Gå til innhold

Nybegynnerpakke til studioblitser!

Anbefalte innlegg

Heisann, igjen...

Etter møte med folket i helga har jeg fått dilla på portetter, og har gjerne lyst til å utforske mer.

Har kun tilgang til et studio med hvit bakgrunn, men det får holde for meg i starten.

Blitser derimot er det dårlig med, og har vært å sett litt inne på kaffebrus.com og fotopia.no for å sette ann markedet.

Kaffebrus:

2 stk QH 150W

Settet består av:

2st 150Ws-blitser av metall

2st kraftige stativ, max belastning 6 kg

1st 84cm hvit paraply

1st softbox 50 x 50 cm

1st radiosender og mottaker for trådløs anvendning

Info om blitsarna:

150Ws

Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt

Laddar på 0.5-1 sek

5600K

Synkkabel (6V - säkert för digitalkameror)

Inställningsljus - 75W

Storlek - 100x180mm

Vikt: 800 g

Pris: 3000 NOK

Skal høre om jeg får med 80x120 eller 90x90 softboks istedet + 2stk 109cm pataplyer.

Fins det noe bedre der ute? Alternativer?

Edit: Den største softboksen som passet til 150W'ene var 50cmx70cm, kommer det til å funke?

Får denne pakken :

1 stk http://kaffebrus.com/studioset-2-x-150ws-6...age=addedtocart (Uten softboks og paraply)

2 stk 109 cm http://kaffebrus.com/paraply-vitt-transparent-12.html

2 stk http://kaffebrus.com/softbox-kraftig-50-x-70-cm-423.html

= 3500 SEK = 3000 NOK inkl frakt.

Noe å satse på?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hvorfor ikke, dog jeg synes det er litt lite power til studiobruk, med litt avstand vil du merke dette godt.

Jeg har ett liknende kit med 250ws som jeg bruker hjemme og på location, og til halvfigur og headshots funker det fint det, så lenge du kan plassere det greit nært.

Til dette er størrelsen på boksene helt grei, bare husk: Dobler du avstanden, halverer du styrken og den relative størrelsen (skarpere skygger)

Du nevner studio med hvit bakgrunn, og på normale studioblendertall vil du få problemer med å brenne ut bakgrunnen vil jeg tro, i alle fall om det er snakk om ett større område. Alt jeg har skrevet sålangt gjelder forresten bruk av blender f/11 og oppover.

Liker du begrenset dybde, også i studio, gir jo det det endel mer krefter å rutte med.

Lenke til kommentar
Ja hvorfor ikke, dog jeg synes det er litt lite power til studiobruk, med litt avstand vil du merke dette godt.

Jeg har ett liknende kit med 250ws som jeg bruker hjemme og på location, og til halvfigur og headshots funker det fint det, så lenge du kan plassere det greit nært.

Til dette er størrelsen på boksene helt grei, bare husk: Dobler du avstanden, halverer du styrken og den relative størrelsen (skarpere skygger)

Du nevner studio med hvit bakgrunn, og på normale studioblendertall vil du få problemer med å brenne ut bakgrunnen vil jeg tro, i alle fall om det er snakk om ett større område. Alt jeg har skrevet sålangt gjelder forresten bruk av blender f/11 og oppover.

Liker du begrenset dybde, også i studio, gir jo det det endel mer krefter å rutte med.

Har ikke noe imot å bruke f/2.8-f/4, og skal ikke ta så mye helfigur.

Trenger ikke brenne ut bakgrunnen, syns igrunn grå er likeså fint.

Lenke til kommentar
Helfigur suger!

Med mindre det er jente og hun er drit hot!

Syns dette virker bra jeg Olsen. Bare å kjøpe seg en DC, så er du i gang! Eller kanskje en 85mm ;)

Aah, utrolige former med hotpans og passende bh ville vært klimaks!

Det utroligste er at det vil være fullt mulig om jeg finner passende studio og utstyr. Har vurdert en 85mm (evt 90mm makro) også!

Lenke til kommentar
Angrer nesten på at jeg svarte når jeg leser sånt, greit du er ung, men hadde forventet at du hadde ett litt mer modent syn på faget enn som så.

Fordi det er det Øyvind sikter til kanskje ;)

Er de bare oldisshumor som ikke strekker til, eller tok du bare ikke spøken?

De fleste har lært å ikke ta meg 100% seriøst, beklager om du ikke er en av de.

Lenke til kommentar

Sikkert mye morro med det settet, men jeg er redd det fort kan bli litt slakt.

Vi bruker 500w-lamper på skolen og blender 11-16. Vi bruker stort sett ikke alle de 500 wattene, men kjekt og ha.

Husk at bildene blir skarpere, når du kommer litt bort fra 2.8-4.

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar

Vi bruker 500w-lamper på skolen og blender 11-16. Vi bruker stort sett ikke alle de 500 wattene, men kjekt og ha.

Ja, men nå er det ikke slik at jeg har råd til dette, som en alene eier 17 åring, og du har vel ikke betalt de på skolen din, så du kan vel se for deg at 500W kan bli litt for mye?

