Gå til innhold

- Kjøp av hund, Har noen spørsmål :)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på snart 16 år som har veldig lyst på hund :)..

Jeg har aldri hatt hund før, men det har vært mange i familien min som har hatt (tanter og onkler) så det blir ikke helt nytt for meg.

Jeg har sett på disse to hunderasene som jeg tror vil passe bra for meg/min familie:

-Golden Retriever

-Berner sennen

(Hvis dere har noen andre forslag så er det bare til å si ifra)

Og hvor er det jeg får tak i hundeeiere som skal ha et valpekull? :hmm:

Jeg går fortsatt på skole så hunden må da være alene hjemme fra klokken 08-14. Skal den da stå inne eller ute?

Jeg kan gå tur med hunden før jeg går på skolen og 2-3 ganger etter jeg har kommet hjem :). Er det nok eller burde jeg gå enda oftere? Og det går vel greit å ha hunden alene hjemme de timene jeg er på skolen?

Selvfølgelig er det ikke bare jeg som kommer til å være engasjert i hunden, men hele familien :).. Men det blir nok jeg som får ''hovedansvaret''. Jeg hadde håpet å få hunden før/i sommerferien slik at jeg kunne tilbringe sommerferien med hunden :). Og når er det hunden er gammel nok til dressurkurs?

Jeg håper det er noen her som har/hatt en av disse hunderasene og som kan fortelle meg ut fra erfaringer om disse to hundene, så hadde det vært flott :D

Og jeg setter STOR pris på alt av svar jeg får :D..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg er en jente på snart 16 år som har veldig lyst på hund :)..

Jeg har aldri hatt hund før, men det har vært mange i familien min som har hatt (tanter og onkler) så det blir ikke helt nytt for meg.

Jeg har sett på disse to hunderasene som jeg tror vil passe bra for meg/min familie:

-Golden Retriever

-Berner sennen

(Hvis dere har noen andre forslag så er det bare til å si ifra)

Og hvor er det jeg får tak i hundeeiere som skal ha et valpekull? :hmm:

Jeg går fortsatt på skole så hunden må da være alene hjemme fra klokken 08-14. Skal den da stå inne eller ute?

Jeg kan gå tur med hunden før jeg går på skolen og 2-3 ganger etter jeg har kommet hjem :). Er det nok eller burde jeg gå enda oftere? Og det går vel greit å ha hunden alene hjemme de timene jeg er på skolen?

Selvfølgelig er det ikke bare jeg som kommer til å være engasjert i hunden, men hele familien :).. Men det blir nok jeg som får ''hovedansvaret''. Jeg hadde håpet å få hunden før/i sommerferien slik at jeg kunne tilbringe sommerferien med hunden :). Og når er det hunden er gammel nok til dressurkurs?

Regner med du har foreldrene dine i ryggen, så gidder ikke ta noen "du vet det er mye ansvar, forbered deg på å ikke feste på nyttårsaften osv, det koster penger, hva når du skal studere" :p

Golden Retriver syns jeg virker som et godt valg. Jeg har ikke hatt en selv, men etter hva jeg ser virker GR som en fin rase som er ålreit å trene med og ikke for mange diller i gemyttet (eneste er at de har mistet den flotte gylne fargen, men det er ingen big deal - det er mentaliteten som teller når du skal ha deg din første hund). Retriverene er jo kjent for å være stort sett samarbeidsvillige hunder, så.

Det er vanlig å venne hunden til å være alene hjemme mens man er på skole/jobb, så det skal du ikke tenke på. Start treningen tidlig og øk gradvis og sakte - dette er også et emne du kan lese MYE om på forskjellige hundeforum, hvordan du skal trene på å være alene hjemme.

Det er en god idè å få den rett før/i sommerferien, da har du god tid på deg til å trene på å være alene hjemme. Samt det kan være enklere å få den renslig på sommeren, da det finnes enkelte valper som syns det er litt ekkelt å gå ut å tisse ;)

Litt avhengig av hvordan valpen du får er, så kan du begynne på valpekurs ganske raskt. Det er mange hundeskoler/hundeklubber som har kurs på høsten, dette kan du jo begynne å forhøre deg om ganske raskt. Noe jeg også syns du bør gjøre, er å spørre om du kan komme og titte litt på kurs, bare for å se hvordan de trener der. Det er viktig at du finner noen som kan instruere deg på en måte du trives med ! Ikke la noen få deg til å behandle hunden på en måte du er ukomfortabel med.

Hvor mye TUR du trenger å gå.. når den er valp så skal den ikke SLITES UT fysisk, den skal ta det i sitt eget tempo og sove når den trenger det. Så når den blir eldre kan du begynne mer med litt fysisk trening når den er mer ferdig i kroppen sin.

På f. eks en GR er det jo ikke vanskelig å drive med litt enkel lydighetstrening, triks og enkle spor :) Sånn trim er god for hundens hode, og de blir fort slitne av det.

Anbefaler deg å ta kontakt med raseklubbene til rasene du er interessert i.

Norsk retrieverklubb

Berner Sennen-web.

Lenke til kommentar

Lurt å få seg hund i en ferie, slik at dere gradvis kan venne den til å være alene :) En hund greier fint å være alene en skole/arbeidsdag.

Jeg kommer aldri til å ha hunden min ute når jeg er borte (pga nabounger). Kommer helt ann på hvor du bor. Bor du litt landig eller har en stor hage kan dere jo ordne en hundegård. Men da må dere passe på slik at den ikke står å bjeffer dagen lang.hehe. utrolig irriterende for naboer ;)

Det er flere typer kurs du kan være med på. Igjen, alt etter hvor du bor ;)

Valpekurs, unghund kurs og dressurkus.

Valpekurs handler først og fremst om å få kontakt med hunden. Sitt, dekk og bli. (varierer).

Skulle virkelig ønske vi hadde tilgang til et BRA hundekurs her i byen. sukk.

Kjedelig å trene alene.

Golden er jo herlige hunder!!! Verdens snilleste. Venninna mi hadde en gutt. Han var stor, ekstremt sterk og lite dressur på tur. JEG hadde valgt ei tispe. Enklere å ha med å gjøre, på mange måter.

Hvor mye tur den trenger finner dere ut etter hvert :) Det er ikke noe som heter 'en hund skal minst ha to timer tur'. Ingen som har laget regler for turgåing. hehe.

EN god tur i løpet av dagen er jo en selvfølge.

Lenke til kommentar

Jeg bare minner alle på om hvor mye arbeid det er med store hunder som Berner Sennen og andre "bamsehunder". De er søte og fine, men et helsikkes arbeid. Jeg har sett alt for mange flotte hunder som har måttet forlate sine eiere fordi de ikke kunne med dem, og her snakker vi om alt fra førstegangs hundeeiere til folk som har hatt hund flere ganger før.

Gå for en golden retriever, hvis du har alt annet i orden (plan om studier + hvor du skal bo, mulighet for hundepass i ferier, ofring av fest osv - som allerede nevnt).

Lenke til kommentar
Jeg bare minner alle på om hvor mye arbeid det er med store hunder som Berner Sennen og andre "bamsehunder". De er søte og fine, men et helsikkes arbeid. Jeg har sett alt for mange flotte hunder som har måttet forlate sine eiere fordi de ikke kunne med dem, og her snakker vi om alt fra førstegangs hundeeiere til folk som har hatt hund flere ganger før.

Gå for en golden retriever, hvis du har alt annet i orden (plan om studier + hvor du skal bo, mulighet for hundepass i ferier, ofring av fest osv - som allerede nevnt).

Går ut i fra at det er hovedsakelig Berner sennen du beskriver som helsikes mye arbeid. Eneste nuffene trenger litt ekstra er pels-stell, men det skaper bare gode bånd mellom hund og eier. Ellers vil jeg si en nuff er lettere å dressere enn golden. I hvertfall var vår golden/labrador ganske propell som ung hund, kanskje kombinasjon med at vi hadde lite erfaring den gang? Men er jo mange som liker svært aktive hunder, så da er nok ikke nuff noe godt alternativ. De er veldig rolige.

Men er lurt å finne ut hva man ønsker å bruke hunden til og hvor mye tid man har til stell,kos og dressur. Veldig mange hunderaser blir flotte familie hunder bare de håndteres riktig.

Lenke til kommentar

Middels store og store hunder krever mye arbeid. Spesiellt med tanke på å gå tur. Det er ikke alle hunder det er enkelt å lære å gå pent i bånd, og mange med store hunder henger litt på slep på tur.

Med rasene du har sett deg ut må du også forberede deg på pelsstell og masse støvsuging. Slike hunder etterlater seg masse pels året rundt. Da jeg var 16 hadde jeg to langhårede hunder som la fra seg synlige mengder hår i alle rom de var i hver eneste dag. Det var slitsomt for meg å skulle støvsuge hver dag, men det måtte gjøres for å unngå at mora mi ble sint og trua med å kvitte seg med hundene.

Det er ikke alle som tenker på denne delen av hundehold før de skaffer seg hund, men den kommer raskt til å bli veldig synlig. Hundene røyter hele året, men har perioder der de røyter ekstra mye

Heldigvis er hunden jeg har nå røytefri, ogh når det gjelder husarbeid påfører hun meg ikke noe ekstra.

Lenke til kommentar

Venninna mi sin Golden var ekstrem på røytingen! Bare så det er sagt.

Ikke tenk på dressur enda. Det tar du når den tid kommer. Og jeg regner med du har tenkt å joine et dressurkurs :) Er du heldig har du flinke instruktører som faktisk kan det de holder på med. I motsetning til det jeg var på. æsj altså!

Min røyter kun to ganger i året. Ellers er det minimalt. Men han legger fra seg et hårstrå her å der, men det merker vi ikke. Støvsuging hver dag/annen hver dag er et møst med stor hund. Drar med seg mye skitt i hus.

Men vil du ha en stor hund, så go for it! Skjønner deg veldig godt. Jeg skulle egentlig ha en liten, men heldigvis så ble det stor :) :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heei :)

Jeg skal heller ikkje ta noen leksjon på alt ansvaret som følger med hunden, men tenke godt igjennom livssituasjonen din og hvor du er om 5 -10-15 år, og hvem som evt må ha hunden når du flytter ut osv=)

Golden retriver er en fantastisk familiehund og "førstegangshund". Den er lettlært, og en bra selskapshund, men trenger en del mosjon :) Eneste jeg vil påpeke som jeg ikke "liker" med rasen, er at den røyter masse og når den blir våt så lukter den virkelig VÅT HUND :p

Berner S. ville jeg ikke anbefale. De er store "vakthunder" og hvis du ikke har så mye erfaring, så tror jeg dette kan bli feil rase og starte med. De er veldig bestemt og egenrådig, og trenger en bestemt leder som kan en del om hund og hundespråket.. Med feil oppdragelse, kan det bli en vanskelig hund:) (men rett oppragelse er veeldig viktig for alle hunder)

Vitkig å sjekke bagrunnen til rasen om hva de opprinnelig ble brukt til og avlet til, og hva de blir brukt til i dag :)

Du kan jo kanskje sjekke ut Labrador, beagle, Cavalier king charles spaniel, Shetland Sheepdog, West highland white terrier.. bare noen forslag :)

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...