_diablito_ Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Kan 'Run' stoppe services på en enkel måte? er bare å skrive 'net stop "navn på service"' (ta vekk '') som jeg for min del synes er ganske enkelt... Ellers er jo SlickRun et veldig godt alternativ. Her kan du legge til "MagicWord" som f.eks kan starte programmer eller tjenester eller åpne bokmerker etc Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 hmm, det slo meg at det kunne vært genialt om en kan trykke en tastekombo i firefox, skrive inn en about:config setting, og vips... eller kanskje dem legger systemet inn i url-området? kan bli underlig Lenke til kommentar
Kuza Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hvorfor skulle man trenge å slå verdensrekorden på å slå av services raskest mulig? Dette er vel ikke noe man pleier å gjøre så veldig ofte. Run -> services.msc Tar ikke lang tid. Lenke til kommentar
jonatennis Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Jeg har testet ENSO og synes denne funksjonen er veldig stilig og faktisk praktisk. Poenget med dette programmet er at den fungerer som ledd mellom programer og windows. Feks kan man bruke kalkulatoren i hvilket som helst program man er i eller gå til neste sang uansett hva slags program du bruker som spiller musikken din. Er enig med flere at artikkel tittel er misvisende, men tror poenget artikkelen prøver å få igjennom er at Enso programmet skal støtte flere funksjoner direkte i FF. Endret 21. januar 2008 av jonatennis Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Er det ikke mye stress å skrive "open FF" hver gang du skal åpne det? Linkeknappen min er aldri langt unna musepekeren.. Jeg lukker aldri Opera jeg. En sjelden gang nar Flash slar seg vrang kanskje, men ellers ikke. Lenke til kommentar
Magic Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 For en tullartikkel... I windows vista er det jo bare å trykke windows-tasten og skrive inn firefox og så trykke enter. Minst like enkelt som å trykke capslock, skrive inn "open firefox" og så trykke enter. I tillegg sparer man seg for et ekstra program som tar opp ressurser. Nei, og nei, for noe tull... Hadde håpet å kunne lese noen saftige nyheter fra FF3.0, men nei da, kun informasjon om et ekstraprogram jeg ikke ser nytten av... Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 ENSO er jo ikke mer enn et slags script som du kan gjøre forandringer i med "pek og klikk", eller er jeg helt på jordet?. Hvis det er tilfelle så skjønner jeg ikke helt hva den store nyheten er, bortsett fra at Mozilla klatter det inn i browseren sin og skaper potensiale for flere bugger og sikkerhetshull. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg syns forresten hotkey-en var ganske latterlig. Caps Lock? Synes det er en genial hotkey, sentralt plassert og helt ubruklig slik den er som "default". AtW Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) @Magic: Du kan gjerne mene at dette er tull, men funksjonaliteten er langt utover det som Windowstast + programnavn i boksen gir i Vista. Eksempler er: Kalkulere regnestykker på direkten fra hvor som helst (Fx, Outlook, Word - name it) Søke på google fra hva som helst, Word, Outlook, PDF, tekst i Photoshop, Indesign, filnavn, programnavn - name it. Stavekontroll hvor som helst (foreløpig bare engelsk) Finne definsjonen til ord. Intelligent åpning av programmer - skriver du Open acr så kommer programalternativer med acr i opp og du kan velge. Legg til og fjern programmer hentes med "Open leg" hos meg. Hurtigtast er konfigurerbar, flere taster kan settes som dette, jeg bruker Høyre-ctrl. Kan være Quasimodal eller sticky. Quasimodal betyr at man holder nede tasten samtidig som man skriver, sticky at man bare klikker på tasten og så skriver. Og annen funksjonalitet. Faktisk er jeg imponert, ikke minst hvilke potensialer dette har for å endre måten vi bruker en PC på hvor man kan nesten slutte å tenke program, men hvor kommandoene blir "åpne nettbank", "skriv brev", "spill crysis", "åpne regnskap" i stedet for museklikk. Dette er for meg langt mer revolusjon en Vista sitt brukergrensesnitt. Faktisk kan man ved å justere navn i shortcuten på programmer få meget enkel navigasjon. Så jeg forstår godt at Mozilla ser på denne "teknologien". Og jeg anbefaler alle å laste ned Enso Launcher, og prøve den skikkelig. Tror mange vil bli overrasket. Selv om jeg ser endel mangler pr dato. @Dj_eLmO: Du er ikke bare på jordet, du er vel helst langt til fjells. Og selv om artikkelen i stor grad er et elendig makkverk, som ikke i det hele har fattet hva dette handler om eller forsøkt å se nærmere på konseptet, må jeg si det irriterer meg at folk som tydeligvis knapt har lest noe som helst kommer med "skråsikre" påstander. Endret 21. januar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
styx Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg har inntrykk av at dette skal være mye mer integrert i Firefox enn en vanlig launcher som Quicksilver eller Katapult. Les denne artikkelen. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 @atomtissetasen:Kanskje du bør lese litt nærmere. Enso fungerer ikke i et program, det fungerer i alle - også Opera. Så du kan installer og ha full nytte av Enso selv om man bruker IE eller Opera. Mozilla har store planer for Firefox Og poenget ditt er? Mozilla har fint lite med Enso å gjøre. Bare fordi mister Benediktson er forvirret behøver ikke du være det. Lenke til kommentar
Magic Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 @Magic: Du kan gjerne mene at dette er tull, men funksjonaliteten er langt utover det som Windowstast + programnavn i boksen gir i Vista. Eksempler er: Kalkulere regnestykker på direkten fra hvor som helst (Fx, Outlook, Word - name it) Søke på google fra hva som helst, Word, Outlook, PDF, tekst i Photoshop, Indesign, filnavn, programnavn - name it. Stavekontroll hvor som helst (foreløpig bare engelsk) Finne definsjonen til ord. Intelligent åpning av programmer - skriver du Open acr så kommer programalternativer med acr i opp og du kan velge. Legg til og fjern programmer hentes med "Open leg" hos meg. Hurtigtast er konfigurerbar, flere taster kan settes som dette, jeg bruker Høyre-ctrl. Kan være Quasimodal eller sticky. Quasimodal betyr at man holder nede tasten samtidig som man skriver, sticky at man bare klikker på tasten og så skriver. Og annen funksjonalitet. Faktisk er jeg imponert, ikke minst hvilke potensialer dette har for å endre måten vi bruker en PC på hvor man kan nesten slutte å tenke program, men hvor kommandoene blir "åpne nettbank", "skriv brev", "spill crysis", "åpne regnskap" i stedet for museklikk. Dette er for meg langt mer revolusjon en Vista sitt brukergrensesnitt. Faktisk kan man ved å justere navn i shortcuten på programmer få meget enkel navigasjon. Så jeg forstår godt at Mozilla ser på denne "teknologien". Og jeg anbefaler alle å laste ned Enso Launcher, og prøve den skikkelig. Tror mange vil bli overrasket. Selv om jeg ser endel mangler pr dato. @Dj_eLmO: Du er ikke bare på jordet, du er vel helst langt til fjells. Og selv om artikkelen i stor grad er et elendig makkverk, som ikke i det hele har fattet hva dette handler om eller forsøkt å se nærmere på konseptet, må jeg si det irriterer meg at folk som tydeligvis knapt har lest noe som helst kommer med "skråsikre" påstander. Vel, mine uttalelser var basert utelukkende på den informasjon der kommer frem av artikkelen på hw.no. ENSO har jeg ingen førstehånds kjennskap til, og basert på den lanserte artikkelen, vil jeg se på det som naturlig å påpeke at de funksjoner der kommer frem av artikkelen er tilgjengelig i windows uten bruk av tredjeparts programvare. Forutover dette er jeg sikker på at firefox er og kommer til å være en super webbrowser også i fremtiden. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 @Magic: Du kan gjerne mene at dette er tull, men funksjonaliteten er langt utover det som Windowstast + programnavn i boksen gir i Vista. Eksempler er: Kalkulere regnestykker på direkten fra hvor som helst (Fx, Outlook, Word - name it) Søke på google fra hva som helst, Word, Outlook, PDF, tekst i Photoshop, Indesign, filnavn, programnavn - name it. Stavekontroll hvor som helst (foreløpig bare engelsk) Finne definsjonen til ord. Intelligent åpning av programmer - skriver du Open acr så kommer programalternativer med acr i opp og du kan velge. Legg til og fjern programmer hentes med "Open leg" hos meg. Hurtigtast er konfigurerbar, flere taster kan settes som dette, jeg bruker Høyre-ctrl. Kan være Quasimodal eller sticky. Quasimodal betyr at man holder nede tasten samtidig som man skriver, sticky at man bare klikker på tasten og så skriver. Og annen funksjonalitet. Faktisk er jeg imponert, ikke minst hvilke potensialer dette har for å endre måten vi bruker en PC på hvor man kan nesten slutte å tenke program, men hvor kommandoene blir "åpne nettbank", "skriv brev", "spill crysis", "åpne regnskap" i stedet for museklikk. Dette er for meg langt mer revolusjon en Vista sitt brukergrensesnitt. Faktisk kan man ved å justere navn i shortcuten på programmer få meget enkel navigasjon. Så jeg forstår godt at Mozilla ser på denne "teknologien". Og jeg anbefaler alle å laste ned Enso Launcher, og prøve den skikkelig. Tror mange vil bli overrasket. Selv om jeg ser endel mangler pr dato. @Dj_eLmO: Du er ikke bare på jordet, du er vel helst langt til fjells. Og selv om artikkelen i stor grad er et elendig makkverk, som ikke i det hele har fattet hva dette handler om eller forsøkt å se nærmere på konseptet, må jeg si det irriterer meg at folk som tydeligvis knapt har lest noe som helst kommer med "skråsikre" påstander. det du sier nå minner meg egentlig ganske mye om mine opplevelser når jeg traff komandolinja i linux, dvs at det er ikke revolusjonerende, selv om det kanskje er en ny implementasjon. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 @Magic: Klart de er tilgjengelige. Men spørsmålet er hvor lettvint tilgjengelig. F.eks dersom jeg vil finne ut hvor mye 7456/1,25 er (pris eks mva) Merk regnestykket og (hos meg) Høyre-ctrl cal + enter og svaret et 5964,8. Samme gjelder andre deler av funksjonaliteten. Men man nesten prøve litt for å se hvor mye dette kan forenkle bruke av data. Og det er dette jeg tror Mozilla tenker på. Svært mange av de valgene vi i dag bruker menyer og museklikk eller hurtigtaster vi ikke alltid husker kan gjøres om til enkle språklige termer. F.eks når jeg skriver "Open regnskap" så åpnes regnskapsprogrammet mitt, eller "Open hva som helst". Samme kan gjøres i programmer med denne tanken, og i mange tilfeller vil det være enklere og raskere. Det er her Mozilla ser mulighetene. Enso vil aldri bringe inn funksjonalitet som ikke finnes på en eller annen måte, men den endrer på måten du bruker deler av den. @tha stoffi Det er nok en del fundamentale forskjeller, men den bakenforliggende tankegangen er faktisk at "profesjonelle" utviklere foretrekker kommandobasert grensesnitt fordi det er mye raskere å bruke enn museklikk. Så hva om vi tar kommandobasert tankegang og gjør språkbruken mer "menneskelig" (normale ord) og henter inn noen muligheter fra GUI i tillegg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 jeg tror ikke det er så alt for mange som har bruk for det. kanskje hvis de har en haug av programmer som de ønsker hurtigstart på Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 det du sier nå minner meg egentlig ganske mye om mine opplevelser når jeg traff komandolinja i linux, dvs at det er ikke revolusjonerende, selv om det kanskje er en ny implementasjon. Samme tenkte jeg. Skulle ikke forundre meg om de samme personene som argumenterer med at kommandolinja i Linux er gammeldags, kommer tilbake og forteller hvor genialt dette programmet er. Ellers takk til alle, og spesielt Bolson, for oppklarende innlegg om hva dette konseptet egentlig gjør. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 hmm, kunne vært morsomt å sammenlignet med fish eller tilsvarende unix shell... Lenke til kommentar
Magic Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) @Magic:Klart de er tilgjengelige. Men spørsmålet er hvor lettvint tilgjengelig. F.eks dersom jeg vil finne ut hvor mye 7456/1,25 er (pris eks mva) Merk regnestykket og (hos meg) Høyre-ctrl cal + enter og svaret et 5964,8. Samme gjelder andre deler av funksjonaliteten. Men man nesten prøve litt for å se hvor mye dette kan forenkle bruke av data. Og det er dette jeg tror Mozilla tenker på. Svært mange av de valgene vi i dag bruker menyer og museklikk eller hurtigtaster vi ikke alltid husker kan gjøres om til enkle språklige termer. F.eks når jeg skriver "Open regnskap" så åpnes regnskapsprogrammet mitt, eller "Open hva som helst". Samme kan gjøres i programmer med denne tanken, og i mange tilfeller vil det være enklere og raskere. Det er her Mozilla ser mulighetene. Enso vil aldri bringe inn funksjonalitet som ikke finnes på en eller annen måte, men den endrer på måten du bruker deler av den. @tha stoffi Det er nok en del fundamentale forskjeller, men den bakenforliggende tankegangen er faktisk at "profesjonelle" utviklere foretrekker kommandobasert grensesnitt fordi det er mye raskere å bruke enn museklikk. Så hva om vi tar kommandobasert tankegang og gjør språkbruken mer "menneskelig" (normale ord) og henter inn noen muligheter fra GUI i tillegg. vel, windows+kalk+enter er vel like enkelt?? edit: leste ikke at du kunne merke regnestykket, da sparer du jo faktisk noen sekunder:) Endret 22. januar 2008 av Magic Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) til alle dere som ikke skjønte helt poenget med dette, så kan dere ta en titt på demoen som ligger på hjemmesida her: http://www.humanized.com/enso_demo.php Den burde være rimelig forklarende Endret 22. januar 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 @atomtissetasen:Kanskje du bør lese litt nærmere. Enso fungerer ikke i et program, det fungerer i alle - også Opera. Så du kan installer og ha full nytte av Enso selv om man bruker IE eller Opera. Mozilla har store planer for Firefox Og poenget ditt er? Mozilla har fint lite med Enso å gjøre. Bare fordi mister Benediktson er forvirret behøver ikke du være det. Dette begynner å bli tåpelig. Poenget er at jeg kommenterte artikkelen til Benediktson. "Tull og fjas, holder meg til Opera" skrev jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå