Gå til innhold

BK: Svaner og delvis frosset vann

Garanti

Anbefalte innlegg

Oppdaget noen svaner som satt på et vann i nærheten, og når i tillegg tåka kom sivende inn, håpet jeg på noen ok bilder. Veldig magisk og rolig stemning nede med vannet, selv om det bare var noen meter fra fylkesveien, føler det viser igjen på bildene. I ettertid er jeg fornøyd, men jeg ønsker konstruktiv kritikk omkring hva jeg må forbedre, mtp. snitt, komposisjon og farger.

post-112482-1200939025_thumb.jpg

post-112482-1200939049_thumb.jpg

post-112482-1200941628_thumb.jpg

Endret av garanti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det bildet jeg syns var best var vel svane-bildet, det er masse ting som bør fikses på men det virker lovende og har en god og ryddig komposisjon. jeg skal gi deg noen råd til etterbehandling på den.

bildet inneholder bare en farge, blå, derfor foreslår jeg å gjøre den om til svart/hvitt, som også kan fremme den litt mystiske følelsen. bildet er ikke helt rett, fiks på det i lens correction (mål vannkanten opp mot hjelpelinjene). jeg syns du skal gjøre bildet svakt lysere, men ikke mye. bildet lider av en mangel på kontrast, pga tåke sannsynligvis. bruk burn tool på midtones (mulig jeg blander med dodge) på de mørke områdene. bruk det også på de 3 mørke endene, men bruk dodge tool for å gjøre den lyse litt lysere. dette kan gi bildet ett budskap (3 mørke og en lys svane). ved å bruke burn tool og dodge tool på slike bilder får man ofte en damp effekt, slik at det ser ut som det kommer litt damp opp av vannet, og gir en effekt, mens tåken ødelegger ikke bildet. til slutt ville jeg skarpet opp litt med unsharp mask, prøv deg frem. jeg foreslår å zoome inn til 25%, da det er hvordan det vil se ut på en print:)

Lenke til kommentar

Heisann, kjekt å sjå bilete frå deg igjen :)

Bilde 1:

Synest dette bildet var litt, vel, kjedlig.

Bilde 2:

Dette likte eg, den forma som isen/snøen lagar bortover vatnet passet veldig godt inn i komposisjonen. Det eg ikkje likte var tåka, som her berre ser ut som ein stor ''blur'' som er blitt smurt ut over bildet.

Bilde 3:

Nydelig komposisjon, men blir ikkje enig med meg sjølv om den ekstra biten med tåke/fjell passar inn, blir veldig dominerande i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...