Gå til innhold

Hjelp til kjøp av 17" skole pc

Anbefalte innlegg

Trenger en 17" til skolearbeid. 15" blir litt for lite da jeg må scrolle frem og tilbake heletiden og har problemer med å få plass til alt på skjermen.. Programmerer i Eclipse og MS visual studio.. andre ting som hadde vert greit:

- DVI

- ok skjermkort til Command and conquer 3 =)

- webcam

- god oppløsning på skjermen?

Problemet er økonomien, hadde i utgangspunktet tenkt på 6000 kr, men kan gå opp en eller to lapper til nød :( Er også intel-fan, men de fleste "billig-17" er med Amd.. Er det fortsatt slik at Amd har høyere varmeutvikling? Er litt sensitiv med tanke på viftestøy..

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger en 17" til skolearbeid. 15" blir litt for lite da jeg må scrolle frem og tilbake heletiden og har problemer med å få plass til alt på skjermen.. Programmerer i Eclipse og MS visual studio.. andre ting som hadde vert greit:

- DVI

- ok skjermkort til Command and conquer 3 =)

- webcam

- god oppløsning på skjermen?

Problemet er økonomien, hadde i utgangspunktet tenkt på 6000 kr, men kan gå opp en eller to lapper til nød :( Er også intel-fan, men de fleste "billig-17" er med Amd.. Er det fortsatt slik at Amd har høyere varmeutvikling? Er litt sensitiv med tanke på viftestøy..

Noen som har tips?

Husk nå bare at dersom hovedproblemet ditt (og grunnent til at du vil ha ny pc) er at du føler du må scrolle mye, så er det oppløsningen, og ikke størrelsen på skjermen som er problemet. Om en 17" har samme oppløsning som en 15" (og det har de forbausende ofte), så blir det like mye scrolling. Du bør da kikke etter en pc med minimum WSXGA+ - oppløsning (1680x1050), eller aller helst en med WUXGA - oppløsning (1920x1200).

Etter hva jeg kan skjønne er eneste mulighet innenfor ditt budsjett da å gå for en DELL INSPIRON 1721. Velg den billigste og oppgrader den til WUXGA-skjerm og du har en høyoppløst 17" laptop til 7380,-, noe som er rasenede billig. For ytterligere 250,- kan du og få med innebygget webcam. Det er selvsagt da knepet inn på en del andre ting, men burde duge mer enn bra til det bruket du antyder.

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar

Sjekk ut Dell Vostro tråden her i forumet.

Du kan få Vostro 1500 med 15.4" WSXGA+ (1680 x 1050), T5270 og GeForce 8600M GT 256MB for rundt 7.500,-

Eller Vostro 1700 med 17" WXGA+ (1440 x 900), T7250 og GeForce 8600M GT 256MB for samme pris.

Ulempen med Dell er jo leveringstiden :roll: , men du får ikke tilsvarende hardware i samme prisklasse såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Husk nå bare at dersom hovedproblemet ditt (og grunnent til at du vil ha ny pc) er at du føler du må scrolle mye, så er det oppløsningen, og ikke størrelsen på skjermen som er problemet. Om en 17" har samme oppløsning som en 15" (og det har de forbausende ofte), så blir det like mye scrolling. Du bør da kikke etter en pc med minimum WSXGA+ - oppløsning (1680x1050), eller aller helst en med WUXGA - oppløsning (1920x1200).

Det var bra du sa :-D Tenkte som så at 17" "automatisk" hadde bedre oppløsning, men som du sa, forbausende ofte har de ikke det... :no: Har prøvd en 17" med 1920x1200, og det så bra ut :) kan vel kanskje klare meg med 1680x1050 også, men vet ikke om det blir litt for "smått" på en 15"?

Så langt har jeg sett på

- dell vostro 15" 1680x1050 med 8600M GT til 7200

- dell vostro 17" 1900x1200 med 8600M GT til 8962

- dell inspiron 1721 17" 1920x1200 med ATI Xpress 1270 til 7630

Ulempen med inspiron er vel skjermkortet med en score i 3Dmark på 368.. Til samenlikning har min noværande IFL90 intel X3100 skjermkort som scorer 483.. Dette duger ikke til spill i det hele tatt :( Har forresten en oppløsning på 1440 x 900 som er litt for lite for meg...

Ulempen med vostro 17" er prisen...

Ulempen med vostro 15" er oppløsning+størrelse..

Vanskelig det her ja... Hadde lommeboka vert litt større hadde alt vert mye lettere :)

Lenke til kommentar

Det var bra du sa :-D Tenkte som så at 17" "automatisk" hadde bedre oppløsning, men som du sa, forbausende ofte har de ikke det... :no: Har prøvd en 17" med 1920x1200, og det så bra ut :) kan vel kanskje klare meg med 1680x1050 også, men vet ikke om det blir litt for "smått" på en 15"?

Så langt har jeg sett på

- dell vostro 15" 1680x1050 med 8600M GT til 7200

- dell vostro 17" 1900x1200 med 8600M GT til 8962

- dell inspiron 1721 17" 1920x1200 med ATI Xpress 1270 til 7630

Ulempen med inspiron er vel skjermkortet med en score i 3Dmark på 368.. Til samenlikning har min noværande IFL90 intel X3100 skjermkort som scorer 483.. Dette duger ikke til spill i det hele tatt :( Har forresten en oppløsning på 1440 x 900 som er litt for lite for meg...

Ulempen med vostro 17" er prisen...

Ulempen med vostro 15" er oppløsning+størrelse..

Vanskelig det her ja... Hadde lommeboka vert litt større hadde alt vert mye lettere :)

17" med 1920x1200 ser som du sier meget bra ut. Har det selv og føler meg fullstendig hjelpeløs ved lavere oppløsninger. Som du ser så må du enten ofre skjerm, skjermkort eller et par tusen kroner :)

Trodde kanskje C&C3 ikke var mer grafikktungt enn at grafikkløsningen i 1721 kunne dra det, men jeg skjønner du vet bedre.

Lykke til

Olav

Lenke til kommentar
17" med 1920x1200 ser som du sier meget bra ut. Har det selv og føler meg fullstendig hjelpeløs ved lavere oppløsninger. Som du ser så må du enten ofre skjerm, skjermkort eller et par tusen kroner :)

Trodde kanskje C&C3 ikke var mer grafikktungt enn at grafikkløsningen i 1721 kunne dra det, men jeg skjønner du vet bedre.

Lykke til

Olav

Huff.. men slik er det nå hver gang jeg kjøper pc.. Budsjettet blir større og større, rart det der :) Må bare finne en lur måte å kjøpe den mens dama tror jeg bruker 6000 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...