Sargas Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg har 5,0 i snitt fra ungdomsskolen, og lurer på hvordan jeg kan skaffe meg 72-73 poeng, slik at jeg kan studere medisin etter videregående?? Takker for alle svar. MVH Sargas Lenke til kommentar
gorber Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Forsvaret gir pluss noen poeng, alder øker også. Kanskje forskjellige relevante fag på uni hjelper på, men den mest brukte er nnok forbedring av snittet ditt til nærmere 6, og deretter plukke ekstrapoeng. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Du trenger ikke 72-73 poeng hvis du søker rett etter videregående. Da trenger du ~5,5 i snitt, så fremt du har alle realfagene. Så, oppskrift på opptak til medisinstudie: Matte R Kjemi Fysikk Biologi Sørg for å ha toppkarakterer (5,5 i snitt ca.) i alle fag, så ordner det seg. Lenke til kommentar
Trondisk Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Du trenger ikke 72-73 poeng hvis du søker rett etter videregående. Da trenger du ~5,5 i snitt, så fremt du har alle realfagene. Så, oppskrift på opptak til medisinstudie: Matte R Kjemi Fysikk Biologi Sørg for å ha toppkarakterer (5,5 i snitt ca.) i alle fag, så ordner det seg. Du trenger ikke Matte R og Biologi. Du trenger: Matte S1 og S2(eller R1) Kjemi 1 og 2 Fysikk 1 Om du er litt usikker på matten, vil jeg anbefale S matten siden det blir lettere å få toppkarakterer i faget. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Kjære deg, du får ekstrapoeng for R-matte. Det går fint an å få toppkarakter der også, det gjelder bare å jobbe. De fleste klarer å jobbe hardt om de har et spesifikt mål, f. eks. medisin. R-matten er ikke så mye verre enn s-matten. Lenke til kommentar
Trondisk Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Kjære deg, du får ekstrapoeng for R-matte. Det går fint an å få toppkarakter der også, det gjelder bare å jobbe. De fleste klarer å jobbe hardt om de har et spesifikt mål, f. eks. medisin. R-matten er ikke så mye verre enn s-matten. Ja, det går selvfølgelig ann. Mener å huske at S matte også er en form for realfag, du får kanskje ikke 1 poeng, men 0,5 må du nå få. Lenke til kommentar
Sargas Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Takker for alle svar.! Hvor mange poeng gir hvert av realfagene? ((Matte er en av mine sterkere sider, så det er kjekt å vite den type matte jeg får mest poeng for:P)) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 R2 og Fysikk 2 gir 1 poeng hver. Alle andre realfag gir 0,5 poeng hver. Lenke til kommentar
Binche Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 R2 og Fysikk 2 gir 1 poeng hver. Alle andre realfag gir 0,5 poeng hver. Det er jo lurt å spør rådgiveren på skolen om det, de burde vite sånt... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Om hva da? Jeg gav deg jo nettopp fasiten Lenke til kommentar
Binche Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Om hva da? Jeg gav deg jo nettopp fasiten Jeg skulle ikke svare på ditt innlegg, men Sargas...tekniske problemer Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Om hva da? Jeg gav deg jo nettopp fasiten Jeg skulle ikke svare på ditt innlegg, men Sargas...tekniske problemer Men uansett, hvorfor spørre rådgiverne om slikt? Det står svart på hvitt på samordnaopptak.no Lenke til kommentar
Sargas Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Etter som jeg fårstår kan jeg ha fire programfag(dersom jeg velger R matte). Og for å studere medisin bør jeg ta disse: - Matte R - Kjemi - Fysikk - Biologi Over 2 år gir disse fagene tilsammen 8 poeng, men 6 er max. La oss si at jeg får 5,5 i snitt, noe som gir 55 poeng, og i tillegg har et år i militæret, som gir 3 poeng. 55 + 6 + 3 = 64 poeng. Det er fortsatt ikke nok til å komme in på medisin?? Hvordan kan jeg da få 72-73 poeng da??|:S Endret 24. januar 2008 av Sargas Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 herregud. 72-73 poeng er ikke kravet for deg. Det er 62-63. Sett deg litt inn i systemet! For det første, de som har 62-63 poeng har gjerne 8 ekstrapoeng (4 fordypningspoeng, 4 realfagspoeng (4 realfagspoeng er max på medisin). Du vil få max 4 eller 6 realfagspoeng. Det vil si at snittet kommer til å synke omtrent like mye. Du kommer inn på medisin med rundt 5,5 i snitt, hvis du har alle realfagene. Lenke til kommentar
Minnimus Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 herregud. 72-73 poeng er ikke kravet for deg. Det er 62-63. Sett deg litt inn i systemet! For det første, de som har 62-63 poeng har gjerne 8 ekstrapoeng (4 fordypningspoeng, 4 realfagspoeng (4 realfagspoeng er max på medisin). Du vil få max 4 eller 6 realfagspoeng. Det vil si at snittet kommer til å synke omtrent like mye. Du kommer inn på medisin med rundt 5,5 i snitt, hvis du har alle realfagene. Han har rett. Er forskjell på primær- og sekundærvitnemål når det gjelder poengsum for å komme inn. Er det så vanskelig å forstå...? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hvem har rett? Fyren sier han har programfag, og da er han garantert i primærvitnemålskvota (heter forøvrig ORDINÆR og ikke sekundær) siden ingen har gått ut med kunnskapsløftefagene enda Lenke til kommentar
Sargas Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Hva er forskjellen på fordypningspoeng og realfagspoeng?? Sorry at jeg ikke kan noe, jeg går tross alt på Ungdommsskole enda!! Prøver bare å orientere meg litt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Fordypningspoengene forsvinner nå uansett (kunnskapsløftet), så de trenger du ikke bry deg med Men realfagspoeng er ekstra poeng for realfag? Du får 1 ekstra poeng for tredjeklassematte, og 1 ekstra poeng for tredjeklassefysikk, og 0,5 poeng for hvert av de andre realfagene Lenke til kommentar
Minnimus Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hvem har rett? Fyren sier han har programfag, og da er han garantert i primærvitnemålskvota (heter forøvrig ORDINÆR og ikke sekundær) siden ingen har gått ut med kunnskapsløftefagene enda jeg siterte ditt innlegg så tenkte kanskje det var litt åpenlyst at det var deg jeg mente... sekundær/ordinær.. du skjønte hva jeg mente. Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Får en noen ekstra poeng viss du har tatt et fagbrev tidligere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå