Gå til innhold

Objektiver og fullformat

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg et fullformat (FF) kamera (Canon 1Ds eller neste versjon av 5D) og vil vite noe mer følgende objektiver:

- Har en Tamron Makro 90 mm. 2.8. Er denne brukbar på nevnte kamera?

- Har en Tokina speiltele 500 mm. 8. som jeg tidligere brukte på Canon A1, altså FD-fatning. Går det an å kjøpe adapter FD/EOS og regne med brukbare resultater? Jeg er fullt klar over at jeg mister all automatikk, men dersom det virker går det kanskje an inntil videre......

- Trenger en vidvinkel (helst zoom). Har lest litt om problematikken rundt vignettering og vidvinkel på FF. Hvor stor kan maks. vidvinkel være for å unngå vignettering her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamron'en kan du fint bruke, men det blir nok værre med speiltelen.

Det finnes riktig nok adaptere, men de ble bare solgt i en kort periode og går for astronomiske summer på ebay.

Det er ingen regel for hvor vidt objektivet kan være før det begynner å vignettere,

og du blir kvitt det meste ved å blende ned litt,

men skal du ha lyssterk vidvinkel til fullformat må du regne med at det koster.

Denne siden har en del tester av fullformat-optikk på fullformat kamera:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/

Lenke til kommentar

Vignettering med Canon EF-vidvinkler på fullformat er nok ikke verre enn med EF-S-vidvinkler på APS-C-format. Hvilken brennvidde du kan gå til er nok bare begrenset av det du kan få kjøpt av optikk.

Husk også at bildevinkelen for en gitt brennvidde er større på 35mm-format enn på APS-C-format. Et 16mm-objektiv på en 5D vil gi samme bildevinkel som et 10mm-objektiv på en 40D.

Lenke til kommentar
Takker for gode svar.

Ingen som kan si noe mer om denne speiltelen?

Hvis du søker litt på nettet finner du nok svar.

Den vil nok ikke være veldig anvendelig med den dårlige lysstyrken, og sanynligvis ikke yte veldig bra på kameraet heller.

Det finnes adaptere med optikk, men kvaliteten blir ikke noe å skryte av.

Tamron, og sikkert noen andre lager speiltele for EOS, men kvaliteten er ikke noe å skryte av, og du får heller ikke autofokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...