Gå til innhold

***LØST VI FIKK NY PC ***OPPDATERING! Elkjøp/infocare skal ha 700 kr TIL for 2. rep på kun 3 måneder, nå kommet til 3 reperasjon.

Anbefalte innlegg

Takk for gode svar og tips. Ja synes også det er vel mistenkelig med denne PC-en var så støvete argumentet til inforcare. Særlig siden feilen også var tilstedet etter at støvet var fjernet.

Uansett så har vi kontaktet elkjøp, og som jeg mistenkte så fant ikke infocare noen feil. Så vi må igjen hente PC-en på torsdag, betale 700 kr for så å ta den hjem.

Da skal jeg få dem til å droppe den av hos meg, så skal jeg lage ett oppsett med tidsur og videokamera. Her skal jeg stress teste PC-en til den igjen slår seg av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten er støv noe som HELT klart påvirker maskiner. Har jobbet som servicetekniker på laptops, og jeg har hat nok maskiner med tykke filtmatter over ribbene.

Trykkluft på boks er løsningen :)

Det er greit nok at det påvirker, men kan man virkelig forvente av normale brukere at de skal demontere en bærbar, og rense den med trykkluft?

AtW

Lenke til kommentar

Poenget her er vel at trådstarter opplever samme problemer med maskinen straks han har fått den tilbake fra service, og da er det neppe snakk om at det er oppsamling av støv da den nettopp har blitt renset.

Dersom det er en "normal" mengde med støv i maskinen sett ut i fra bruksområdet den er tiltenkt og tid den har blitt brukt, så skal dette etter min mening dekkes av leverandør da man ikke kan forvente at forbruker skal vedlikeholde maskinen innvendig. Dersom det er unormalt mye støv inne i maskinen kan man nok påstå at maskinen har blitt brukt på en måte som den ikke er tiltenkt. Da mener jeg at det er forbruker selv som må stå for regningen.

Uansett, her virker det som om det kan være noe annet enn dettte med støv da maskinen tydeligvis har de samme symptomene kort tid etter forrige service. Når InfoCare sier at de ikke har funnet noen feil på maskinen blir saken noe verre. Dersom feilbeskrivelsen er for dårlig kan man ikke forvente at verkstedet skal klare å duplisere feilen. Det er viktig at man har en så nøyaktig feilbeskrivelse som mulig. Sier ikke at det er det som har skjedd i dette tilfellet, men av erfaring så er gjerne en dårlig feilbeskrivelse grunnen til at man ikke finner noen feil på produktet.

Blir spennende å se hva som skjer videre i saken.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Ja er meget spent selv på hvordan dette vil gå når man får den tilbake. Tenkte å sette at oppsette kunne være slik som dette.

Setter den bærbare PC-en på kjøkkenbordet, og tar selvfølgelig bort duken. Plasserer videokameraet slik at det ser lysene og skjermen på PC-en, samt det man gjør på tastaturet. Setter også ett tidsur ved siden av skjermen, slik at man ser hvor lang tid stresstesten tar. Så starter jeg 3dmark 2006 og lar den loope helt til feilen melder seg. Eller er det noe annet program som stresstester hele systemet bedre?

Og regner virkelig med at man får tilbake pengene for de 2 første reperasjonene, da argumentet om at PC-en er så full av støv er feilaktig siden PC-en ikke fungere etter en grundig rens utført av serviceteknikerene.

Synes hele greia bar er tåpelig. Ett produkt skal tåle vanlig bruk, og burde tåle å fylles med en del støv i sin levetid da det er ikke er mulig å forhindre støv å trenge inn i maskinen. Brukeren av denne PC-en er ikke noe sløv peis heller, og har faktisk tatt godt vare på maskinen. Han bor også hos foreldrene våre, og der er det generelt pent og ryddig. Skal se om jeg får tatt noen bilder av PC-en. Ett velholdt ytre er ofte tegn på at produktet blir tatt vare på. Jeg har selv åpnet pc kabinetter hos andre for å gjøre rent/oppgradere osv, og alltid har rillene på cpu, grafikk kort og slikt være fulle av støv, men de har fungert. Og det mener jeg at slike produkter skal!

Lenke til kommentar
Dessuten er støv noe som HELT klart påvirker maskiner. Har jobbet som servicetekniker på laptops, og jeg har hat nok maskiner med tykke filtmatter over ribbene.

Hvordan går man fram for å bruke trykkluften på en bærbar? Vil man da ikke bare blåse støvet inn i maskinen? Åpner man den, går jo garantien.

Mange laptops har riller under, og riller på siden. Dessuten kan du fint blåse inn i maskinen når den er av. Med luft på boks går støvet ut. Om du mister garantien på maskinen er jo totalt irrelevant. Så lenge du ikke ødelegger noe, gjelder reklamasjonsretten fremdeles :)

Det er greit nok at det påvirker, men kan man virkelig forvente av normale brukere at de skal demontere en bærbar, og rense den med trykkluft?

AtW

Demontere; nei, støvblåse; ja.. Ikke for mye forlangt IMHO.

Poenget her er vel at trådstarter opplever samme problemer med maskinen straks han har fått den tilbake fra service, og da er det neppe snakk om at det er oppsamling av støv da den nettopp har blitt renset.

Dersom det er en "normal" mengde med støv i maskinen sett ut i fra bruksområdet den er tiltenkt og tid den har blitt brukt, så skal dette etter min mening dekkes av leverandør da man ikke kan forvente at forbruker skal vedlikeholde maskinen innvendig. Dersom det er unormalt mye støv inne i maskinen kan man nok påstå at maskinen har blitt brukt på en måte som den ikke er tiltenkt. Da mener jeg at det er forbruker selv som må stå for regningen.

Uansett, her virker det som om det kan være noe annet enn dettte med støv da maskinen tydeligvis har de samme symptomene kort tid etter forrige service. Når InfoCare sier at de ikke har funnet noen feil på maskinen blir saken noe verre. Dersom feilbeskrivelsen er for dårlig kan man ikke forvente at verkstedet skal klare å duplisere feilen. Det er viktig at man har en så nøyaktig feilbeskrivelse som mulig. Sier ikke at det er det som har skjedd i dette tilfellet, men av erfaring så er gjerne en dårlig feilbeskrivelse grunnen til at man ikke finner noen feil på produktet.

Blir spennende å se hva som skjer videre i saken.

Ja. Dette dreier seg engentlig ikke om støv i maskinen, men om de har belegg for saken eller ikke! (Hvilket det på meg ikke virker som om de har...)

Lenke til kommentar
...SNIP... Jeg har selv åpnet pc kabinetter hos andre for å gjøre rent/oppgradere osv, og alltid har rillene på cpu, grafikk kort og slikt være fulle av støv, men de har fungert. Og det mener jeg at slike produkter skal!

Jo, men det minker levetiden på produktene når det er så mye støv. Jeg har fått inn stasjonære maskiner på service, under 3 mnd gamle, med så mye kattehår og støv i ribbene at viftene ikke har effekt i et hele tatt...

Lenke til kommentar

Sant det. men mange støvsuger aldri inni maskinene sine. Jeg har heldigvis støvfilter på innluft på den stasjonære, noe som hindrer det meste av støv å komme inn. Men selv da må man av å til inn å demoentere cpu viften for å fjerne støv fra ribbene. Men det jeg mener her er at ett produkt bør tåle noe støv før at den gir opp. Vi prøvde også å få se bilder av dette støvet i vår maskin, men foreldrene fikk liten respons på akkurat det.

Hva om dette støvet har ødelagt noen av komponentene? Sitter man igjen med en ubrukelig pc da?

Lenke til kommentar
Noen som har full kontroll over lovene her? Er det etter 3 reperasjon at man kan be om nytt produkt?

Man kan heve kjøpet ved 3 gang samme feil på et produkt ja. Men det må ha vært feil som dekkes av garantien. Betalbare servicer er servicer som autoriserte teknikere mener ikke dekkes av garantien, som f.eks feil som skyldes dårlig vedlikehold av pcer.

FEIL. Når skal folk slutte å slenge om seg med svar som er upresise.

Dette har ikke noe med garanti å gjøre. Du må reklamere på produktet. Ved 3 gangs reklamasjon på samme feil kan du heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Cocytor: Betyr det at man nå kan bruke denne loven for å heve kjøpet? Siden det er blitt reklamert 2 ganger nå, og om feilen ennå er der så blir det en tredje reklamasjon.

Hvis de ikke klarer å løse problemet etter at du har reklamert, og produktet har gjennomgått service for samme eller relevante problem 3 ganger. Dvs. de har et forsøk igjen før du kan heve kjøper, jfr kjøpsloven

Lenke til kommentar
Cocytor: Betyr det at man nå kan bruke denne loven for å heve kjøpet? Siden det er blitt reklamert 2 ganger nå, og om feilen ennå er der så blir det en tredje reklamasjon.

Da må man først bevise at alle tre gangene var grunnet fabrikasjonsfeil, og ikke brukerfeil. Det blir litt vanskelig når de først sier at det var for mye støv, og neste gang sier at de ikke kan finne noen feil. Selv har jeg en viss anelse om at det har vært samme feil alle gangene. Først så påsto de at det var på grunn av støv, andre gang sier de at de ikke finner feilen fordi de ikke har testet godt nok (noe som kan tyde på at de første gangen automatisk konkluderte med at det var støv som var skylde uten å funksjonsteste/feilsøke godt nok). Blir da spennende å se hva de sier ved neste service.

Skal påpeke at dette er bare spekulasjon fra min side da jeg ikke kjenner saken innadgående.

Man må få GODKJENT reklamasjon. Nytter ikke å bare si at man har reklamert 3 ganger. Da kunne man bare sagt at man reklamerer hver gang PC-en går inn til reparasjon pga veske etc.

Nja, man trenger ikke å få godkjent reklamasjonen tre ganger. Dersom den har vært inne to ganger tidligere, men verkstedet ikke har funnet feilen eller har feildiagnosert så holder det at man kan sannsynliggjøre at tredjegangsmangelen skyldes det samme som de to forgående servicesakene (så lenge feilbeskrivelsen ved innlevering av produktet har vært god nok).

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Irriterer meg at det er kunden som må gjøre jobben med feil diagnosering, skaffe bevis osv osv. HP burde ha sagt: "Verkstedet klarte dessverre ikke finne feilen, her er en ny pc." Men skjønner at dette kan bli utrolig dyrt i lengde, og for å det kunne jo hende at det faktisk ikke var noe feil med PC-en. Men hvorfor i allverden skulle en kunde gå gjennom denne sende inn runddansen flere ganger om det faktisk ikke var feil med produktet.

Lenke til kommentar

Husk at alle feil innen de første 6mnd regnes som fabrikasjonsfeil og bevisbyrden ligger hos selger (Selvsagt helt opplagte brukerfeil sier seg selv).

Uansett så er det lettere å handle hos de seriøse nettbutikkene da de også har egne serviceverksteder, som gjør at det som oftest går mye raskere om det oppstår feil. Det hender de videresender også, alt etter produsent og avtaler.

Lenke til kommentar

Hvis de ikke klarer å løse problemet etter at du har reklamert, og produktet har gjennomgått service for samme eller relevante problem 3 ganger. Dvs. de har et forsøk igjen før du kan heve kjøper, jfr kjøpsloven

Nei. De har TO 2 forsøk.

Tredje gang du kommer til butikken med samme feilen kan du heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Nei. De har TO 2 forsøk.

Tredje gang du kommer til butikken med samme feilen kan du heve kjøpet.

Butikken har riktig nok rett til å ta inn produktet for undersøkelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...