Gå til innhold

***LØST VI FIKK NY PC ***OPPDATERING! Elkjøp/infocare skal ha 700 kr TIL for 2. rep på kun 3 måneder, nå kommet til 3 reperasjon.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skulle ikke betalt noe som helst uansett. Bærbare datamaskiner har 5 års reklamasjonsrett, og med mindre Elkjøp kan bevise at maskinen er blitt behandlet dårlig, skal alt av reparasjoner og servicer være gratis.

Mitt råd: aldri kjøp noe av merket Hewlett Packard igjen. Det er få om ingen merker som har så høy feilprosent som dem, vel, kanskje Q-Tec.

Lenke til kommentar
Du skulle ikke betalt noe som helst uansett. Bærbare datamaskiner har 5 års reklamasjonsrett, og med mindre Elkjøp kan bevise at maskinen er blitt behandlet dårlig, skal alt av reparasjoner og servicer være gratis.

Mitt råd: aldri kjøp noe av merket Hewlett Packard igjen. Det er få om ingen merker som har så høy feilprosent som dem, vel, kanskje Q-Tec.

Det her er ikke snakk om 2 eller 5 års reklamasjonsrett. I tillegg anbefaler jeg at du legger fram statistisk bevis for at HP har fler feil en andre.

Etter det, så kan du lese tråden på nytt, og da HELE tråden, så du finner ut hva det her egentlig handler om :).

Takk.

Lenke til kommentar
Jeg orker ikke lese igjennom hele tråden, så det er mulig noen har sagt dette før.

HP har selv innrømmet at 9000-serien har sykt mye problemer. De fleste kunder med problemer med disse maskinene. Hvis jeg ikke husker helt feil, så vil HP gi kunder med problemer på disse maskinene tilbud om ny maskin. Ta opp dette med selger!

Neineinei!

Det er kun 2 serier fra HP som Hp har innrømmet at de vet noe om. Og tro meg - dette kjenner pc-teknikere og servicemedarbeidere i elkjøp til!

Seriene det gjelder er 60xx-serien og 63xx-serien. 93xx-serien som det er snakk om her har INGEN kjent seriefeil.

Hvis jeg ikke leste første post helt feil, så var dette en DV9038, mao en 90xx. Jeg er godt over 99% sikker på at det var "9000" jeg hørte når jeg fikk med meg problemene, men man har alltid den ene lille prosenten som kan slå til.

ja men dette burde jo såfall selger vite om. Er på telefon med HP nu, for å se om det er noe de kan gjøre.

De fleste på Elkjøp vil selge deg en TV eller en vaskemaskin. De har ingen kjennskap til kjente problemer på forskjellige laptops, dette er Infocare sitt ansvar.

Jeg har egentlig lite å si her, bortsett fra at du uttaler deg om ting du ikke har greie på. Og uttaler deg så til de grader feil :).

En kompis av meg som er avdelingsleder på data/tele på en Expert-butikk har aldri mottatt slik info fra slike leverandører tidligere. Om det er noen ledd høyere i kjeden som har stoppet infoen velger jeg ikke å spekulere i, men det finnes hvertfall de butikker som ikke får info. Eneste infoen han hvertfall fikk høre om, var når det var større elektriske feil som kunne skade personer.

Lenke til kommentar
Vi kunne heller ikke få låne pc siden de ikke hadde noen tilgjengelig.

De har vel plenty av maskiner, bare ikke noen de bruker som lånemaskiner.

Dette er ikke noe som skal gå utover forbrukeren... :no:

Dersom selger allerede har et sortiment av maskiner som brukes som utlånsmaskiner men disse er på utlån, så kan ikke forbruker kreve at selger tar ut et nytt produkt for han. Dette vil da være en urimelig kostnad for selger jfr. FKL §30, tredje ledd, første punktum:

Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Man skal dog legge vekt på at dersom forbruker har spurt om låneprodukt, men ikke mottatt dette, så vil det kunne tale forbrukers sak ved et evtuelt spørsmål om heving av kjøp.

Lenke til kommentar
I prinsipp er det kunden som velger reperasjon eller omlevering (nu vare), med mindre det gir urimelige kostnader for selger, og det gjør sjelden det som regnes som hyllevarer.

Å måtte bytte ut en bærbar-PC for hver kunde som ønsker dette ville ført til at vi ikke har noen som selger datautstyr i Norge. Dersom man tjener mellom 5-15 % på hver PC som blir solgt, og man da skulle ha forsøkt å dekke inn tapet til hver kunde som fikk ny maskin ville dette i praksis ha vært umulig med dagens utsalgspriser. Da måtte alle maskiner ha kostet 3-4 ganger mer ut til kunde, og det er vel svært lite forbrukervennlig?

Videre har faktisk Høyesterett avsagt en dom angående dette. Noe som i praksis betyr at forbruker i de fleste tilfeller der det gjelder reklamasjon på eletronikk ikke kan kreve ombytte:

Forbrukerens valgrett - retting eller omlevering? Dom i Høyesterett.

Siden den også er inne til reperasjon for 3 gang med samme feil, har du også muligheter for å heve kjøpet.

Uten å måtte kjenne saken inngående da jeg ikke er en del av den, så vil jeg tro at FTU ville dømt i forbrukers favør dersom denne saken kom opp hos de. Jeg tror at dersom forbruker med rimelig sannsynlighet kan påvise at det er en mangel på varen som han ikke selv er skyld i - at FTU vil si at selger ikke har feilsøkt godt nok og at mangelen må regnes som å ha vært vedvarende gjennom alle serviceinnleveringene. Påpeker at dette kun er noe jeg velger å tro.

Du har krav på låne produkt om du velger å la butikken reparere (eller at butikken har krav på å få reparere) og dette tar mer enn 1 uke. Blir det kjent allerede ved innlevering at reperasjonen tar mer enn 1 uke, kan du allerede da ha krav på låne pc. At en butikk ikke har det inne når du har krav på det, er ikke ditt problem, men butikkens. Hva du kan kreve som kompensasjon for det er jeg usikker på. Poenget er at en som kjøper seg noe ikke skal måtte gå til innkjøp av et annet produkt i mellomtiden fordi produktet man kjøpte ikke holder mål.

Dersom du leser Forbrukerkjøpsloven helt, og ikke delvis, så vil du se at det kun gjelder dersom man ikke påfører selger en urimelig kostnad sett opp mot kundens behov. Det står under §30, tredje ledd. Ved at selger har flere utlånsprodukter, men ikke tilgjengelig når du krever dette taler også selgers sak. Han har allerede tatt ansvar ved å tilby sine kunder dette, men kan ikke forventes å ta ut et nytt produkt for hver kunde. Noe ventetid på utlånsprodukt vil da ikke være urimelig for kunde. Som sagt tidligere kan dog mangel på låneprodukt tale kjøpers sak ved evt. spørsmål om heving av kjøp.

Å lese forbrukerkjøpsloven burde de fleste gjøre.

Når man peker på noen peker det gjerne tre fingre tilbake på en selv.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
En kompis av meg som er avdelingsleder på data/tele på en Expert-butikk har aldri mottatt slik info fra slike leverandører tidligere. Om det er noen ledd høyere i kjeden som har stoppet infoen velger jeg ikke å spekulere i, men det finnes hvertfall de butikker som ikke får info. Eneste infoen han hvertfall fikk høre om, var når det var større elektriske feil som kunne skade personer.

Da har han ikke fulgt med i timen for info kom for en stund siden. (Expertansatt):)

Husker ikke de forskjellige modellnumrene som sliter med feil, men de er hvertfall i HP DV6000, HP DV9000 eller Compaq V6000.

Er vel flere av oss som husker DV6060? :)

Lenke til kommentar
Å lese forbrukerkjøpsloven burde de fleste gjøre.
Når man peker på noen peker det gjerne tre fingre tilbake på en selv.

Du kan ikke bare klippe ut den ene setningen. Du må se den i sammenheng. Det var en oppfordring til folk flest for å se hva de har av rettigheter og plikter, før, under, og etter et kjøp. Mange har ikke en gang peiling på forskjell mellom garanti og reklamasjon, og blir ofte avfeid når garantien har utøpt, som oftest er 1 år.

Lenke til kommentar
Dersom selger allerede har et sortiment av maskiner som brukes som utlånsmaskiner men disse er på utlån, så kan ikke forbruker kreve at selger tar ut et nytt produkt for han. Dette vil da være en urimelig kostnad for selger jfr. FKL §30, tredje ledd, første punktum:

Det må da variere litt etter omstendighetene? Dvs det må vel forutsette at de har et noenlunde fornuftig sortiment allerede, om man har 1 maskin og 100 000 kunder, så er det jo ingen urimelig kostnad å oppgradere utlånsmaskinparken til 10 maskiner.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...