Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Vi har nettopp flyttet til et nytt boligfelt. Husene er helt nye og bygget ifjor. Har egentlig bare flyttet 5minutter, og dermed hører jeg fortsatt til på samme telefonsentral. Har BKK på den forrige adressen, derfor ringte jeg til dem for å bestille adsl her også. Men, av bkk får jeg beskjed om at de ikke kan levere bredbånd her fordi min adresse ligger på en utjevningskabel. Noen som vet hva det er for noe, og om det betyr at bredbånd ikke er mulig å få her ? Det er et vertikaldelt hus, og naboen som bor like ved har bredbånd, så jeg ser ikke helt problemet.. Når jeg søker på kapaks, får jeg opp følgende info: "Statuskode: 422 SØKET MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE PÅ." Naboens linje kommer fint opp i kapaks, men får samme melding om jeg markerer "ny linje" da. Nå har jeg vært i kontakt med både ventelo og Telenor også. Ventelo har klart å rote det skikkelig til, det er en annen histore, så det firmaet vil jeg aldri ha noe mer med å gjøre (de klarte bla.a å "rote bort/miste" min allerede eksisterende posisjon i sentralen (!) og nå sier at det er fullt, hvorpå de foreslo at jeg kunne bestille fasttelefon istedet for ip telefonen jeg nå ikke kan ha pga DE klussa det til..makan!). Både Telenor og ventelo mente forsåvidt at det ikke skulle være noe problem å levere adsl hit, hva de nå enn legger i problemfritt.. Jeg har dog lite lyst å bare bestille noe for så å finne ut at problemene hoper seg opp. det har jeg gjort de siste mnd, og lite lyst å gjenta. Kan legge til at det ikke er fasttelefon fra før av her, hvis det har noe å si. Kan man faktisk ha så lite beregningsevner at man ikke klarer å få nok kapasitet inn i et nytt boligfelt ? Endret 21. januar 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
fujifix Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Slik jeg har forstått det har en utjevningskabel ikke støtte for å levere adsl. Det går rett og slett ikke an. Om du forsøker å bestille fasttelefon for å få telenor til å legge en skikkelig linje, vil de mest sansynlig bare levere telefonien via utjevningskabelen. Blir nok Ice eller mobilt bredbånd på deg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Slik jeg har forstått det har en utjevningskabel ikke støtte for å levere adsl. Det går rett og slett ikke an. Om du forsøker å bestille fasttelefon for å få telenor til å legge en skikkelig linje, vil de mest sansynlig bare levere telefonien via utjevningskabelen. Blir nok Ice eller mobilt bredbånd på deg Hvordan kan det da ha seg at naboene har adsl ? Og det kan da seriøst ikke være mulig idag å bygge et flett nytt boligstrøk UTEN muligheter for adsl.. (men jeg er ikke overrasket..bor tross alt i Norge) Lenke til kommentar
bjirn Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 En utjevningskabel betyr vel at du deler kobberkabel med din nabo. Dvs at du bare har et trådpar ledig. Så, om du har fasttelefon på linjen kan du ikke få bredbånd. Basicly må du velge mellom fasttelefon eller bredbånd. Evt bestille ISDN av Telenor, da er de pliktig til å legge inn to trådpar, da ISDN trenger dette... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 En utjevningskabel betyr vel at du deler kobberkabel med din nabo. Dvs at du bare har et trådpar ledig. Så, om du har fasttelefon på linjen kan du ikke få bredbånd. Basicly må du velge mellom fasttelefon eller bredbånd. Evt bestille ISDN av Telenor, da er de pliktig til å legge inn to trådpar, da ISDN trenger dette... Det var litt oppklarende egentlig. Men det burde jo bety at siden jeg ikke har fasttelefon skulle adsl være greitt å levere? Nå har jeg også forsåvidt åpnet den kabelen som ligger inne i veggen, og det var ikke reint lite kabler inni der, så skulle da tro det var plenty å velge mellom Lenke til kommentar
Xzii Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Ta en kikk her. Det sto noe interessant her som svarer på ditt spm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Nå har jeg ringt til Telenor også, men de kunne ikke si annet enn "Forsøk og bestill og se om det går". Synes nå det var litt rart men. De kunne heller ikke si meg om det faktisk var en utjevningskabel eller hva som var problemet. edit: leser gjennom linken du ga meg xzii Endret 21. januar 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Det var egentlig ganske forklarende på mange av spørsmålene mine. Så da har muligens jeg og naboen her (vertikaltdelt bolig) kabler på deling, og ikke plass til begge to eller noe i den dur. Nå vet jeg jo ikke hvor nøyaktig disse utjevningskablene ligger i telenettet, men regner med det ikke er siste biten inn til huset ? Hvis ikke, og disse ikke tillater asynkrone signaler ville jeg jo tro at flere enn meg er berørt av problemet, f.eks at naboen ikke heller skulle hatt adsl. Hvis det bare er biten inn til huset er visa en annen, og da skal jeg personlig grave opp hele kabel-sulamitten i hagen! Såvidt jeg har skjønt det er det da nytteløst å bestille fasttelefon som Telenor er pliktig å levere, da denne kan gå greitt gjennom utjevningskabel, mens asynkrone linjer sliter. Så da sitter jeg igjen med alternativet å suge på naboen ? Eller ville det være verd et forsøk å bestille fra telenor og se hva som skjer når montøren banker på døra ? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Det var litt oppklarende egentlig. Men det burde jo bety at siden jeg ikke har fasttelefon skulle adsl være greitt å levere? Nå har jeg også forsåvidt åpnet den kabelen som ligger inne i veggen, og det var ikke reint lite kabler inni der, så skulle da tro det var plenty å velge mellom Nei. JKlarer de ikke lvere kobbertråder til fastelefon klarer de heller ikke til ADSL. At di innen huset har nok leder i kobbertråden betyr ikke at det er nok ledere hele veien. Telenor har levringsplikt på analog telefon, ikke på ISDN. Du må evt. se andre veier etter løsning. Har du kabel-TV? Leverndøren her kan ofte levere internett over kabel. Disse har ofte bedre kvalitet enn Telenor's kobbertråder. Du klagher også over at Ventelo har mistet din posissjon i sentralen. Dette er nok ikke tilfelle. Siden din bolig nå har en utjevningslinje er den antaglig koblet via andre sentraler. At nanoen har ADSL har heller ingenting med saken å gjøre. Han var antaglig tidligere ute enn deg (med hensyn til bestilling) mens det fortsatt var ledig kapasitet i sentralen han er koblet til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Det var litt oppklarende egentlig. Men det burde jo bety at siden jeg ikke har fasttelefon skulle adsl være greitt å levere? Nå har jeg også forsåvidt åpnet den kabelen som ligger inne i veggen, og det var ikke reint lite kabler inni der, så skulle da tro det var plenty å velge mellom Nei. JKlarer de ikke lvere kobbertråder til fastelefon klarer de heller ikke til ADSL. At di innen huset har nok leder i kobbertråden betyr ikke at det er nok ledere hele veien. Telenor har levringsplikt på analog telefon, ikke på ISDN. Du må evt. se andre veier etter løsning. Har du kabel-TV? Leverndøren her kan ofte levere internett over kabel. Disse har ofte bedre kvalitet enn Telenor's kobbertråder. Du klagher også over at Ventelo har mistet din posissjon i sentralen. Dette er nok ikke tilfelle. Siden din bolig nå har en utjevningslinje er den antaglig koblet via andre sentraler. At nanoen har ADSL har heller ingenting med saken å gjøre. Han var antaglig tidligere ute enn deg (med hensyn til bestilling) mens det fortsatt var ledig kapasitet i sentralen han er koblet til. Analog telefon kan vi nok få, og skal uansett Telenor levere, så det er greitt. Men vil ikke ha analog telefon Grunnen til at jeg sier Ventelo mistet min posisjon var at alt de skulle gjøre var å koble om fra min gamle adresse til den nye som befinner seg i samme sentral. Ergo fra posisjonen jeg allerede hadde i sentralen. Pga det ble noe rot fordi Ventelo hadde klart å levere bredbåndet på feil adresse, så har de plutselig ikke min gamle posisjon ledig engang lenger, og jeg står igjen og lurer på hva i alle dager de driver med.. (historien er lenger enn som så, men det får bli en hat-tråd til en annen gang..) Dessverre så har ikke sameiet her noen avtaler om kabel tv etc, men det er visst styremøte om to uker så da skal jeg ta det opp, og håper noen andre har samme problemet Endret 21. januar 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
pronoob Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Ok, så er det noen faktisk løsning på problemet for de som ligger på utjevningskabel? Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Dette er bare tull det som er blitt skrevet tidligere i denne tråden! Du kan se bort ifra ALT! En utjevningskabel er en kabel mellom 2 hovedskap, eller evt. 2 endefordelere... La oss si at du bor i et område som hører til sentral OSL. Fra denne sentralen går det masse kabler, f.eks. Kabel A, B, C osv... Dette kan være svære kabler som forsyner flere skap. Skapene som kabel A forsyner vil da hete A1, A2, A3, osv. For å kunne forsyne områder som f.eks. det er stor utbygging i, eller gamle områder, så legges det av og til kabler mellom skapene. F.eks. kan det være kort avstand mellom skap A1 og B3. Det legges da ofte en kabel mellom disse to skapene, i tilfelle et av de skulle bli fullt. Ofte er disse kablene utav drift i flere år før de tas i bruk. Kabelen mellom A1 og B3 kalles en utjevningskabel. I utgangspunktet er det ikke noe problem å kople ADSL igjennom denne kabelen (så sant ikke lj.lengden blir veldig mye lenger), men problemet oppstår hvis det går ADSL begge veier i kabelen. (fra A1 -> B3 og fra B3 -> A1 samtidig). da vil en etterhvert som kabelen fylles opp få problemer, da signalene smitter over på hverandre og skaper støy. Hvis det bygges store nye byggefelt, og f.eks. skap A1 blir helt fullt, har da telenor 3 alternativer: 1: legge mer kabel til skap A1. 2: Retningsstyre en utjevningskabel (gir mulighet for ADSL til kunder under skap A1, men gjøres ikke om det ligger samband eller ADSL i kabelen motsatt vei fra før), eller alternativ 3: Ikke gjøre noe, kople telefoni igjennom utjevningskabe og si nei til ADSL. Som du ser så er ikke håpet helt ute. Ofte sier en 3.parts leverandør nei til slike uavklarte bestillinger, da Telenor tar ekstra betalt av din leverandør om det må koples via denne kabelen. Telenor har ingen plikt til å levere ADSL til deg, men sjansen for at de ordner det er stor om det er et stort byggefelt, og ikke bare 2-3 hus. Husk også at et skap ofte har kapasitet til 100 - 500 linjer fra sentralen, og det vil si at det kan godt hende noen andre har sagt opp bredbåndet sitt i morgen, om de ikke har gjort det i dag. De har også andre muligheter, som jeg ikke skal gå inn på her. Mvh Telemontør. PS: Om du deler linje med noen andre, så heter det digital 2-kanal, BFTF, eller Dig11. I kapaks vil det stå at det er elektronikk på linjen som evt. må fjernes, og saken må sendes til manuell behandling. Endret 22. januar 2008 av godonnet Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Veldig bra forklart. Jobber med denne problematikken hver dag Lenke til kommentar
pronoob Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Er det mulighet for SHDSL på utjevningskabel? Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Er det mulighet for SHDSL på utjevningskabel? Ikke hvis kabelen er retningstyrt den andre veien, dvs kabel er satt til å frakte adsl/shdsl samband motsatt vei. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Takk for et godt og utfyllende svar godonnet. Nå vet jeg hva det går i her. Har vært i kontakt med flere leverandører nå, og alle nekter Heldigvis var det litt interesse for kabel tv på årsmøtet for sameiet her, så jeg krysser fingrene! Lenke til kommentar
pronoob Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Er det mulighet for SHDSL på utjevningskabel? Ikke hvis kabelen er retningstyrt den andre veien, dvs kabel er satt til å frakte adsl/shdsl samband motsatt vei. Hvis kapaks sier det går, er da kabelen riktig for det? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 SHDSL går også i utjevningskabler, er kun ADSL som ikke gjør det. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Er det mulighet for SHDSL på utjevningskabel? Ikke hvis kabelen er retningstyrt den andre veien, dvs kabel er satt til å frakte adsl/shdsl samband motsatt vei. Hvis kapaks sier det går, er da kabelen riktig for det? Kapaks har vanligvis rett, men er avhengige av at bakgrunnsdataene den baserer seg på er rett. I de aller fleste tilfeller stemmer svaret kapaks gir. Jobber ikke med shdsl så det er mulig det kan leveres selv om ikke adsl kan. (edit etter Techpoints post) Endret 31. januar 2008 av Dr.Gonzo Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Er det mulighet for SHDSL på utjevningskabel? Ikke hvis kabelen er retningstyrt den andre veien, dvs kabel er satt til å frakte adsl/shdsl samband motsatt vei. Hvis kapaks sier det går, er da kabelen riktig for det? Har pr dags dato ALDRI blitt nektet å kjøre SHDSL i utjevningskabler, og jeg har koblet opp MAAAAANGE av de, akkurat pga problemet du beskriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå