Gå til innhold

Kjøpe speilrefleks kamera, men hvilket?

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei. Kjøpte meg et HP R967 kamera med 10 mp og 3 tommers skjerm. Kostet 2400,- ca. Problemet er at fokuset er så utrolig dårlig, at objektene jeg prøver og ta bilde av ikke viser. Jeg har prøvd med god belysning, og uten belysning med blitz. Intet funker, og jeg har nå tenkt og spare til et SLR kamera. Vet ikke helt hvorfor SLR, men er vel fordi jeg er lei av og kjøpe billige dritt ting som ikke engang fungerer. Skal jeg først kjøpe noe nytt heretter, så skal det være kvalitet som leverer!

Så, hvilket slr kamera ville dere valgt? Vil investere i et kamera med god fokus, som faktisk klarer og fokusere uten at bakgrunnen( i mitt tilfelle er bakgrunnen det jeg vil ta bilde av) blir helt blurry. Mulighet for blitz(evt. innebygd blitz) er nødvendig, og en good zoom. Tror det var det meste. Vil få tatt bra bilder uten at dem blir helt tåkelagd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er at fokuset er så utrolig dårlig, at objektene jeg prøver og ta bilde av ikke viser. Jeg har prøvd med god belysning, og uten belysning med blitz. Intet funker...

Hei!

Synes dette høres merkelig ut. HP R967 har kanskje ikke verdens beste bildekvalitet (10mpix er vel mye på den brikken), men at det du tar bilde av "ikke viser" tyder på at du enten gjør noe feil eller at kameraet er defekt.

Det aller mest grunnleggende først: når du tar bilde så trykk først avløserknappen litt ned slik at kameraet får fokusere. 'Klammene' på skjermen skal bli grønne, så trykker du videre helt ned og bildet blir tatt. Da skal det bli skarpt.

Så kan det hende at innstillingene i kameraet av en eller annen grunn ikke er riktige. Du kan prøve å sjekke menyen på innstillingene for Autofokusområde og eksperimentere med dem. Du kan også sjekke innstillingene for AE-målinger.

Lykke til!

Så må du gjerne ta steget opp til SLR, men det virker jo litt brutalt å dumpe et kamera til 2.400,- før du har fått brukt det skikkelig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Problemet er at fokuset er så utrolig dårlig, at objektene jeg prøver og ta bilde av ikke viser. Jeg har prøvd med god belysning, og uten belysning med blitz. Intet funker...

Hei!

Synes dette høres merkelig ut. HP R967 har kanskje ikke verdens beste bildekvalitet (10mpix er vel mye på den brikken), men at det du tar bilde av "ikke viser" tyder på at du enten gjør noe feil eller at kameraet er defekt.

Det aller mest grunnleggende først: når du tar bilde så trykk først avløserknappen litt ned slik at kameraet får fokusere. 'Klammene' på skjermen skal bli grønne, så trykker du videre helt ned og bildet blir tatt. Da skal det bli skarpt.

Så kan det hende at innstillingene i kameraet av en eller annen grunn ikke er riktige. Du kan prøve å sjekke menyen på innstillingene for Autofokusområde og eksperimentere med dem. Du kan også sjekke innstillingene for AE-målinger.

Lykke til!

Så må du gjerne ta steget opp til SLR, men det virker jo litt brutalt å dumpe et kamera til 2.400,- før du har fått brukt det skikkelig?

Hei. Har reformatert instillingene, og bildene er fortsatt uklare. Riktignok ikke så gale som før, men bildene viser ikke

skikkelig. Det klarer ikke og vise små detaljer, og er vel helt til nå jeg har klart meg fint uten det. Vet ikke helt hvorfor det er slik, har jo vært forsiktig med det hele tiden :( Prøvde og ta et bilde nå nettopp, og det er slik at man ser at det er noe, men det er så tåkete at man ikke får sett annet enn formen.

Lenke til kommentar

Olympus E-410, Canon EOS 400D og Pentax K100D Super er alle supre kameraer i budsjettklassen. Ta deg en tur i butikken og kjenn på dem og prøv om de fokuserer som du forventer. Gå gjerne inn i et litt mørkt hjørne når du skal teste fokuseringen, men pass på å ikke rette fokus'en mot en hvit vegg - intet autofokus-system kan fokusere uten noen referansepunkter som kan bli skarpe.

Lenke til kommentar
Olympus E-410, Canon EOS 400D og Pentax K100D Super er alle supre kameraer i budsjettklassen. Ta deg en tur i butikken og kjenn på dem og prøv om de fokuserer som du forventer.

Godt råd. Ta samtidig med deg det gamle kameraet ditt og få dem til å se på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...