Gå til innhold

Påvirkning av 100 års krigen


FelaroN_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et framlegg om 100 årskrigen mellom Engelskmennene og Franskmennene, det som er viktig å få med seg i oppgaven var hvordan det var før og etter. Jeg har lett litt rundt for åssen påvirkning det hadde, men finner litt om våpener. Feks langbuen, armbrøst, kruttet osv. Men er ikke helt sikker på åssen annen virkning den hadde noe annet. Så jeg lurte på om noen kunne ha hjulpet meg med det :)?

 

Tusen hjertelig takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

såvitt jeg vet var ikke 100års krigen spesielt av gjørende for noe som helst,

 

krigen satte aldri punktum for noe som helst, england og frankrike forsatte å krige helt frem til 1850 tallet da det pluttselig bestemte seg for å bli venner.

 

krigen så krutten bli brukt for første gang i vest europa i form av kanoner. men hadde ikke så voldsomme store effekten, mest som beleirings våpen, hånd holdte krutt våpen var ikke brukanes til noe som helst på den tiden.

 

krigen viste at tung kavaleri var sårbar mot lang buene, men riddere forsatte å dominere slagmarken frem til krutt våpen ble mere effektive.

 

england hadde fremdeles noen teritorier på kontinentet etter krigen og hadde vel det noen år til før de ble kastet ut

Lenke til kommentar

det betydde vel slutten for føydalsamfunnet, i den forstand det hadde fungert før krigen.

Bahandlingen av krigsfanger forandret seg. fra en ganske så pen behandling til likegyldighet for motstanderen. Vi kan enda ikke idag si med hånden på hjertet at krigsfanger blir behandlet like fint som ridderne gjorde før hundreårskrigen.

 

Hærene forandret seg også. i 1337 bestod en hær av ca 60% kavaleri og ca 20% infanteri og ca 15% bueskyttere. I 1453 ville en hær bestå av kun 10% kavaleri, ca 30% infanteri, ca 25% bueskyttere og 30-35% kanoner.

Så vil nå si at kanonene spilte en viktig rolle sammen med bueskytterne.

Lenke til kommentar
det betydde vel slutten for føydalsamfunnet, i den forstand det hadde fungert før krigen.

Bahandlingen av krigsfanger forandret seg. fra en ganske så pen behandling til likegyldighet for motstanderen. Vi kan enda ikke idag si med hånden på hjertet at krigsfanger blir behandlet like fint som ridderne gjorde før hundreårskrigen.

 

Hærene forandret seg også. i 1337 bestod en hær av ca 60% kavaleri og ca 20% infanteri og ca 15% bueskyttere. I 1453 ville en hær bestå av kun 10% kavaleri, ca 30% infanteri, ca 25% bueskyttere og 30-35% kanoner.

Så vil nå si at kanonene spilte en viktig rolle sammen med bueskytterne.

 

 

godt poeng, men det føydale samfunnet forsvant ikke før napoleons krigene, da makten ble flyttet fra adelen og proffe små hærer til store folke hærer med verneplikt.

 

jeg vil heller ikke si at noen av de utviklingene kom pga. 100 års krigen, england of frankrike bare brukte dem bare fordi de fikk teknologien fra andre steder, krigen var ikke driveren av teknologi, som andre kriger. som WW2 er kjent for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...