Gå til innhold

***LØST VI FIKK NY PC ***OPPDATERING! Elkjøp/infocare skal ha 700 kr TIL for 2. rep på kun 3 måneder, nå kommet til 3 reperasjon.

Anbefalte innlegg

Det er veldig vanlig at det gis en servicegaranti. Jeg vet at InfoCare bruker 3 måneder. Men jeg tviler meget sterkt på at du vil finne noen lov som sier at det skal være sånn ;)

Om du leser første post så ser man jo helst klart at Infocare ikke behandlet denne saken som en servicegaranti i alle fall iom at de krever betalt for service nummer 2, men men..

Det er en lov om dette, men jeg finner den bare ikke igjen. Har funnet den før et eller annet sted. Håndverker delen av forbrukerloven "Lov om utført arbeide" eller noe lignende, google er ikke spesielt hjelpsom heller, men jeg er 98% sikker på at jeg har lest om dette på lovdata tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra om dere nå får en bedre pc og pengene i retur for verksted. Det burde vært gjort mye før, og som du sier gjort at dere ville handlet der igjen. Nå er dere bare frustrerte og tapet blir mye større ettersom dere antagelig ikke vil handle der igjen, og ei eller anbefale de videre.

Det at det kommer fram i lyset her, gjør nok en stor menge kunder oppmerksome på de, og kanskje frafaller kjøp fra den butikken også.

Lenke til kommentar
Det er en lov om dette, men jeg finner den bare ikke igjen. Har funnet den før et eller annet sted. Håndverker delen av forbrukerloven "Lov om utført arbeide" eller noe lignende, google er ikke spesielt hjelpsom heller, men jeg er 98% sikker på at jeg har lest om dette på lovdata tidligere.

Håndverkertjenesteloven gjelder ikke i dette tilfellet, og den har uansett ikke noen sånn bestemmelse. Forbrukerkjøpsloven, som er den gjeldende her, sier heller ikke noe om noen form for servicegaranti.

Lenke til kommentar

Håndverkertjenesteloven gjelder ikke i dette tilfellet, og den har uansett ikke noen sånn bestemmelse. Forbrukerkjøpsloven, som er den gjeldende her, sier heller ikke noe om noen form for servicegaranti.

Da kommer spørsmålet, hvorfor i alle verdens dager opererer firmaer med det? For å tape pengeR? I think not..

Lenke til kommentar
Da kommer spørsmålet, hvorfor i alle verdens dager opererer firmaer med det? For å tape pengeR? I think not..

I lengden taper de ikke på det. Gjennom å ha en slik garanti oppnår man fortrinn i motsetning til de som ikke skulle ha det. Kundene blir fornøyde når de får fikset feil som oppstår rett etter en reparasjon uten å måtte gå gjennom en ny reklamasjon f.eks. Fornøyde kunder betyr at de går for samme produsent, noe produsenten blir fornøyd med. Fornøyd produsent betyr at verkstedet får forlenget kontraktene sine, noe som igjen betyr mer penger i kassa.

Så du har helt rett, de gjør det ikke for å tape penger. De relativt få maskinene som går inn igjen på servicegaranti er verdt det pga de økte inntektene en slik investering drar inn.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Ja, nå er saken endelig løst!

Mamma for som sagt inn med nytt mot etter å ha snakket med en fyr på forbrukerrådet.

Hun ba om å få prate med butikksjefen. Hans argumenter er kort oppsummert slik jeg husker det fortalt.

* de kan ikke gjøre noe om ikke HP eller service verksted ønsker å kreditere PC-en.

* Han hadde snakket med deres jurist som vistnok sa at elkjøp hadde alt rett i denne saken, og at vi måtte godta at vi fikk tilbake den reparerte PC-en etter 5 måneder på verksted.

Hun konfronterte han med løgnen han serverte via telefon i går. Det han sa i går var følgende: Dere har hatt en låne pc med tilsvarende spesifikasjoner som PC-en som har vært på verksted.

Han ynket seg og innrømmet at han nok hadde tatt feil.

Han nektet å gjøre noe mer, helt til siste stund hvor mamma nesten hadde gitt opp. Hun sa til slutt at hun rett og slett følte seg lurt av Elkjøp i denne saken. Elkjøp hadde nemlig fått inn PC-en fra reperasjon før påsken. Men de hadde sagt til henne at hun ikke kunne hente den siden de fremdeles ønsket å få den kreditert. Den er i dette tilfellet selvfølgelig PC-en, selv om at butikksjefen prøvde seg på en spansk en å si at de hadde ment reperasjonsgebyrene. Men hvorfor kunne vi ikke hente PC-en før påske da, og så få reperasjonsgebyrene tilbake etter påske? Han ble svar skyldig.

Hun fikk så beskjed om å komme igjen når service teknikeren var kommet på jobb, siden han var en av de som hadde sagt at vi skulle få den kreditert.

Hun gjorde så, og butikksjefen kunne da meddele at de ønsket å gi oss ny pc. Ikke fordi de hadde gjort noe galt, eller at vi hadde krav på det. Men fordi de ønsket å gjøre oss fornøyde. Det at vi truet med å sende saken videre til forbrukerrådet var kanskje med på å hjelpe. Vi har ikke kommet til å gi oss.

Merkelig å si noe slikt.. men men vi er bare glade for å bli ferdig med saken!

Oppsummering fra min side!

Bra jobbet av elkjøp å gi oss ny pc, med bedre cpu, mer harddisk og bedre grafikkort.

Dårlig av elkjøp at de ikke gjorde dette tidligere. Synes at når feilen oppstod den 3 gangen, så burde elkjøp ha gitt oss ny pc. Så kunne de heller ha kranglet om kreditteringen selv.

5 måneder reperasjonstid er uansett totalt uakseptabelt uansett, så det burde ha fått elkjøp til å gjøre noe tidligere.

Det å prøve å gi oss tilbake en reperart pc etter 5 måneder på reperasjon, uten noe som helst kompensasjon er helt utrolig. Hadde skjemtes om jeg selv skulle ha gjort noe slikt.

Dårlig gjort at butikksjefen å "prøve" seg på at kunden ikke har peiling, for å selv spare penger. Godt jeg hadde forberedt mor. De forsøkte nemlig å gi oss en maskin med 8400 skjermkort i stedet for 7600 skjermkortet som var i den forrige PC-en. Heldigvis ringte de meg for godkjenning. Og han skjønte fort at jeg hadde over middels peiling på pc hw når han snakket med meg på telefon.

Hva har elkjøp oppnådd med dette? En hel familie samt venner som har dannet seg ett meget negativt bilde av butikken. Vi er selvfølgelig glade for å ha fått ny maskin som også er bedre enn den forrige. Men vi er ikke glade for all den energien, tiden, kjøringen osv osv som er lagt ned for å få dette til. Det burde ikke være nødvendig. Mannen i huset er værtfall bestemt på at han aldri skal kjøpe noe der igjen. Og det er klart, lave priser er en ting, men god service er en annen når man får feil på produktet.

Hva hadde elkjøp oppnådd om de hadde gitt oss ny pc når feilen oppsto for 3 gang?

Trofaste lojale kunder som hadde fortsatt å handle tv'er, kjøleskap, PC-er osv osv i den butikken.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Godt at saken endelig er løst!

Det du beskriver kjenner jeg meg akkurat igjen i. Elkjøp ansatte som virker useriøse, lyver osv. Blir som Ærlige Ærlings bilsalg i Donald.

Lurer egentlig på hvor dypt en butikk kan synke jeg. Kjøpsloven er det noe de later som om ikke eksisterer muligens?

Lenke til kommentar
Ja, det bare viser at de driter rett og slett i dere som kunder. Vært null problem å gitt dere en ny pc der og da.

I det hele tatt bruke så lang tid på å skifte et HK er latterlig.

Dessverre er jeg av den typen som ikke finner meg i sånn dritt, og hadde det gått så langt som dette hadde jeg antagelig knust noe med tilsvarende verdi i sinne og gått. Det får liksom være måte på hvor mye en skal måtte ringe, krangle og vente på noe som burde vært løst for leeeeeeennnnnngggggggge siden.

Som du har merka, er dette grunnen til at Elkjøp og elektro butikker generelt er steder jeg har holdt meg unna de siste ti årene. Sist nå skulle jeg ha en vaskemaskin. elkjøp hadde en på tilbud med ikke tale om den var oppdrive. Selv uke etterpå full annonse igjen på samme maskin, men fantes den noe sted? Neida. Ente med komplett, bestille og stod klar når du kom like etterpå. Jeg personlig synes det er en mafiabedrift undercover.

Du hadde helt sikkert løst saken og blitt gredd medhårs av butikken hvis du var så voksen å knuse inventar eller varer i butikken... Jeg jobber selv i en Elkjøp butikk og skal ikke på noen måte forsvare min arbeidsgiver, men jeg kan love deg at det ikke hjelper stort. Kjøper har i dette tilfellet vært ganske uheldig i og med at ting har tatt såpass lang tid, og jeg tror helt sikkert den butikken kjøper har hatt denne saken med, tar denne til etterretning og prøver å løse slike saker litt mer smidig neste gang. :-)

Lenke til kommentar
Nuffern: (...) Eller er det slik at du som elkjøp ansatt (som det virker som du er) synes dette er bare lit dårlig service. Da lurer jeg på hva du synes er elendig service?

Nei, jeg er ikke ansatt hos Elkjøp eller i noen av Elkjøps "søsterbedrifter".

Et lite spørsmål: Er det ikke slitsomt å være så negativ hele tiden?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Nuffern: (...) Eller er det slik at du som elkjøp ansatt (som det virker som du er) synes dette er bare lit dårlig service. Da lurer jeg på hva du synes er elendig service?

Nei, jeg er ikke ansatt hos Elkjøp eller i noen av Elkjøps "søsterbedrifter".

Et lite spørsmål: Er det ikke slitsomt å være så negativ hele tiden?

Man blir i alle fall ikke hoppende glad av sånn service.

Lenke til kommentar

For å unngå for mye frustrasjon bør man sette seg inn i hva man faktisk kan kreve, ikke kreve stort mer, og ikke tro at man kommer lenger med kjefting og banning. Da oppnår man som regel god service og får løst problemene raskt.

Lenke til kommentar

For å unngå for mye frustrasjon bør man sette seg inn i hva man faktisk kan kreve, ikke kreve stort mer, og ikke tro at man kommer lenger med kjefting og banning. Da oppnår man som regel god service og får løst problemene raskt.

Men det skal da sies at det er bortimot umulig å sette seg inn i lovene da butikkene ofte har sine egne tolkninger. Det er i allefall en av erfaringene fra denne saken.

Lenke til kommentar

Ingen som sier man skal kreve mer enn det man har krav på. Problemet i dag er vel at det er sjelden man får det man har krav på. Som i dette tilfellet her, som gikk lanaaangt utover hva en forhandler har lov til.

Å unngå frustrasjon er enkelt. Finne seriøse forhandlere. Du slipper mas og tjas og en masse surr. Det har jeg gjort, og skyr useriøse butikker/kjeder. Da blir både jeg fornøyd, og de useriøse som slipper å få en mygg av en kunde som ikke lar de slippe unna med vås og fanteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...