Gå til innhold

BK: Vinterkveld ved Gubb, I

Anbefalte innlegg

Elven ved studenthjemmet jeg bor på, snødekt..

Tatt en overskyet måneskinnskveld etter litt eksperimentering med innstillinger jeg ikke så og et fokus som jeg aldri ble helt fornøyd med.

post-52703-1200917661_thumb.jpg

post-52703-1200917666_thumb.jpg

Mener bildet ser bedre ut i sort/hvitt enn i farger. Litt kornete, men det kan fikses på i ettertid (håper jeg).

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he, jeg vet jeg er uheldig med den ja.

Hørte det gikk an å fikse korning i PS, men ikke funnet ut helt hvordan det foregår enda.

Fokusen var rett og slett vanskelig.

Jeg så ca ingen forskjell når jeg holdt på å knote, og endte med å bare sette den på et sted mellom 10 og uendelig og fyre av bildene og håpe de ble bra, mtp. at det sikkert var en 20-30 meter (håper jeg, jeg har dårlig øyemål) over fra en bredde til en annen.

Men takk, prøver å få frem litt norsk, kald vinter her :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal fikse på korning blir bildet bare mer uskarpt. Om du er i tvil om fokuset er riktig, kan du jo alltids sjekke distansen som står oppå linsen. Problemet ville heller ikke vært så omfattende om du hadde brukt mindre blenderåpning, hvilken brukte du? Hvis det ikke er noe av dette, vil jeg foreslå ny optikk.

EDIT: hvis du lurer på hvilket av bildene som er best må jeg nok si den med farger, fordi der er det lettere å tyde trærne fra himmelen. dette bildet mangler en god komposisjon og er tatt på helt feil tidspunkt. dette gjør at himmelen er uinterresant og toneløs.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Vel, himmelen var ikke fokus, det var trærne og elva.

Fant ut at bildet ble mer uskarpt ved å prøve og fjerne korningen, så det gav jeg opp og lar bildene være som de er.

Jeg sjekket distansen oppå linsa, og satte det mellom 10 meter og uendelig.

Brukte f/8 i blender, 15 sek lukker og en brennvidde på 18mm.

Objektivet er et nyinnkjøpt Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS som jeg var ute og testa skikkelig i går kveld.

edit: Men du har rett, det er vanskelig å skille trærne fra himmelen på det i sorthvitt, dog ble jeg lettere misfornøyd med fargene generelt i det originale bildet, derfor liker jeg det i sorthvitt bedre.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

mellom 10 meter og uendelig er på de fleste litt drøyt. fokus distansen går i en kurve, så tallene stiger drastisk etter 10, og det er mulig derfor det ble slik. linsene skal jo kunne fokusere på noe langt unna også.

hvis det blåste kan dette også ha noe å si i lang lukkertid. jeg er enig at fargene er litt kjedelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...