Gå til innhold

Program om Colluseum


Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Det var visst 250 buer i 4 etasjer , utrolig at de klarte å bygge dette uten gravemaskin , heisekraner osv....

 

Hadde de i det store og hele matematikk til å regne ut , må i så fall være av primitiv karakter den tida ?

 

Romerne oppfant 2 ting som var viktig for byggingen : sement og teglstein (romerne var også først ute med kloakksystem)

 

Det var ikke bare for underholdning at de hadde alskens dyr , det var også for å vise omfanget til Romerriket.

 

Tro om det var noen vikinger som dro helt til Italia av ymse grunner.....må jo ha tatt evigheter på den tida !

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La vær og post her da hvis emne ikke er av interesse *oppgitt*

Herregud, jeg er interessert i Roma og antikken, kanskje mer enn de fleste i dette forumet. Jeg er dog lite interessert i at forumet blir overfylt av dårlig formulerte tråder som kun inneholder løse fakta og ikke åpner for noen diskusjon annet enn diskusjoner av denne (Altså diskusjonen oss imellom om din tråd har rett til å være på dette forumet) art.

 

Dessuten kan jeg også peke på at tittelen sier lite om det faktiske emnet. Er dette et forsøk på et referat fra et program om Colosseum? I så fall kan eventuellt interesserte ta en titt her:

 

Norsk Wikipedia

 

Engelsk Wikipedia

 

Italiensk Wikipedia

 

:)

Lenke til kommentar

er det et TV-program du har sett? hvilken kanal? når gikk det?

Tviler på at vikinger slåss der siden stoppet med lekene sine før viking tiden :tease:

 

så lurer jeg på hva vi skal diskutere her? siden jeg allerede har brukt flere spørsmåltegn enn du har brukt i hele posten til nå ;) Du har ikke kommet med en påstand som vi kan diskutere. Jeg klarer ikke akkurat motsi deg med noe eller argumentere for noe annet når du bare presenterer fakta. er det programmet vi skal diskutere eller er det Colluseum?

 

btw G.Julius wiki på italiensk? kan du det? :dribble:

Lenke til kommentar

Er tråden ment som en diskusjonstråd for Colluseum? :)

 

For å si det slik så er problemstillingen for tråden noe diffus. Kom gjerne med en litt mer konkret problemstilling eller tema for tråden, f.eks "Var Colloseum romersk propaganda og 'show-off'?" eller "Diskusjon rundt det fascinerende byggverket Colloseum".

 

PS. Jeg kommer til å slette denne oppfordringen til å reformulere trådens problemstilling eller tema til noe mer konkret når det er gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

sitat : Er tråden ment som en diskusjonstråd for Colluseum?

 

Liksom det som var meninga.....

 

sitat : de fant ikke opp sement, de stjal den fra andre og forbedret den

 

Really...hvem da ?

Lenke til kommentar

jeg finner ikke navnet på hvem som fant det opp, men de bodde i sentral/øst europa og hadde vist gode betong/sement bygginger, romerne gjør det de gjør og invaderer og slagter de fleste, tar teknologien, finner ut at den passer dem og bruker den, i den prossesen finner de en måte å forbedre den og man får de bygginger som coloseum og andre store saker.

 

husker ikke navnet, men leste om dem i Terry Jones' Barabarians

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...