Gå til innhold

Hvilket beskyttelses filter og størrelse til nikon 18-200 vr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på å kjøpe et beskyttelses filter til nikon 18-200 vr, lurer på hvilket jeg bør kjøpe?
18-200VR bruker 72mm filter (står på objektivet forøvrig), kjøp Hoya Super HMC eller Hoya Pro1 så er du trygg. Filter kan du utmerket godt kjøpe på eBay, det er mye penger å spare på det der.

 

F.eks. http://cgi.ebay.com/Hoya-72mm-HMC-Super-UV...1QQcmdZViewItem er et helt fint valg.

Lenke til kommentar
Lurer på å kjøpe et beskyttelses filter til nikon 18-200 vr, lurer på hvilket jeg bør kjøpe?

Dersom du skal ha beskyttelse filter (UV), blr vel Hoya Pro1 Digital UV(0) regnet med blandt de bedre.

Størrelsen på filteret er det samme som står i objektivdekselet, 72mm.

 

Der er mange meninger om bruken av UV filter. Noen mener at filteret reduserer objektivets egenskaper på bekostning av beskyttelse faktor. Dette må vurderes opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

kan ikke sjekke det nå,har akkurat flyttet så objektivet og alt utstyr ligger nedpakket ennå.

tenkte at noen her viste det så jeg kunne bestille dette klart til jeg begynner å bruke objektivene:)

 

Noen på forumet sier at de ikke bruker disse beskyttelses linsene fordi at kvaliteten blir mye foringet/dårligere gjør det det?

 

Kan jeg bruke dette settet til sigma 50-500?:

http://cgi.ebay.com/86mm-Filter-Kit-Set-CP...1QQcmdZViewItem

 

 

eller noe av dette:

http://search.ebay.com/search/search.dll?f...&category0=

 

 

Hvilke av disse 2 settene er best til 18-200 vr?:

http://cgi.ebay.com/72mm-72-Filtr-Kit-Set-...1QQcmdZViewItem

 

eller:

http://cgi.ebay.com/72mm-Filter-Kit-Set-fo...1QQcmdZViewItem

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar

Om UV-filter reduserer kvaliteten eller ikke har ikke jeg gjort seriøse tester på, men ser ingen grunn til å benytte det. Et ekstra glass vil definitivt ikke forbedre kvaliteten, noe det til en viss grad (mulig placebo-effekt) gjorde med film i kamera.

 

Alle mine UV-filtere har samlet støv etter den digitale alder startet. Du skal være veldig uforsiktig om det skal gå galt, og veldig heldig dersom et filter i såfall redder objektivet.

Lenke til kommentar
Du skal være veldig uforsiktig om det skal gå galt, og veldig heldig dersom et filter i såfall redder objektivet.

Dette er mine tanker om filter og. Og dessuten; skulle jeg hatt gode filter 'for sikkerhets skyld' på mine 5-6 objektiver hadde jo filterne samlet kostet mer enn det koster å kjøpe et nytt objektiv hvis jeg skulle være så uheldig å ødelegge et.

 

Jeg bruker dog nesten alltid solblender (sol eller ikke - både innendørs i studio og utendørs) som en liten ekstra sikkerhet hvis jeg bumper borti noe med fronten av objektivet.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
er det ikke en fordel å bruke poloroid filter?eller kan man gjøre dette i photoshop?

Nei, det kan ikke simuleres i PS.

 

åå, kan den ikke simuleres i photoshop?

Skjønte ikke så mye av dette "bidraget" her. Er det sarkasmens verden som utforskes?

 

Nei, ikke sarkasme :). Bare undring på hvorfor akkurat polafilter ikke kan simuleres i photoshop. Trodde at det aller meste av relevante fototing kunne simuleres i photoshop.

Lenke til kommentar
Bare undring på hvorfor akkurat polafilter ikke kan simuleres i photoshop.

Fordi polafilter bl.a. reduserer reflekser, og ikke bare booster farger slik mange tror.

 

Tar man f.eks. bilde på skrått ned i en liten dam med polafilter på kan man se 'ned' i vannet og få med detaljer som planter/fisk. Denne bildeinfoen er selvfølgelig totalt fraværende hvis man tar bildet uten polafilter og får masse reflekser i vannoverflaten istedet. Hvis man da ikke har lyst til å sitte og tegne inn planter og fisk for hånd etterpå da...

 

Så polafilter er i høyeste grad relevant i dag. Veldig mange andre filtre (da spesielt fargekorreksjonsfiltre) har derimot langt på vei blitt overflødige.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
er det ikke en fordel å bruke poloroid filter?eller kan man gjøre dette i photoshop?

Nei, det kan ikke simuleres i PS.

 

åå, kan den ikke simuleres i photoshop?

Skjønte ikke så mye av dette "bidraget" her. Er det sarkasmens verden som utforskes?

 

Nei, ikke sarkasme :) . Bare undring på hvorfor akkurat polafilter ikke kan simuleres i photoshop. Trodde at det aller meste av relevante fototing kunne simuleres i photoshop.

Misforstod tonen din litt jeg. Hadde akkurat sett Aston Villa score to latterlige mål på tre minutter, så jeg var litt på defensiven. Etter avataren din å dømme kjenner du vel følelsen :)

 

Det er dette med refleksjoner jeg tenkte på ja. Dette er for meg den viktigste egenskapen til et polariseringsfilter. At himmelen ofte blir seende bedre ut (mer mettede farger og fremstående skyer) er mer for en bonus å regne. Denne artikkelen beskriver fenomenet veldig godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...