Marv Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Hei... Lurer litt på om dere som jobber på support kunne ha fortalt litt om hva dere arbeidoppgaver/dager går ut på. Er dette en jobb å satse på, eller......? En som er litt interessert Endret 24. januar 2008 av Skagen Utbedret emnetittelen. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg jobber som support, men reiser rundt med andre it oppgaver i tillegg, (vi er en liten kommune) hadde jeg måttet sitte i support heledagene hadde jeg nok ikke orket å jobbe mer enn ut lærlingetiden. Det blir fort kjedelig, support er vel en mellomstasjon før man kommer seg oppover i systemet. Lenke til kommentar
mtsivert Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Kommer veldig ann på hvor du jobber egentlig da.. Mange steder sitter support nesten bare i telefonen hele dagen, andre må flytte seg rundt og hjelpe fysisk :-) ville prøvd å finne en jobb du hadde mulighet til å utvikle deg i vertfall.. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Da dere sier "jobb hvor man kan utvikle seg"..... kan dere spesifisere det litt nærmere? Lenke til kommentar
gammelerik Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Utdanning er vel et bra forslag? MCP/MCSE og hva de heter alle, (Windows blir vel å dominere laangt fremover) evt Apple seritfiseringer. Betaler jobben for det her er det et bra firma. Men også å bli satt til andre oppdrag etter hvert, untatt tlf support, grøss. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Hvilke andre oppgaver får dere da? hvilken lnje sitter dere på? Hvordan er arbeidsplass? fortell,fortell..... er litt interessert i å finne ut mer om dette yrket. er selv servicelektroniker lærling pr. dags dato...... men vil se litt for å finne ut videre løp Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Support er da et veldig greit startsutgangspnkt etter IT utdannelsen/lærlingstiden. Det finnes 1, 2 og 3 linje support. Jeg har selv jobbet med IT support 1 Linje ut på StatoilHydro i Stavanger i ca 6 måneder for et konsulent firma som heter WM-Data (heter vel Logica CMS fra nå av). Har gått 3 årig systemutvikling før dette. 1. Linje er hovedsakelig på TLF. Da snakker jeg 7,5 timer 5 dager i uken på TLF. Til å begynne med var det greit, man lærte mye, men man blir fort lei jobben. Heldigvis jobber jeg ikke med support mere. 2 og 3 linje er ikke så mye på TLF. Disse skal løse saker som 1 linje ikke klare å løse og som sender det videre til 2 og 3 linje. For å jobbe i 2 og 3 linje må man ha litt mere skills og gjærne jobbe i 1 linje en liten stund men dette var aldri planen min. Du benytter deg av et verktøy som heter Service Senter/Service Desk der alle saker blri registrert osv. Mange av de folkene jeg jobbet med under min support tid var folk som likte seg i jobben, og har planer om å bli der. Jeg er veldig sær og takler ikke å få telefoner fra brukere som ikke vet åssen de skal skru av PC`en med av og på knappen, når det har låst seg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hvilke andre oppgaver får dere da? på 1.linje var det stort sett brukerstøtte, altså hjelpe brukerene med f.eks selvlagde databaser, kopiere/lime inn, reparere ødelagte dokumenter, osv. men det var også ting som var feil 1.linje er telefon, 2.linje er å løse saker man ikke løste på 1.linje. vi hadde rullerende vakter på 2.linje, de fleste hadde 1-2 dager pr uke de satt på 2. linje nå er det alt mulig, alt fra pc`r som ikke er på nett til defekte servere, og andre ting jeg ikke kan snakke om. med andre ord en god del mer avansert enn på 1.linje jeg sitter nå ikke i telefonen å tar imot samtaler, det er mange som ringer, men det er direkte til meg når jeg satt på 1-2 andre linje hadde vi 1 person som satt å delte ut saker som kom inn til riktig person, hver person har sine ansvaresområder, og får saker på dette. personen hadde gjerne mange ansvars-områder og fikk flere etterhvert som man ble mer erfaren. hvilken linje sitter dere på? jeg satt på 1-2 linje tidligere, sitter på 2-3 linje nå, ekstremt lite 2.linjen Hvordan er arbeidsplass? på 1.linje satt jeg ganske likt alle andre, vi hadde en relativt stor pult hver, egen pc med 2 skjermer og de fleste hadde spesial-bestillte mus og tastatur. hadde en skjerm med oversikt over hvor mange som stod i kø, litt statistikk og slikt. nå: helt grei, sitter i min egen krok i åpent landskap, god kontakt med andre avdelinger som sitter ved siden av min avdeling. oftest finner jeg sakene jeg skal jobbe med selv, registrerer disse på min avdeling i ett program og starter å jobbe med dem, eller så kommer disse fra 1-2. linje og blir sendt via det samme programmet til min avdeling. stort sett alt blir styrt via dette programmet. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 takker for svar..... kom gjerne med flere svar osv her.... lurer litt på om dette kan være noe for meg etterhvert...... support tror jeg det alltid vil være behov for innen it så... Lenke til kommentar
Marv Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 flere tips mottas med takk... hvordan er lønnen (vet det kommer ann på utdannelse, kunnskap osv), men slik ca.... dere som sitter på support, vil dere anbefale dette? hva slags type support driver dere med? please help me to make a choice Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Vanskelig å gi svar akkurat på dette spørsmålet. Men hvis du bor i Stavanger området er Logica CMG å anbefale. Skal ha grei lønn, uten at jeg vet hva årslønnen er. Lenke til kommentar
Marv Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 Flere tips og råd ang. en slik jobb tas imot med takk Er vel noen her inne som driver med support! Lenke til kommentar
Marv Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2008 Er det ikke mer å si om dette? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 det består vel bare av å hjelpe andre med det du skal hjelpe dem med, er ikke masse mystiske ting man jobber men... Lenke til kommentar
Marv Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) nei det er jo greit.. men vil gjerne høre litt fra folk som jobber med dette... kjekt å vite om det er noe å satse på EDIT: 2 og 3 linje, er det "fysisk" ut mot kunden eller? Endret 11. februar 2008 av Marv Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 enkelte ganger kan det være det ja, men det må ikke være det... support varierer veldig fra sted til sted, eneste som du uansett gjør er å hjelpe brukere og ta imot henvendelser på en eller annen måte. Dette kan være alt fra fax til at du går rundt å spør hvem som trenger hjelp. Lenke til kommentar
jabberjab Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Heisann. Jeg jobber idag som support for en leverandør av internett, telefoni og digital-tv og jeg må si at det er fin jobb å ha i tillegg til studiene. Jeg vet dog ikke om jeg hadde satset på dette som et karrierevalg da jeg selv har opplevd å miste jobben på grunn av outsourcing til andre land, samtidig er det nok godt mulig å gå lei av de samme rutinene som sjeldent endrer seg om ikke du beveger deg opp og innover i systemet. Min arbeidsdag er som følger; Du finner deg en stor pult, en rimelig komfortabel stol og tar frem et headset. Du spaserer så til kaffemaskinen for å få i deg en cappucino, det blir mange av de iløpet av en arbeidsøkt, og setter deg så ned på maskinen. Du åpner så nødvendige verktøy, slik som databaseinterface slik at du får tak i kundeinformasjon og kunnskapsdatabaser så du har en referanse å sjekke saker opp i mot. Resten av dagen går med til å ta telefoner, innhente informasjon og så gjøre ditt beste for å løse kundens problem. Endret 26. februar 2008 av jabberjab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå