Gå til innhold

Canon G9 VS Canon 400D

Anbefalte innlegg

Ikke lenge etter at G9 kameraet ramlet nedi postkassa, rigget jeg opp for å teste disse to mot hverandre. 400D kameraet for anledningen iført 18-55mm f/3.5-5.6 IS objektiv (med IS avskrudd)

Test 1. På stativ, mot bokhylle 4m unna, kveldlys inne uten blits, lavest mulig ISO, størt mulig blender og likt utsnitt.

-G9 tok skarpere bilde enn 400d (kan lese tittelen på bøkene)

-canon 400D's bilde ble blassere og rødaktig. G9 ga farger nært virkeligheten og ikke rødatig, kanskje litt i overkant "fargerikt".

-G9 hadde ganskje mye støy (ISO på 80), mens 400D (ISO 100) var så og si uten.

-G9 kunne ta bildet med en lukketid på 1.6 sek, mens 400D krevde 2.4 sek. (noe som overasker meg)

Test 2. På stativ, dagslys ute med motiv 400m unna, lavest mulig ISO, størst mulig blender og likt utsnitt.

-tilsvarende resultat som over.

Test 3. På stativ, makro, kunstig lys.

-G9 kunne ta ned til 1cm avstand! Men da med temmelig kraftig 'disortion'. Gadd ikke sette på makro filter på 400D, ville ikke gjort noen særlig forskjell. G9 var krystall klart midt i bildet, mens 400d mer difust over hele, men hadde ikke da den stygge forvrenging G9 hadde.

Tja, noen som har kommentarer til dette? Sitter og funderer på om det er verd å drasse med seg speilrefleks kameraet over alt..

(beklager at jeg ikke poster bildene her, kan gjøre det om ønskelig)

Endret av Knippsern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, noen som har kommentarer til dette? Sitter og funderer på om det er verd å drasse med seg speilrefleks kameraet over alt..

(beklager at jeg ikke poster bildene her, kan gjøre det om ønskelig)

Det er vel nå sånn at bilder fra en speilrefleks må/bør helst redigeres, mens på et kompakt kamera så blir bildet "redigert" i kameraet.

Vanskelig å forklare det på en grei måte.

I tillegg er jo ikke akkurat et 18-55 objektiv noe egnet makroobjektiv.

Jeg kommer uansett til å ta med meg speilrefleksen min overalt selv om jeg har tilgang til et kompakt. :)

I tillegg så tar jeg kun bilder i RAW format så det må redigeres uansett :)

Andreas

Lenke til kommentar

Nå kan det jo godt være du har fått et mandagseksemplar av 18-55 IS. Jeg vet ikke hvor bra den er sammenlignet med sin forgjenger, men 18-55 (uten IS) har jo en relativt høy andel dårlige eksemplarer.

Og en annen ting som er verdt å tenke på: leverer G9 skarpere bilder, eller mer oppskarpede? ;)

Lenke til kommentar
Og en annen ting som er verdt å tenke på: leverer G9 skarpere bilder, eller mer oppskarpede? ;)

Ja det er forsåvidt ett poeng.. Trodde kanskje ikke G9 kameraet gjorde det på manuell innstilling?

Men selv om jeg redigerte 400d bildene i photoshop, var teksten på bøkene fortsatt uleselig.

Når det gjelder mandags eksemplar eller ei, så har jeg andre og dyrere objektiv som ikke tar noe bedre bilder. Så tror ikke det er grunnen.

Endret av Knippsern
Lenke til kommentar

Ja det er forsåvidt ett poeng.. Trodde kanskje ikke G9 kameraet gjorde det på manuell innstilling?

Men selv om jeg redigerte 400d bildene i photoshop, var teksten på bøkene fortsatt uleselig.

Når det gjelder mandags eksemplar eller ei, så har jeg andre og dyrere objektiv som ikke tar noe bedre bilder. Så tror ikke det er grunnen.

Nå er det jo ikke kameraet som tar bra bilder, men fotografen bak kameraet :)

Kan jo kjøpe meg en racerbil jeg, men er ikke noe ny Michael Schumaker for det :)

Fra spøk til alvor, så mener jeg det at du ikke kan direkte sammenligne bilde direkte fra kompaktkamera mot bilde tatt direkte ut fra et speilrefleks som jeg sa tidligere.

Andreas

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
størt mulig blender

størst mulig blender

Brukte du størst blender? Mener du størst åpning (lavt tall) eller størst tall (liten åpning)?

Du burde ikke bruke vidåpen eller minst blnder, de fleste objektiver er skarpest på f/5.6- 8(speirefleks).

Lenke til kommentar

Du sier for så vidt heller ikke noe om innstillingene du brukte. Automatikk? Blenderprioritet? Jeg antar du ikke brukte manuell siden du fikk forskjellige lukkertider. Hvilke blenderåpninger er bildene tatt med?

Husk at med sin mye mindre sensor og dermed mer kompakte optikk (og mindre fysiske blenderåpning for et gitt blendertrinn) så har et kompaktkamera helt andre egenskaper mtp. skarphet og skarphetsdybde for en gitt blenderinnstilling. Så jeg tror nok at hvis du blender ned 400D-en noen hakk så blir også skarpheten bedre.

Lenke til kommentar

Brukte størst blender (lavt tall) og kameraet på manuelt. Lukketiden ble så justert til passelig lys styrke.

Takk for innspill, fint å høre hva mer kyndige fotografer syns.

Ser ut til at jeg må ta nye bilder med mer middels blender på begge kamera. (Blir ikke så jeg rekker å ta nye bilder med det første)

Noen som vet om det er mulig å skru av "kunstig skarphet" på G9?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...