Gå til innhold

SLI PC med Vista32 og 4GB ram,Har jeg regnet riktig?


scopexxx

Anbefalte innlegg

jeg har planer om bygge ny SLI pc med vista32 og 4gb ram

Er det slik jeg regner ut hvor mye Ram som vil være igjen på vista32?

 

Vista32

4x1GB Ram

7HD (5hd med 8mb cashe,2hd med 16mb cashe)

2stk 8800GTS 512 (SLI)

Intel Q9450 (12mb cashe)

 

(4096mb) - 8mb-8mb-8mb-8mb-8mb-16mb-16mb-512mb-512mb-12mb =2988MB ram igjen (sånn ca)

 

stemmer det at det vil være sånn ca: 2988MB ram igjen med vista32 og dette oppsettet.er dette riktig?

 

ps:Vil spillet supreme Commander med vista32 og 2988MB ram funke greit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ingen ekspert, men les dette:

Harddiskene, skjermkortet og prosessoren har sitt eget minne i ditt tilfelle, de har ingen sammenheng med RAM'en.

 

Jeg har ikke det riktige regnestykket i hodet, men drit i det regnestykket du har der. Det er utallige emner i Minne-forumet angående 32-bits OS og 4GB ram. Konklusjonen er at om du vil bruke alle 4GB'ene må du ha 64-bits OS fordi 32-bits OS kan ikke holde styr på mer enn ca 3.5GB (iflg.regnestykket jeg ikke husker)

 

Noen andre kan nok begrunne svaret mitt mer :)

Lenke til kommentar

Med 8800Ultra i SLI fikk jeg utnyttet ca 2800MB, og ca 3GB må du nok regne med ja. Med andre ord, ditt regnestykke virket greit, selv om jeg selv aldri har fått det til å passe helt. (ellers hadde jeg jo ikke fåt utnyttet stort mer enn 2,4-2,5Gb med 8800Ultra Rig):S

'

Harddiskene, skjermkortet og prosessoren har sitt eget minne i ditt tilfelle, de har ingen sammenheng med RAM'en.

32bits OS kan som sagt bare adressere 4096MB og Harddisk, skjermkort, prosessor, lydkort (se f- eks X-FI) osv.. tar alle opp en del av denne kaka. Det som blir igjen vil da være hva du kan utnytte som fysisk RAM.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

32bit os kan addresse 3.3gb totalt, 2gb max per oppgave. 64bit har ikke i nærheten av samme begrensinger. Du kan ha noe sånt som en million gigabyte minne. Ikke quote meg på det men det er veldig veldig mye.

Skjønt windows setter en virtuell grense rundt 128gb på xp x64. Dette varierer på vista versjonene. Noe som er tullete synes jeg.

Lenke til kommentar
32bit os kan addresse 3.3gb totalt, 2gb max per oppgave. 64bit har ikke i nærheten av samme begrensinger.

Det kommer igjen HELT ann på spesifikasjonene til PCen.

En SLI PC kan uten problem havne på under 3GB. mens en PC med integrert skjermkort osv.. nærmest kan nå opp mot en 4GB.

Lenke til kommentar
32bit os kan addresse 3.3gb totalt, 2gb max per oppgave. 64bit har ikke i nærheten av samme begrensinger.

Det kommer igjen HELT ann på spesifikasjonene til PCen.

En SLI PC kan uten problem havne på under 3GB. mens en PC med integrert skjermkort osv.. nærmest kan nå opp mot en 4GB.

 

 

Vista 32bit kan se at det er 4gb eller mer i maskinen. Det kan ikke bruke mer enn det kan dog, grunnet 32bits begrensinger. Så enkelt er det. At skjermkortet kan bruke av system minne høres kanskje greit ut. Men synes det høres ustabilt ut. Hva hvis systemet vil adresse det minnet som skjermkortet bruker? Det er i beste fall tilfelle som hører til trolig sjeldenhetene, men mulig hmm...

 

Men uansett er det noe sånt som 5kr som skiller 32bit og 64 bit versjonene. Så jeg ser ikke helt grunnen til at man trenger å ha en diskusjon, med mindre man er pervers økonomisk.

Lenke til kommentar

Mye misopfatninger her.

Både 32bits OG 64bits windows legger beslag på PCI i/o addresser i samme area , MMIO space som er samme adresser som minne fra 4GB og nedover begynnende med system BIOS.

Fordelen med 64bits os er at man kan flytte MMIO reservasjonen oppover > 4GB hvis man har en opsjon i BIOS som heter remapping og aktiverer denne . CPU & BIOS må selvfølgelig støtte dette.

 

Det er ikke minst implementeringen av PCI i PC arkitekturen som er problemet.

Den gangen for lenge siden var det nærmest utenkelig at PCI I/O i 4GB-3GB området skulle gi noen problemer.

 

Kodingen i Vista 32bits dessuten er slik at man aldri får mere enn 3.12GB uansett om PCI enheters I/O adresse reserveringer er få.

( http://support.microsoft.com/kb/929605 )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
32bit os kan addresse 3.3gb totalt, 2gb max per oppgave. 64bit har ikke i nærheten av samme begrensinger.

Det kommer igjen HELT ann på spesifikasjonene til PCen.

En SLI PC kan uten problem havne på under 3GB. mens en PC med integrert skjermkort osv.. nærmest kan nå opp mot en 4GB.

Men uansett er det noe sånt som 5kr som skiller 32bit og 64 bit versjonene. Så jeg ser ikke helt grunnen til at man trenger å ha en diskusjon, med mindre man er pervers økonomisk.

64bit støtter ikke like mange programmer, trenger som regel egne drivere osv..

Med andre ord har det flere kompatibilitetsproblemer som 32bits versjonen ikke har.

Lenke til kommentar
herregud, er vel ikke mye problem med drivere, hvis du ikke har 4 år gammel pc da.

Folk er så skeptisk :dontgetit:

Er vel igne nsom har nevnt noe som helt problemer med drivere.

(jeg sa bare at de som regel trengte egne driver)

 

Men faktum er det at langt ifra alle programmer fungerer med 64bit Vista / XP.

Og for noen kan dette være et stort problem. har selv både 64bit og 32bit vista, men jeg bruker fortsatt bare 32bit.... :whistle:

Lenke til kommentar
At skjermkortet kan bruke av system minne høres kanskje greit ut. Men synes det høres ustabilt ut. Hva hvis systemet vil adresse det minnet som skjermkortet bruker?

Dette ble feil skjermkort og andre enheter tar av minneadresser.

Det eneste som skjer er at det området ikke blir tilgengelig for minnet.

Vil ikke føre til ustablilithet.

 

Så her er minneadresser.

-----------------------------

Address Contents

0x00000000 - 0x3fffffff Memory

0x40000000 - 0x7fffffff More memory

0x80000000 - 0xbfffffff Even more memory

0xc0000000 - 0xffffffff Memory-mapped devices

0x100000000 - 0x13fffffff Yet more memory------stablet feil kan hindere 64bit og se alt

0x140000000 - 0x3ffffffff Nothing to see here ----her er minneadresser stablet riktig.

---------------------------

---------------------------

Address Contents

0x00000000 - 0x3fffffff Memory

0x40000000 - 0x7fffffff More memory

0x80000000 - 0xbfffffff Even more memory

0xc0000000 - 0xffffffff Memory-mapped devices

0x100000000-0x3ffffffff Where the *?#! did my last GB go? --enable memory remapping stabler om på minne adresser.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
er jo ikke så lurt og kjøpe 32bit's i dag da, tror at om ikke lenge så er det mange som har\bruker 8gb ram, hva da med begrensningene, +at det er lov og håpe på flere spill\ prog med 64bit støtte.

Nei det får en vurdere selv. Men faktum er at det finnes grunner for å ikke kjøpe 64bit. (og selvfølgelig en del grunner for å kjøpe 64bit)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se logikken din.

Så hvis det er noen som bruker et spesielt program i en eller annen sammenheng, og dette programmet ikke fungerer til 64bits OS, så er det altså brukeren sin feil?!

 

hvordan kan brukeren være problemet når det er snakk om komplikasjonsfeil. At alle dine programmer fungerer smertefritt på 64bits betyr ikke at alle andre bruker samme programmer eller drivere som deg. Eller at de har noe akseptabelt alternativ.

 

Selv har jeg nok antageligvis kun et fåtall programmer som ikke støtter 64bit, om noen, men siden jeg fortsatt ikke har noen grunn til å bytte, så foretrekker jeg altså best mulig kompatibilitet.

 

Men nå er det langt ifra sikkert at alle andre også vil ha så få problemer som deg (og meg)....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...