Jeg har testet mitt Tokina 12-24mm (For de helportretta jeg skal ta) og her er objektivet skarpest på f/4-7.1, hvor f/5.6 kommer best ut, en f/4 ligger så tett at jeg kan garantere at du ikke klarer å se forskjell på de i 100% utsnitt, og da langt ifra på 16% ;)

Nikkor 50mm f/1.8 har gått gjennom samme testen, og der ligger skarpheten best på f/4-f/5.6, så jeg er ikke redd for å bruke det på f/4. f/16 er vel ikke akkurat den beste blenderen å bruke heller da, selv om det ikke trenger å gi noen betydning i praksis, annet enn an man må ha mer lys.

Så med mindre du donerer 5k, eller sender over 2 blitser, så har jeg ikke mulighet til å gå for noe annet/dyrere enn dette.

:)

Lenke til kommentar

Jeg bruker det QH-settet på 110w fra Kaffebrus (det billigste). Jeg har dog en 200w av samme merke som jeg har kjøpt i tillegg, pluss en stor softboks og noen ekstra paraplyer og en reflektor. Jeg er veldig fornøyd med dette utstyret. Stativene som kom med de 110w blitsene er ikke så solide som de som er listet i det settet du henviser til. Jeg kjøpte litt kraftigere stativ til den 200w blitsen, og dette er mye mer solid. Men de andre fungerer greit nok, så lenge ikke tvilling-guttene mine løper og snubler i dem, så går det greit:)Jeg bruker mest blender rundt 8-13 og bruker og synes blitsene fungerer greit til slikt bruk. Jeg har den 50*70cm softboksen til 110w blitsene mine, som jeg brukte en del før jeg fikk tak i den 200w blitsen og en større softboks.

Lenke til kommentar
Jeg bruker det QH-settet på 110w fra Kaffebrus (det billigste). Jeg har dog en 200w av samme merke som jeg har kjøpt i tillegg, pluss en stor softboks og noen ekstra paraplyer og en reflektor. Jeg er veldig fornøyd med dette utstyret. Stativene som kom med de 110w blitsene er ikke så solide som de som er listet i det settet du henviser til. Jeg kjøpte litt kraftigere stativ til den 200w blitsen, og dette er mye mer solid. Men de andre fungerer greit nok, så lenge ikke tvilling-guttene mine løper og snubler i dem, så går det greit:)Jeg bruker mest blender rundt 8-13 og bruker og synes blitsene fungerer greit til slikt bruk. Jeg har den 50*70cm softboksen til 110w blitsene mine, som jeg brukte en del før jeg fikk tak i den 200w blitsen og en større softboks.

Takk for det!

Nei jeg ville jo ha mye større softboks, men det tillot ikke blitsene.

Lenke til kommentar

Ja, men nå er det ikke slik at jeg har råd til dette, som en alene eier 17 åring, og du har vel ikke betalt de på skolen din, så du kan vel se for deg at 500W kan bli litt for mye?

Skjønner jo det, bare greit å få erfaringer fra forskjellige. Syns også det er litt vel overentusiastisk og bruke blender 16, men sånn får det nå være.

Om du skulle få for lite lys kan du også gå fra 100 til 200 i ISO, uten at det skal ha noe særlig å si på bildene.

Lenke til kommentar

Jeg har testet mitt Tokina 12-24mm (For de helportretta jeg skal ta) og her er objektivet skarpest på f/4-7.1, hvor f/5.6 kommer best ut, en f/4 ligger så tett at jeg kan garantere at du ikke klarer å se forskjell på de i 100% utsnitt, og da langt ifra på 16% ;)

Nikkor 50mm f/1.8 har gått gjennom samme testen, og der ligger skarpheten best på f/4-f/5.6, så jeg er ikke redd for å bruke det på f/4. f/16 er vel ikke akkurat den beste blenderen å bruke heller da, selv om det ikke trenger å gi noen betydning i praksis, annet enn an man må ha mer lys.

Så med mindre du donerer 5k, eller sender over 2 blitser, så har jeg ikke mulighet til å gå for noe annet/dyrere enn dette.

24mm på helportrett duger ikke, der er nok 50mm mer greit å jobbe med.

Poenget med blenderen er ikke hvilken blender det er skarpest på, men å sikre seg full dybde. De fleste som jobber i studio bruker f/11 og oppover, vanligvis. Det finnes selvsagt unntak hvor mindre dybde ønskes. At 50mmen din er skarp på f/4 tviler jeg ikke på,  men at den er mindre skarp på f/11 tviler jeg på.

Eksempel: 160cm høy person, halvportrett. På 50mm med cropkamera jobber du da på 2 meters hold, og med blender f/4 tilsvarer dette en dybdeskarphet på maks 25cm grovt regnet. Det er ikke mye om man skal pose eller stå på skrå. Å prøve dette, eller fullfigur med 24mm vil tilsi at du står helt innpå modellen, noe som ikke regnes som heldig, pluss at forvregningen er grell.

Av mennesker i studio, hvor reelle proporsjoner ønskes, er 45mm og oppover det som regnes for ok, og 70-200mm objektiver er populære de, selv om kanskje 50-150 er mer treffende med crop og begrenset plass.

Lenke til kommentar

De fleste mennesker ligner ikke grisen og ønsker ikke så superskarpe bilder av seg selv. Kjenner flere profesjonelle fotografer og de skyter stort sett på f/8 og bruker Nikon 18-200, for da blir ikke bildene så skarpe som om de skøyt med Nikon 105mm f/2

Ta deg en tur på de mange sjekkestedene på nett og se hvor lite bra bilder som finnes .)

Lenke til kommentar

Skjønner jo det, bare greit å få erfaringer fra forskjellige. Syns også det er litt vel overentusiastisk og bruke blender 16, men sånn får det nå være.

Om du skulle få for lite lys kan du også gå fra 100 til 200 i ISO, uten at det skal ha noe særlig å si på bildene.

Joda, tok det nesten som om du ba meg kjøpe 500W lamper...

ISO 200 fucker nok ikke til bildet nei.

24mm på helportrett duger ikke, der er nok 50mm mer greit å jobbe med.

Poenget med blenderen er ikke hvilken blender det er skarpest på, men å sikre seg full dybde. De fleste som jobber i studio bruker f/11 og oppover, vanligvis. Det finnes selvsagt unntak hvor mindre dybde ønskes. At 50mmen din er skarp på f/4 tviler jeg ikke på,  men at den er mindre skarp på f/11 tviler jeg på.

Eksempel: 160cm høy person, halvportrett. På 50mm med cropkamera jobber du da på 2 meters hold, og med blender f/4 tilsvarer dette en dybdeskarphet på maks 25cm grovt regnet. Det er ikke mye om man skal pose eller stå på skrå. Å prøve dette, eller fullfigur med 24mm vil tilsi at du står helt innpå modellen, noe som ikke regnes som heldig, pluss at forvregningen er grell.

Av mennesker i studio, hvor reelle proporsjoner ønskes, er 45mm og oppover det som regnes for ok, og 70-200mm objektiver er populære de, selv om kanskje 50-150 er mer treffende med crop og begrenset plass.

Jeg skjønner, men husk at dette er så lavt man kan komme. Jeg kommer til å ta bilder av klassevenninner, og venninner av venninnene. Ikke noe jeg tar betaling for, så kravene er ikke så skyhøye.

50mm syns jeg blir i trangeste laget på helportrett, vill nok tro en 30mm vil passe bedre.

Lenke til kommentar

Jeg mener det bare vel, så ikke bli sint.

Øivind: du får si i fra når du mener noe av det du sier seriøst, for jeg henger ikke med i svingene.

Marius: Bli bestevenn med 50mm'en din, bruk den flittig, men ikke nærmere enn en byste, rene headshots vil fremheve poteten hos de fleste. Og ikke vær redd for å bruk den til helfigur heller, det er den perfekt til så lenge du tenker på hvor høyt du står i forhold til modellen, og bruker det til din fordel.

30mm går, og fra 35mm og opp er sikkert helt fint det, men jeg ser ikke det i inventaret ditt, reagerte bare på at du ville bruke 24mm til dette.

Morsomt at dere kun snakker om venniner og babes, sett at dere ikke kun vil jobbe med studio for å se på halvnakne jenter, så tror jeg dere kommer til å bli lei. Det er fryktelig liten andel gutter som orker å stille opp foran kamera, så det er fort gjort å bli lei alle jente-shootene.

Lenke til kommentar

Takk for det!

Nei jeg ville jo ha mye større softboks, men det tillot ikke blitsene.

200w blitsene og større tar vel de store softboksene, da de har såkalt Bowens feste.

Lenke til kommentar
De fleste mennesker ligner ikke grisen og ønsker ikke så superskarpe bilder av seg selv.)
Den dagen jeg blir lei jenter henger jeg meg selv....

Rart du ikke er det allerede slik som venninene dine fremstår :p

Og nei, man blir ikke lei jenter, men ønsker du ikke mer fra fotokunsten din enn å fremme ren puppeglam til egen nytelse? Og tror du glam-fotografer står å nyter hver shoot på ett seksuellt plan? Da kommer nok ikke mange jenter til å gå i studio med deg, det skaper en veeeldig cheesy stemning om du står der og ber henne bende hit og dit med ett sleipt glis.

Men jeg sier ikke at det er slik du tenker, men mange gjør det, og det ødelegger for oss som faktisk har en misjon med fotograferingen annet enn slikt.

Mange tror jo også at når man står der i studio første gang med en hot jente at dette kommer til å bli alle tiders, og tenk alt du får se og nyte nå, men når stunden er der, blir det i grunn akurat som alle andre shoots, man har ett profesjonellt mål for øyet og o

pfører seg deretter, enten man vil eller ikke, i alle fall gjorde jeg det.

Beklager at jeg kanskje høres krass ut, men slikt provoserer meg grenseløst. Alt for mange som utnytter unge jenters behov for oppmerksomhet og karrieredrømmer kun for egen tilfredstillelse.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...