Thoz Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Heisann. Driver for tiden å lurer veldig på hva jeg skal begynne med til høsten. Jeg er en tydelig generalist med ganske mange interesseområder og føler at jeg kan mestre de fleste akademiske disipliner rimelig greit. Rimelig greit er naturligvis på ingen måte nok for meg, og jeg vil gjerne ha en spesielisert og attraktiv utdanning hvis jeg først skal hengi meg til økonomien. Det jeg lurer på er hvilke forskjeller det er i jobbmuligheter etter endt studium dersom man står med en siv.øk.-tittel med spsesialisering innen finans eller en bachelor og master i finans, da fortrinnsvis fra BI...? Synes forsåvidt også spesialiseringen innen strategi og ledelse virker interessant, men jeg må nok bare innse at jeg ikke står frem som noen typisk lederskikkelse. Jeg har heller ingen store ambisjoner om å bli aksjemegler bare så det er sagt, men det må da finnes andre ting å ta seg til med kunnskaper om finans..? Uansett, hva slags jobber kan man få med en master i finans kontra en siv.øk. med finans, og hva går arbeidsoppgavene bak de kryptiske titlene ut på? Er også interessert i å høre litt om miljøet blant de som studerer finans på BI hvis noen vet noe om det.. Hvis det er pannebåndmekka og uhørt med andre ambisjoner enn "ræva full av spænn" så vil jeg muligens føle at jeg har havnet på feil hylle for å si det sånn.. Hmm..det forekommer meg at dette innlegget ble litt flåsete, men det får vel gå.. Mvh. Thoz Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Ingen forskjell i arbeidsoppgaver om du er siv.øk med spesialisering i finans eller master i finans. På samme måte som sivilingeniør er jo siviløkonomtittelen på vei ut, og blir erstattet med master. Spesialisering i finans gir deg meget gode jobbmuligheter. Bare merk at finans er en meget kvantitativ disiplin, så matematikk er meget viktig. Lenke til kommentar
pederaas Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Det jeg lurer på er hvilke forskjeller det er i jobbmuligheter etter endt studium dersom man står med en siv.øk.-tittel med spsesialisering innen finans eller en bachelor og master i finans, da fortrinnsvis fra BI...? Nei, de fleste havner stort sett på samme hylle uansett. Kanskje en litt større andel av de som studerer finans havner i analyse eller som den typiske konsulent. Det er mitt inntrykk om ikke annet. Jeg har heller ingen store ambisjoner om å bli aksjemegler bare så det er sagt, men det må da finnes andre ting å ta seg til med kunnskaper om finans..? Du trenger ikke så veldig store ambisjoner for å bli aksjemegler i Norge. Aksjemegleren er det "laveste" i finansverdenen (men like fullt ofte godt betalt). Er du en selgertype kommer du langt. Dersom du liker tall råder jeg deg til å velge finans. Da slipper du en del av organisasjonstullet osv. Les pensumlister og fagbeskrivelser godt. Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Ville vel satset på siv. øk, bare fordi du får en litt bredere utdannelse (uten at jeg er helt sikker på dette) Unnskyld for å hijacke, men du sier at de som studerer finans havner ofte som bla konsulenter, og dermed slipper oganisasjonstullet.. Går Management Consultants under denne kategorien her? Litt nysgjerrig på hva management consultants gjør. Høres jo ut som at de styrer litt med organisasjon også Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Ja, Management Consultants er det en del som blir. Hehe, hva de gjør er jo alltid et artig spørsmål, de klarer sjelden å svare på dette selv :-) Grunnen er at de jobber særs bredt og listen er lang over områder de jobber med. Noen typiske ting kan være: - Strategi. "Hvordan skal denne bedriften arbeide de neste 10 årene for å bli verdens største innen ..." - Sammenslåinger. "Er det lurt å slå sammen disse selskapene. Hvor mye kan vi spare/tjene?" - Omstruktureringer. "Hvordan kan vi spare 20 Mill de neste 4 årene" - IKT strategi. "Skal vi outsource all drift/utvikling iselskapet vårt?" - Organisasjon. "Hvor mange ledernivå skal dette selskapet ha for å være mest effektiv?" Spørsmålene bak er bare for å gi deg en idé hva disse områdene kan innebære. Kan selvsagt være mye mer. Er nok en overvekt med økonomer i management consulting bransjen, men de ansetter folk med forskjellig bakgrunn. Du trenger stort sett en mastergrad (evt. siv. øk) med gode resultater, og utover det så er det personlige egenskaper som teller. Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Tusen takk, det var akkurat det jeg så etter! Bekreftet at det er det jeg har lyst til å gjør i fremtiden, hehe Nå.. Back on topic Lenke til kommentar
sir-alex Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Begynn heller på Handelshøyskolen i Bergen, og utdann deg som siv.økonom der. Er mere prestasjon og ha Handelshøyskolen på papiret;) Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Den diskusjonen tror jeg ikke vi skal begynne i denne tråden. Den er lang nok her :-) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=895821 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå