettbutikk som så belaster deg 500 kr for brukerfeil når dette kan oppdages på stedet i en butikk, og du kanskje får det utbedret på stedet kostnadsfritt. Hvilken nettbutikk kan du ta med deg maskinen din til dersom det er noe du ikke forstår eller ikke får til? Der jeg jobber løser vi sikkert 2 av 3 problemer for kunden på stedet kostnadsfritt ettersom det ofte er brukerfeil. Aner ikke hvor mange maskiner vi har kjørt gratis recovery, backup eller feilsøkning på. Min erfaring er at sikkert halvparten av problemene folk har med sin PC er problemer som løses eller diagnoseres på 10-15 minutter. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Du mener det da er lettere, kjøre tur retur med bilen et stykke, enn å levere den på posten selv direkte til verksted? Butikken må også sende, og så få den i retur. Tiden det tar blir hipp som happ. Det eneste er når det er en enkel brukfeil en butikk kan være lettere for kunden. Nettet kan det ta noe lengre tid før du får varen. Men, du har hentemuligheter flere steder der også. Varen ligger klar til deg når du kommer. Du slipper lange køer for å få info om en vare. Selv med posten har du den etter 2 til 3 dager. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg kommer til en butikk, dessverre, det har vi ikke inne nå. Nei, den har vi ikke. Da har du først fått en bommtur. Det koster å kjøre og, så en 100 lapp i frakt er ikke allverdens. Har ikke nettbutikken varen du skal ha, ser du det også lett, og kan da bare velge en annen. Så hvorfor dra på elkjøp, når jeg kan sitte hjemme, se utalget, lagerstatus, få en lavere pris og velge å hente den selv og få den på dagen, eller bare la den komme hjem til meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå