McMuffin Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Sitter nå og tenker litt på hva jeg skal studere. Valget står mellom siv. ing (ind.øk på NTNU) eller en bachelor i økonomi/business. Har hørt fra flere at man står sterkest rustet med en siv. ing grad, og at økonomi av mange ikke anses som "et ordentlig fag". Føler egentlig at økonomi ligger mer for meg, fysikk og til en viss grad matte er ikke akkurat min sterke side. Håper på konstruktive innspill Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Dette er jo noko du må bestemme deg for sjølv, men tanken på å gå siving dersom du ikkje likar matte og fysikk er ikkje heilt god. Siving er jo mastergrad, og bachelor er jo ikkje mastergrad, så det er naturleg at du vil stå sterkare seinare då. Men det er jo eit slit, spesielt dersom du ikkje likar matte. Og det er to år lengre, så du får jo to år til med studielån. Men det kan det jo vere du tenar inn att etter ei stund. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Det tidsmessige og økonomiske er ikke så viktig, det jeg tenker mest på er hvilken utdannelse som vil gi meg best "anseelse" blant bedrifter, også mtp jobbmuligheter. Flere innspill? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Siv. ing. i industriell økonomi vil nok være bedre enn en bachelor i økonomi og administrasjon. Men en med master i økonomi og administrasjon vil nok stå sterkere i noen bedrifter. Siv. ing. står selvfølgelig sterkere i andre bedrifter igjen. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Enig med jonjimann her. En ind.øk.-grad vil som regel stå sterkere i enkelte typer bedrifter og stillinger som har krav til tekniske kunnskaper. Hvilke fag du har fordypet deg i vil også spille inn på hvilke typer jobber du er mest aktuell for. En siv.øk. foretrekkes gjerne der man trenger dyp økonomisk kompetanse, eksempelvis revisjon, controller, makroøkonom, analytiker. Dagens jobber stiller større og større krav til allsidighet, tilpasningsdyktighet og evne til å lære nye fagområder, noe som gjør at type utdanning ikke avgjør hva slags jobber man får i like stor grad som før. Siviløkonomer jobber f.eks. som management og it-konsulenter, mens sivilingeniører jobber som finansielle analytikere. Sikkert er det iallfall at ingen av utdanningene begrenser deg i forhold til valgmuligheter. Mitt råd er at du tar den utdanningen du føler deg mest motivert til å gjennomføre, fordi du da vil oppnå større interesse for faget og bedre karakterer. En siviløkonom med gode karakterer kan ha bedre muligheter i arbeidsmarkedet enn en sivilingeniør med middels karakterer, og vice versa. Hvis du er helt likegyldig til typen utdannelse så vil jeg tviholde litt på ind.øk fordi det er færre av dem og fordi det krever et litt høyere snitt enn siv.øk på en god skole (forutsetter her NTNU, skolene med lavere karakterkrav gir ikke så godt signal). Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Vil ikke en master i ind.øk (som har 40% økonomiske fag) og en bachelor i økonomi gi ca. like mye økonomisk innsikt? Selvfølgelig på forskjellige plan og områder, men dog. Jeg tviler ikke på at ind.økeren får mye fetere jobbtilbud enn en bachelor i økonomi, så på det punktet er siv.ing klart best. Når det gjelder det faglige, og det er jo det klart viktigste, så er det en del matte og litt fysikk på ind.øk-graden, så det må du ta en overveining på selv. Lenke til kommentar
pr1nc3ss Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Sitter nå og tenker litt på hva jeg skal studere. Valget står mellom siv. ing (ind.øk på NTNU) eller en bachelor i økonomi/business. Har hørt fra flere at man står sterkest rustet med en siv. ing grad, og at økonomi av mange ikke anses som "et ordentlig fag". Føler egentlig at økonomi ligger mer for meg, fysikk og til en viss grad matte er ikke akkurat min sterke side. Håper på konstruktive innspill Jeg blir ferdig med vgs til sommeren og har akkurat det samme problemet. siv.ing eller økonomi. Jeg får spesiell studiekompetanse (har 3mx, 3fy og 3kj) og kan komme inn på det meste. Er veldig usikker på om jeg vil fortsette med realfag videre eller om jeg skal velge noe helt annet. Begynner å bli rimelig lei av realfagene nå. Valget mitt står egentlig mellom siv.ing (matte/fysikk/petroleum eller noe sånt) eller sivil økonom. Har ikke brukt så mye tid på å finne ut om mine studiemuligheter, men merker at det begynner å haste litt nå. Industriell økonomi hørtes spennende ut! Er det noen som kan fortelle mer om det? Hva slags jobber kan man regne med å få etter en slik utdanning? Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 pr1nc3ss, industriell økonomi er en blanding av økonomiske, administrative og teknologiske fag, om jeg har forstått det riktig. Takk til alle dere andre som har svart. Har ikke fysikk på det nåværende tidspunkt, men dette er jo alltids noe jeg kan ta opp på Bjørknes, etc. Nå må jeg sette meg ned og tenke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå