Gå til innhold

Ny Tuner til RiksTV! Grundig DTR8740MHP


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min første RiksTV-tuner på lørdag. Grunnen er at jeg ventet på en brukbar tuner som støtter MHP-plattformen som NRK skulle bruke til sitt interaktive innhold.

Grundig DTR8740MHP er den første kommersielt tilgjengelige tuneren som støtter MHP.

9095667.jpg

 

I tillegg til MHP vil den i fremtiden også støtte "time-shift", noe som lar deg pause et tv-program. Tuneren har riktig nok ikke innebygd harddisk, men har en USB-inngang som lar deg benytte en minnepinne. Med en 1GB minnepinne kan man altså få 20-45 minutters pause. Funksjonen er riktignok ikke tilgjengelig pr i dag ettesom det ikke er så stabilt som de ønsker. Oppdatering kommer visstnok når grundigs ingeniører er ferdige med programmeringen.

Førsteintrykket er helt OK. Tuneren er helt svart, slik at den matcher moderne HIFI-utstyr. Det er sparsomt med tilkoblinger, men alt essensielt er på plass. Jeg liker spesielt godt at de har en multikontroll som lar deg legge inn TV- og DVD-kontroll på fjernkontrollen.

 

MHP - Digital Tekst-TV som NRK skryter av var svært vanskelig å finne. Først må man aktivere Teks-TVen med "APP"-knappen, men så må man finne ut hva man skal trykke for å få opp selve teks-tven... Etter litt vill trykking på fjernkontrollen fant jeg ut at man aktiverte med den blå knappen.

 

Selve funksjonaltieten til digitekst-tv'en var kjempeflott. Rask reaksjon ved trykk. Man har TVbilde øverst i høyre hjørne, og teksten er godt lesbart på en gammeldags TV. Det var fint å se at nyhetene er vist med flere sider, slik at man kan få god bakgrunnsinfo om nyhetene. En nyhet var alt fra 3 til 15 sider! Men bortsett fra nyheter, sport og vær, var det lite annen info. Ikke mye å skryte av når det kom til underholdning. Får håpe NRKs JAVA-programmerere kan presse inn noe mer... kanskje enkle spill?

 

 

Tuneren kan anbefales på det varmeste. Men har du HD-TV uten HDMI kommer den nok til kort. Det er ikke component-utgang på tuneren, så da må man benytte scart :(

 

Ellers kan det nevnes at tuneren har Ethernet-tilkobling, men den er ikke aktivert ennå. Forhåpentligvis skal den kunne benyttes til interaktivt innhold. Spennende :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem selger den, til hvilken pris, med og uten Rikspakke-abonnement?

 

Funker USB-porten kun med minnepinne, eller også med f.eks. en 500GB ekstern harddisk?

 

At den mangler komponentutgang er neppe noe problem dersom SCART-kontakten er fullkoblet, da får man vel RGB, som vel er det samme som komponent, over SCART?

Lenke til kommentar
Hvem selger den, til hvilken pris, med og uten Rikspakke-abonnement?

Jeg kjøpte den hos Bergen TV og Antenneservice. Det var første partiet de fikk, og det var visstnok vanskelig å skaffe. Kommer sikkert inn til butikkene nå fortløpende. Jeg betalte 2000,- for den uten abo, og måtte betale 1000,- med abo.

 

Funker USB-porten kun med minnepinne, eller også med f.eks. en 500GB ekstern harddisk?

Vanskelig å si før man har prøvd. Jeg tviler på at det er hensiktsmessig, ettersom tuneren formaterer USB-pinnen slik at den ikke kan brukes på en PC etterpå - hevdes det i bruksanvisningen. USB-funksjonaliteten er riktignok ikke aktivert ennå, så jeg har ikke prøvd.

 

At den mangler komponentutgang er neppe noe problem dersom SCART-kontakten er fullkoblet, da får man vel RGB, som vel er det samme som komponent, over SCART?

Både ja og nei... Med komponent kan man få høyere oppløsning (analog HD-TV) enn med scart-RGB. Dette er selvsagt irrelevant hvis man har en HD-ready TV eller en gammeldags bilderørsTV.

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan prisene ligger generelt, men 1.000 kr. men abo. var da fryktelig dyrt! Solgte jo selv en slik en for 349 kr. i går... :hmm:

 

Er den nye tekst-tv'en operativ?

Da jeg kjøpte den var den så ny at de ikke var helt sikre på hva prisen kom til å bli med abo... jeg kjøpte uansett uten abo, og er fornøyd med det.

 

digital-tekst-tv er operativt. Det er skikkelig digg å bruke, men det er fortsatt lite innhold...

Lenke til kommentar
At den mangler komponentutgang er neppe noe problem dersom SCART-kontakten er fullkoblet, da får man vel RGB, som vel er det samme som komponent, over SCART?

Både ja og nei... Med komponent kan man få høyere oppløsning (analog HD-TV) enn med scart-RGB. Dette er selvsagt irrelevant hvis man har en HD-ready TV eller en gammeldags bilderørsTV.

 

Det er ikke irrelevant dersom du ønsker å ta opp tv-programemr i god kvalitet. HDMI er jo beskyttet med HDCP, så her får du ikke tatt opp noe... Og en skikkelig PVR finnes jo ikke for RiksTV kunder i dag.. Ikke er det mulig å bruke RiksTV i HTPC heller... Et mer illeluktende forsøk på å selge "sine egne" bokser skal en lete lenge etter... dessverre er det 10 mnd. til eg er kvitt RiksTV for godt :(

Lenke til kommentar
At den mangler komponentutgang er neppe noe problem dersom SCART-kontakten er fullkoblet, da får man vel RGB, som vel er det samme som komponent, over SCART?

Både ja og nei... Med komponent kan man få høyere oppløsning (analog HD-TV) enn med scart-RGB. Dette er selvsagt irrelevant hvis man har en HD-ready TV eller en gammeldags bilderørsTV.

 

Det er ikke irrelevant dersom du ønsker å ta opp tv-programemr i god kvalitet. HDMI er jo beskyttet med HDCP, så her får du ikke tatt opp noe... Og en skikkelig PVR finnes jo ikke for RiksTV kunder i dag.. Ikke er det mulig å bruke RiksTV i HTPC heller... Et mer illeluktende forsøk på å selge "sine egne" bokser skal en lete lenge etter... dessverre er det 10 mnd. til eg er kvitt RiksTV for godt :(

 

Det skulle gå fint å koble til en DVD recorder og ta opp fra Scart RGB utgangen.

Lenke til kommentar
At den mangler komponentutgang er neppe noe problem dersom SCART-kontakten er fullkoblet, da får man vel RGB, som vel er det samme som komponent, over SCART?

Både ja og nei... Med komponent kan man få høyere oppløsning (analog HD-TV) enn med scart-RGB. Dette er selvsagt irrelevant hvis man har en HD-ready TV eller en gammeldags bilderørsTV.

 

Det er ikke irrelevant dersom du ønsker å ta opp tv-programemr i god kvalitet. HDMI er jo beskyttet med HDCP, så her får du ikke tatt opp noe... Og en skikkelig PVR finnes jo ikke for RiksTV kunder i dag.. Ikke er det mulig å bruke RiksTV i HTPC heller... Et mer illeluktende forsøk på å selge "sine egne" bokser skal en lete lenge etter... dessverre er det 10 mnd. til eg er kvitt RiksTV for godt :(

 

Det skulle gå fint å koble til en DVD recorder og ta opp fra Scart RGB utgangen.

 

Det går selfølgelig fint, men kvaliteten på RGB er jo kjempedårlig i forhold til HDMI/digitalt!

Lenke til kommentar
Det går selfølgelig fint, men kvaliteten på RGB er jo kjempedårlig i forhold til HDMI/digitalt!

Er den? Forskjellen er ikke synlig for mine øyne når jeg ser DVD eller vanlige TV-sendinger på en HD-ready LCD-TV. Men det er mulig at det vil bli en merkbar forskjell når HD-TV-sendinger blir utbredt, og folk ønsker å ta opp det i full kvalitet.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Hva skjedde med timeshift på denne?

I følge pdf-en i linken "Praktisk informasjon" på denne siden, skal ny software komme i Q1 2009.

 

Årsaken til forsinkelsen skal visstnok være at de har hatt problemer med å forsikre seg om at video blir lagret i et format som ikke er mulig å kopiere til en PC og videreformidles derfra osv.

 

Må innrømme at jeg føler meg litt snytt pga den lange ventetiden.

Spesielt med tanke på at de i mellomtiden har sluppet denne PVR dekoderen.

 

Tilsynelatende har de altså klart å løse den samme problemstillingen på denne enheten.

Jeg mener; hvor vanskelig er det å koble ut harddisken og sette den inn i en PC?

Litt mer hassle enn å koble ut en USB enhet, men for de som vil kopiere opptak er det overhodet ingen hindring.

 

Altså kan jeg ikke annet enn å konkludere at problemstillingen er løst, men at de har prioritert å få ut en ny enhet fremfor å gi oss, som allerede har kjøpt DTR 8740, det vi faktisk har betalt for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...