andrej45 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hei! Jeg har begynt i ny jobb som en "Multimedia Associate" for en bedrift som produserer store kraner, vinsjer osv. Arbeidsoppgavene våre vil være for det meste å lage kursmateriale for disse produktene ved bruk av video, foto og 3D modeller/animasjon. Vi skal selv finne ut hvilket utstyr vi ønsker å bruke ettersom dette er en nystartet avdeling i firmaet. Spørsmålet er om vi skal gå for Mac eller pc, og hvor kraftig maskin vi trenger. Vi er 2 stk, og ingen av oss har erfaring med Mac. Nesten uten unntak bruker vel designere osv Mac, men i vårt tilfelle har vi veldig varierte arbeidsoppgaver og er avhengig av mye forskjellig software. Støtter Mac 3ds max? Eventuelt hvilke modelleringsverktøy er vanlig å bruke her? Vil det bli problemer ved import/export av gamle 3d-modeller laget tidligere her på huset? Det vi har best kjennskap til er Adobe produktene (Photoshop, Illustrator, Premiere osv) og 3D Studio Max. Jeg ser ikke så mange grunner til hvorfor vi ikke skal gå for pc, men lurer på om andre har meninger/forslag rundt dette og hvor heftig maskin vi behøver? F.eks 3D rendering er ekstremt ressurskrevende og vi må ha hardware som er såpass bra at vi ikke blir sittende foran et timeglass mesteparten av arbeidstiden. Ønsker også gjerne tilbakemelding fra folk som har lignende jobb og hva slags utstyr og software dere bruker..! Lenke til kommentar
Gwar Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hei! Jeg har begynt i ny jobb som en "Multimedia Associate" for en bedrift som produserer store kraner, vinsjer osv. Arbeidsoppgavene våre vil være for det meste å lage kursmateriale for disse produktene ved bruk av video, foto og 3D modeller/animasjon. Vi skal selv finne ut hvilket utstyr vi ønsker å bruke ettersom dette er en nystartet avdeling i firmaet. Spørsmålet er om vi skal gå for Mac eller pc, og hvor kraftig maskin vi trenger. Vi er 2 stk, og ingen av oss har erfaring med Mac. Nesten uten unntak bruker vel designere osv Mac, men i vårt tilfelle har vi veldig varierte arbeidsoppgaver og er avhengig av mye forskjellig software. Støtter Mac 3ds max? Eventuelt hvilke modelleringsverktøy er vanlig å bruke her? Vil det bli problemer ved import/export av gamle 3d-modeller laget tidligere her på huset? Det vi har best kjennskap til er Adobe produktene (Photoshop, Illustrator, Premiere osv) og 3D Studio Max. Jeg ser ikke så mange grunner til hvorfor vi ikke skal gå for pc, men lurer på om andre har meninger/forslag rundt dette og hvor heftig maskin vi behøver? F.eks 3D rendering er ekstremt ressurskrevende og vi må ha hardware som er såpass bra at vi ikke blir sittende foran et timeglass mesteparten av arbeidstiden. Ønsker også gjerne tilbakemelding fra folk som har lignende jobb og hva slags utstyr og software dere bruker..! Tror ikke 3d max finnes for Mac, men det andre fungerer utmerket til Mac - siden dere er avhengige av å kunne jobbe kontinuerlig kan det være lurt å ha 1 ekstra maskin til modellering/rendring - en helt grei maskin quad cpu vil kunne koste ca 5-6000kr - billig investering hvis det mye som skal gjøres fort samtidig Lenke til kommentar
Jimmith Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Enig med Gwar her. Jeg jobber med mye av det samme som du beskriver, og en maskin til rendering er praktisk. Ellers bør du gå for et oppsett med to skjermer, du kommer til å trenge alt det skjermarealet du kan få Mac var standaren når jeg gikk på skolen, og noen av mine grafikervenner bruker det enda, men jeg har ikke rørt en på mange år. I gamle dager så var det stor forskjell på pc og mac, rent ytelsesmessig, men i dag så er det mest operativsystemet og designen som skiller. Jeg bruker pc fordi det er det de fleste kunder og samarbeidspartnere sitter på, og fordi utvalget i software er bedre. Lenke til kommentar
Gwar Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Ikke for å kapre tråden, men jeg ser etter noe ala dere : Hovedkort: X48C Platinum1 CPU :Intel Core 2 Quad Q9450 RAM :2 * OCZ DDR2 PC2-6400 Gold GX XTC Rev 2 Dual Channel 2 GB Til sammen ca 5152 kr + vista biz 64 bit Er usikker på hvordan ram jeg bør bruke Må jeg ha raskere ram? I artikkel på forsiden står dette i oversikten : DDR3-1600/DDR2-1333. Jeg vil ikke satse på ddr3 -for dyrt ennå. Og siden jeg vil kjøre vista bør jeg ha mer ram feks. 8gb? Si ifra hva dere velger mvh gwar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå