Gå til innhold

Hjelp til bygging av Gamer pc, ca 20k.

Anbefalte innlegg

Har litt lyst å bygge en pc til gaming, helst ikke over 15.000,-. Kunne tenke meg et hovedkort som holder en stund (mtp oppgr. av cpu og minne)

Er dette greit GPC.bmp?

Har DVD-brenner,mus og tast.

Flere ting jeg trenger hjelp til.

1. Trenger jeg lydkort, til dette hovedkortet?

2. Finnes det hovedkort som støtter sli og ddr3 uten å koste avsindig mye(må også støtte quad).

3. Kabler?

Finn gjerne alternativer som er billigere/bedre :thumbup: .

Endret av g_knap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser fint ut det oppsettet der.

Hovedkortet har integrert lydkort.

Men når det gjelder lydkort så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å skaffe et eget lydkort uavhengig av om hovedkortet har integrert eller ikke. Først og fremst fordi de integrerte lydkortene 99% av gangene er elendige og det er ofte mye støy. Et ordentlig lydkort er en relativt billig investering du vil få mye glede av. Kan anbefale et kort fra Creative X-Fi serien, som feks X-Fi Xtrememusic. En venn av meg har dette og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar

Nei liker ikke det oppsettet.

Nå har det væert 100vis av tråder med samme spørsmål.

Wibla noen greie annbefalinger her.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893306

Har satt opp noe før som er billig og gir mye ytelse.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=62622

Bra skjerm viss du skal ha det.

https://prisguiden.no/product.php?productId=76776

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Synes det virket noe dyrt, jeg ville sjekket prisguiden!

Du får f.eks

Antec Nine Hundred til 800 kr

E8400 finnes, yter bedre og koster under 1500 kroner (Komplett har den på lager.)

Du sparer 400 kroner ved å kjøpe et Foxconn GeForce 8800 GT 512 MB fra netshop.

De minnebrikkene var sykt dyre Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB (2 x 1GB) er vel ca like gode. Om du ikke overklokker trenger du i alle fall ikke Kingston brikkene. 2000 spart

Trenger du en raptor disk? En 750 GB disk yter mer eller mindre tilsvarende og koster mindre. Lenke.

Gammelt hovedkort! Om du absolutt skal ha SLi se etter 780I SLi. Jeg ville heller droppa SLi og gått for et Intel P35 eller X38 basert hovedkort. f. eks Abit IP35 pro, Gigabyte DS3/DS4/DQ6 eller Gigabyte X38 DS5.

Å kjøpe fra datakjeden vil i alle fall koste deg skjorta.

DDR3 er fortsatt for dyrt til at det skal være hensiktsmessig.

Kabler følger med komponentene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har endret noe på oppsettet og budsjettet (Ikke si noe til damen!!) :whistle: .

Vogn.

Vil dette fungere?

Er sas bedre/raskere enn s-ata, og må jeg ha en sas kontroller pr. disk?

Og er det uproblematisk å bruke sas i vista?

Trenger også tips til kjøling (ikke tatt med i oppsettet).

Endret av g_knap
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden vil du bruke så himla mange penger på HDD-løsning?! Tror du skal ha temmelig spesielle behov før du merker noen reell forskjell med SAS-disker. Kjør heller på med 2 gode 500GB eller 750GB SATA-disker i RAID-0, evt to Raptor X hvis pengene brenner veldig i lomma.

Av CPU-kjølere er det Thermalright Ultra 120 Extreme og Noctua NH-U12F som er kongene på haugen. Det følger en 120mm vifte med til Noctua'n og det er plass til en til. Til Thermalright'n tror jeg du er nødt til å bestill med vifte selv.

Edit: Lydkortet på hovedkortet du har valgt er forresten temmelig kurrant. Samme lydkortet som på HK mitt, og jeg er veldig fornøyd tatt i betraktning at det er bundlet. Mitt råd er at du tester dette kortet først og heller kjøper et nytt lydkort senere hvis du ikke er fornøyd.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Har endret noe på oppsettet og budsjettet (Ikke si noe til damen!!) :whistle: .

Vogn.

Vil dette fungere?

Er sas bedre/raskere enn s-ata, og må jeg ha en sas kontroller pr. disk?

Og er det uproblematisk å bruke sas i vista?

Trenger også tips til kjøling (ikke tatt med i oppsettet).

må du ikke ha sas kontroller for å kjøre sånn type hddd?

Edit: så kontrolleren nå på handlelisten din, gikk litt fort over det....

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden vil du bruke så himla mange penger på HDD-løsning?! Tror du skal ha temmelig spesielle behov før du merker noen reell forskjell med SAS-disker. Kjør heller på med 2 gode 500GB eller 750GB SATA-disker i RAID-0, evt to Raptor X hvis pengene brenner veldig i lomma.

Av CPU-kjølere er det Thermalright Ultra 120 Extreme og Noctua NH-U12F som er kongene på haugen. Det følger en 120mm vifte med til Noctua'n og det er plass til en til. Til Thermalright'n tror jeg du er nødt til å bestill med vifte selv.

Edit: Lydkortet på hovedkortet du har valgt er forresten temmelig kurrant. Samme lydkortet som på HK mitt, og jeg er veldig fornøyd tatt i betraktning at det er bundlet. Mitt råd er at du tester dette kortet først og heller kjøper et nytt lydkort senere hvis du ikke er fornøyd.

Takk for svar.

Har oppdatert handlevognen, lagt til to samsung sata disker istedet for sas-løsningen.

Har også lagt til Noctua kjøleren og skiftet ut 2Gb ddr3 1300Mhz ram, med 4Gb ddr2 1200Mhz ram. Det går vel greit med ddr2 på dette HK'et?

Mener å ha lest et sted at HK som takler ddr3 også er bakover kompatibel til ddr2. Stemmer dette?

Endret av g_knap
Lenke til kommentar

Kommer ikke inn på oppsettet ditt. Men du kan ikke bruke DDR2 på et DDR3-kort nei, da må det i såfall være et såkalt kombi-kort. Sporene for de to ulike RAM-typene er nemlig forskjellige, så DDR2 passer ikke i DDR3-spor og omvendt. (Tror kanskje du forveksler med PCI-E x16 og PCI-E x16 2.0 her??)

Skal du ha DDR2, men vil ha samme type hovedkort som Maximus Extreme, så gå for enten Maximus Formula eller Maximus Formula SE. Et billigere alternativ er P5E som jeg har. I bunn og grunn en noe ribbet versjon av de to andre kortene, men samme chipset, kjøleløsning og lydkort - med andre ord mye kort for pengene.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha så sykt dyre minnebrikker? Står ikke i stil til kostnaden i det hele tatt. Du får brikker som klokker fett til 600 kroner for 2x1GB. Det er da halv pris av det du har oppført. Kan ikke skjønne at det er noe poeng å legge så mye penger i det. Da hadde jeg heller brukt det på et god lydkort eller enda bedre cpu. Tror du merker mer til det enn du merker de dyre brikkene. Med mindre det eneste du har lyst til er å se høye scores i syntetiske minnetester..

Husk på at et godt lydkort ikke bare gir deg bedre lyd og lydefekter, men det avlaster også cpu under gaming. Det vil ofte gi deg en bede fps enn om du legger en 1000-lapp ekstra på minne.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Noe trege DDR3 brikker.

Ville byttet hovedkort i et Gigabyte GA-X48-DQ6

Mushkin XP2-8000 4096 MB Extreme Performance (2 x 2048)

Burde være tilstrekkelig rått for de fleste.

Om du absolutt ønsker DDR3:

Gigabyte GA-X48T-DQ6

og kanskje finne deg et par sett HER

Vil tro disse komponentene blir tilgjengelig samtidig med Q9450 Med DDR3 blir prisen for minne 4x i forhold til high-end DDR2. Den vil da mest sannsynlig synke noe. Ville da gått for et 4GB sett (2X2) Pris blir da ca 5x i forhold til DDR2.

Du vil få ca samme ytelse om du kjøper et

Gigabyte GA-X38-DS5 og Mushkin XP2-8000 4096 MB Extreme Performance (2 x 2048)

Du kan også erstatte X38/X48 kortet med et P35 kort til under 1000 kr uten at du taper nevneverdig ytelse. Har da litt betydning om du tenker å kjøre Crossfire.

Jeg synes det virker rimelig fornuftig å gå for det første oppsettet med X48 og 4GB DDR2. Langt fra optimalt Pris/ytelse, men du får det nyeste brikkesettet osv. Det er også rimelig rått. DDR3 er fortsatt alt for dyrt til å kunne forsvares. Du vil neppe kunne ta med deg DDR2 brikkene ved neste oppgradering, men det vil neppe være særlig hensiktsmessig å ta med seg 1GB DDR3 brikker heller.

Ingenting er fremtidsrettet og du vil måtte bytte ut hele greia om du tenker på nye Nehalem.

Du trenger neppe lydkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...