Gå til innhold

Beste bilde redigerings program?


Anbefalte innlegg

Hvilket program har flest muligeter og er rett og slett best til å redigere bilder med?

 

 

Ser folk bruker mye forskjellig av forskjellige grunner. Men sett at pris og bruker vennlighet ikke betyr noe og at det utelukkende skal brukes til bilder.

Endret av Kliss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter det jeg har skjønt er vel Photoshop i forskjellige versioner det som blir mest brukt, og skal vel ha RIKELIG med ting man kan gjøre. ingen erfaring selv, men siden ingen andre har svart vil jeg tro det er det du vil få anbefalt av andre, da jeg alltid hører Photoshop når det gjelder bilderedigering.

Lenke til kommentar
Photoshop har vel flest muligheter, men om det er best er diskutabelt. Avhenger av hva det er du vil redigere. Jeg syns Lightroom er best til grunnleggende fotoredigering.

 

 

Hvis du vil bare ha grunnleggende bildebehandling så bruker du lightroom. Men akkurat de samme mulighetene har du med raw convertern og photoshop, da har du både det grunnleggende i raw convertern og så veldig mye mer i photoshop hvis du skulle ønske det.

 

Personlig synes jeg Lightroom er veldig rotete, både til å organisere bilder og måten å redigere dem på. Bruker mye heller Photoshop sammen med brigde og raw convertern

 

Grunnen til at adobe ga ut lightroom var vel for at de skulle ha et alternativ til apples apeture?

 

Et alternativ kan jo også være Gimp, et open source-bilderedigeringsprogram. Har ikke prøvd det selv, men har noen bekjente som liker det godt.

Endret av SilverBack
Lenke til kommentar

Grunnen til at de ga ut Lightroom var å ha et verktøy for fotografer primært. Utviklingen av Lightroom startet i 2002-2003, altså lenge før Aperture ble lansert. Men lanseringen av Aperture fungerte som en pådriver for en raskere lansering av Lightroom. Lightroom og Photoshop CS er heller ikke direkte sammenlignbare produkter, de har ulike bruksområder. For hobbyfotografen er Photoshop CS overkill etter min mening.

Lenke til kommentar

Nå spurte trådstarter om hvilke program som hadde flest muligheter og som var best til å redigere bilder uavhengig av pris og brukergrensesnitt.

 

Selvom Lightroom holder til nesten alt er det langt igjen til å ha alle mulighetene som PS har. At PS har flest muligheter er det vel liten tvil om?

 

Jeg synes heller ikke de er direkte konkurrenter, men sier som Ole Brum; Ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar

Aperture og Lightroom brukes vel omtrent like mye, og gjør stort sett det samme mtp. katalogisering/redigering/håndtering av bilder. Mange fotografer sverger til disse programmene. Hvilket som er "best" er en smakssak. Merk dog at Aperture kun finnes til Mac.

Lenke til kommentar

Du spurte hva som er "best", med mest muligheter og uansett pris. Da er det naturlig at Photoshop CS3 blir nevnt.

 

Teoretisk er jo dette interessant, men i praksis vil jeg hevde at det beste programmet er det du er mest komfortabel med å bruke selv. Har f.eks prøvd en rekke programmer, og endte ikke opp med Adobe programvare, selv om mange vil hevde at det er "best". ;)

Lenke til kommentar
Så det er PS og Lightroom som blir brukt mest? Hva med Aperture, ingen som liker det?

Det er ikke Aperture vi ikke liker, det er Mac :tease:

 

Fra spøk til revolver, I og med at Mac brukerene er i mindretall, og ikke alle på Mac bruker Aperture, så er det nok derfor du ikke har hørt noen anbefale det enda. Men jeg mener å ha hørt om Mac brukere på dette forumet som bruker Aperture.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...