Gå til innhold

Formatert og mistet bilder!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har overskrevet dataene så er det mulig å få dem tilbake. Hvis du kun har hurtigformatert stasjonen så er det enklere enn om du kjørte en komplett formatering. I alle tilfeller så vil jeg anbefale at du tar kontakt med noen som redder data profesjonelt.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har gjort noe MER enn å formatere (dvs. skrevet nye data til disken etterpå), så er det en relativt simpel oppgave ettersom alt fremdeles ligger på disken. Du trenger bare å bruke et recovery verktøy, hvilket det finens massevis av. Jeg liker "getdataback" , men jeg tror ikke det er gratis (annet enn trialversjonen som ikke kan hente dataene tilbake, men vise deg om de fremdeles er der ihvertfall).

-Stigma

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke har gjort noe MER enn å formatere (dvs. skrevet nye data til disken etterpå), så er det en relativt simpel oppgave ettersom alt fremdeles ligger på disken. Du trenger bare å bruke et recovery verktøy, hvilket det finens massevis av. Jeg liker "getdataback" , men jeg tror ikke det er gratis (annet enn trialversjonen som ikke kan hente dataene tilbake, men vise deg om de fremdeles er der ihvertfall).

-Stigma

Henger meg på den der. GetDataback funker ganske bra, hvis du ikke har overskrevet data.

Lenke til kommentar
forresten har FORMATERT dataen er det fortsatt håp?

Hvis du faktisk bare har formatert er det ikke noe problem. Men det er mange som blander begrepene (se sig.), hvis du har installert på nytt så er det vel sannsynlig at de gamle filene er overskrevet.

Lenke til kommentar
Hvis du faktisk bare har formatert er det ikke noe problem.

Da bør du også gjøre forskjell på å hurtigformatere og å formatere.

Hvis du hurtigformaterer så overskriver du kun "innholdsfortegnelsen" til partisjonen og filene ligger der fortsatt og kan gjenopprettes. Hvis man kjører en full formatering så blir hele disken overskrevet.

Lenke til kommentar
Hvis du hurtigformaterer så overskriver du kun "innholdsfortegnelsen" til partisjonen og filene ligger der fortsatt og kan gjenopprettes. Hvis man kjører en full formatering så blir hele disken overskrevet.

Nei, det er feil.

Ser stadig vekk at det er noen som påstår at det er slik, men det er altså feil. Formatering vil ikke skrive til hele disken, selve filene blir aldri slettet.

http://support.microsoft.com/kb/302686

Lenke til kommentar

Nei, det er feil.

Ser stadig vekk at det er noen som påstår at det er slik, men det er altså feil. Formatering vil ikke skrive til hele disken, selve filene blir aldri slettet.

http://support.microsoft.com/kb/302686

Det står jo at filene blir fjernet både på hurtigformatering og vanlig formatering. Eneste grunnen til at vanlig formatering tar lenger tid er at den sjekker disken for feil samtidig.

Lenke til kommentar
Hvis du faktisk bare har formatert er det ikke noe problem.

Da bør du også gjøre forskjell på å hurtigformatere og å formatere.

Velger å svare her.

Det er tilfelle under...Vista format, ellers har hårek rett.

Lenke til kommentar

Jeg sitter litt i samma saksa som Darknes her gitt... Har hurtigformattert en 500GB disk. Har prøvd Data Recovery Wizard som fant frem alle filene, men er bare mp3 filene som er lesbare. Siden det er snakk om en såpass stor disk er jeg passe lei av all ventinga. Noen som har erfaring med GetDataBack, og om det vil eventuellt bare gjøre det samme?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt GetDatBack NTFS flere ganger, og det har fungert hver gang.

I høst skannet jeg harddisken til broren min, da han hadde formatert PC-en uten å si ifra. Dette var ganske ergelig, fordi jeg hadde lagret et par serier bilder fra sommerferien.

Jeg fant igjen flesteparten 80 eller 90 prosent av bildene, men ca 20% disse manglet noen fragmenter. Kun to bilder var uleselige. Jeg er ganske fornøyd med det, ettersom det var en god stund etter han faktisk hadde formatert harddisken, og store deler av den var overskrevet.

Har også brukt programmet ved en rekke andre tilfeller; et par ganger hvor jeg glemte å brenne ut filer før formatering, et par ganger hvor bekjente glemte å brenne ut /ikke visste at man måtte brenne ut filer før formatering - pluss ved noen småtilfeller.

Anbefales!

Den eneste ulempen er naturligvis tiden.

Programmet går igjennom hver sektor, bitt for bitt og plastrer sammen filene med de fragmentene det finner. Jeg er ganske sikker på at den ikke gjør noen endringer på disken, og at den kun skriver til den nye indeks-filen som lagres lokalt.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har et liknene problem jeg formaterte windows på HDD med filmer jeg helst ikke vil miste...

PCen er av atm. for å ikke lage mer skade. Fønker getdataback da?

BTW er det mulig å lagre dem på samme HDD som dem ble slettet fra? Det er den eneste HDD som har plass nok til dem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...