Gå til innhold

Umulig skjerm med ubuntu 7.10 - kan ikke gjøre noe

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Har et fint lite problem med ubuntu skjønner dere. Har seg nemlig slik at etter å ha stilt frem og tilbake i innstillingene i tillegg til å ha koblet en ekstra skjerm til laptopen og innstallert 915resolution, så etter en omstart er det nå umulig å se hva som skjer på skjermen. Jeg har desperat prøvd å navigere meg rundt for å stille på innstillingene, men til ingen nytte. Kan jeg skrive noe i recovery consolen som setter oppløsning og refresh rate? Tror dette kan hjelpe meg..

Denne trenger jeg virkelig hjelp på. Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Her er noen elementere ting alle bør kunne:

Åpn terminal. Dersom du ikke har noe grafikk, så må du trykke alt+ctrl+ F2. Da hopper du ut av det grafiske skallet. Du kommer til terminal her også.

Drepe grafikk:

sudo killall gdm

Starte grafikk på nytt:

sudo gdm

Grafikkinstillingene er lagret her i en slags tekstfil. Her ligger opplysning og skjermopplysning, dual skjem, utvidet skrivebord og etc(husk stor x): etc/X11/xorg.conf

Så for å redigere denne filen:

sudo gedit etc/X11/xorg.conf

Sikkert noen her som også kan jekke opp kommando for å ta backup av xorg.conf og kommando for å resette xorg.conf.

Tips: Disse kommandoene er smart å skrive ut og ha tilgjengelig når grafikken har forduftet. Og du kan unngå å måtte installere hele ubuntu på nytt, CTRL+ALT+F2, drep grafikk og last inn grafikk. Det må alle kunne. Da er du igang. Lykke til!

Edit: Leif

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Backup av xorg.conf kan enkelt gjerast ved å ta ein kopi ala.:

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup

For å gjenopprette backupfila, kan du ta:

sudo mv /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf

Endret av huf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...