Gå til innhold

søke om betalingsutsettelse og rentefritak hos lånekassen

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal et år i utlandet, og jeg vet ikke om det blir for å jobbe, gå på skole eller hva det er. jeg og noen kompiser skal bare pakke sekken og se hvor veien fører oss henn i livet.

i og med at jeg ikke skal ha jobb her i norge, og muligens skal studere i utlandet,

vil det være nok grunn for betalingsutsettelse og rentefritak hos lånekassen.

Det står jo på siden at man har rett til utsettelse og rentefritak dersom man er arbeidsledig, og jeg vil jo ikke ha noe jobb under det året.

noen som kan gi meg noen stalltips på noen lovelige "smutthull"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at for å være registrert som arbeidsledig hos lånekassen så må man være registrert som arbeidssøkende hos nav i 3 måneder eller noe slikt. Mener det var slik da jeg var ferdig å utdanne meg for 2,5 år siden. Jeg tror ikke "loffing" vil være godkjent grunn til å ikke søke jobb.

Muligens studere tror jeg heller ikke holder, tror du må vise til at du har meldt deg på et godkjent studie.

Her er fra lånekassens sider:

Tar du en pause uten penger fra Lånekassen, vil det ikke bety noe for dine muligheter til å få stipend og lån senere. Du må bare være klar over at rentene begynner å løpe på lånet ditt, og at du etter ca sju måneder vil få det første innbetalingskravet.

Jeg tror dette ville være det du må forholde deg til.

Lenke til kommentar

Hm, i Norge koster det deg rundt 600 kroner å semesterregistrere deg. Dersom du har litt is i magen så godtar jo lånekassen at du er 30sp forsinket for å fortsatt få støtte senere. Så du kan jo søke deg inn på en bachelor som du er garantert å komme inn på, for så å "stikke" av til utlandet og ikke ta noen eksamener.

Dersom man ikke vil ha mer støtte fra lånekassen så kan kanskje dette fungere enda bedre. Man kjøper en renteutsettelse på 6 måneder for 600,- (kan vel få det billigere ved å droppe kopinoravgiften?). Vet ikke hvor lenge man kan drive på sånn, men men ;).

Lenke til kommentar

Du kan søke om betalingsutsettelse, som du har et seks stykker av. (verifiser det) og det kan du få godkjent før du reiser.

Rentene vil løpe mens du er på reise, da fritak fra renten blir gitt etterskuddsvis.

Kriterier for rentefritak er at du har lav inntekt, eller at du studerer.

Uansett ta kontakt med lånekassen og snakk med en saksbehandler der, eller enda bedre ta det per mail for å få det skriftlig slik at misforståelser lettere oppdages.

Av egen erfaring er det til å fortsatt studere men uten støtte fra lånekassen vært en meget tunggrodd affære.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...