Gå til innhold

Digitalisering av Hi8-video

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Sony Hi8-videokamera, og skal digitalisere og redigere gamle video-opptak fra det.

Jeg har et Hauppage TV-kort (Wintv PVR USB2), og det går fint å ta opp video med WinTV-programmet som fulgte med. Problemet er at jeg får en urolig stripe nederst i bildet. Den er ikke synlig om jeg kobler kameraet direkte til TV, antakelig fordi TVen kutter noen linjer i ytterkant av bildet. Har noen et forslag til løsning på dette?

Jeg lurer også på hvilket videoformat jeg bør bruke. Jeg skal redigere videoene i Pinnacle Studio 10.8 og vise dem dels som presentasjon med PC og prosjektor og dels som DVDer. Jeg ønsker å bevare originalkvaliteten, men ikke kaste bort unødig plass.

WinTV programmet gir følgende alternativer:

Capture Format Length Approximate File Size Bit Rate

1) MPEG-1 VCD 1 Hour 650-700 Megabytes 1.15 Mbits/sec

2) SVCD Long Play 1 Hour 1 Gigabyte 1.6 - 2 Mbits/sec

3) SVCD Standard Play 1 Hour 1.2 Gigabytes 2 - 2.25 Mbits/sec

4) MPEG2 2Mbits/sec 1 Hour 1.4 Gigabytes 1.6 - 2 Mbits/sec

5) MPEG2 2Mbits/sec HalfD1 1 Hour 1.4 Gigabytes 1.6 - 2 Mbits/sec

6) DVD Extra Long Play 1 Hour 1.8 Gigabytes 3 - 4.44 Mbits/sec

7) DVD Long Play 1 Hour 2.5 Gigabytes 4.8 - 6.2 Mbits/sec

8) DVD Standard Play 1 Hour 3.25 Gigabytes 6.4 - 8 Mbits/sec

9) MPEG-2 12Mbits/Sec 1 Hour 5.2 Gigabytes 9.6 - 12 Mbits/sec

10) MPEG-2 12Mbits/sec CBR 1 Hour 5.6 Gigabytes 12 Mbits/sec

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant selv en løsning på den urolige stripa på Pinnacles brukerforum. Det finnes en uoffisiell plug-in til Pinnacle studio 9 og 10 som heter JPsEffects. Effekten "transform" gjør det mulig å zoome inn 7-8 % og da forsvinner det som kalles "head switch noise" utenfor bildet. JPsEffects kan lastes ned her.

http://www.jpseffects.de/JPsEffects_EN.html

Jeg lurer imidlertid fortstatt på hvilket videoformat jeg bør bruke til å fange opp video med Hauppage videokortet for så å importere i Pinnacle Studio. Hva skal man velge for å minimere komprimeringsartefakter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...