aDirdal Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Jeg vurderer å importere Bose anlegg (mest sannsynlig brukt) fra USA. Prisen ligger på et par tusen dollar, og jeg tenker å bruke kollegaer av min bror som fraktmetode. Slike anlegg er, etter hva jeg har forstått, tollfritt, men at man må betale moms før man begynner å bruke gjenstanden. Jeg vil gjøre dette så lovlig som mulig, men vil at det skal være til så lite bry som mulig for denne 'løpegutten', så jeg vil ikke at han skal komme i noen form for knipe i tollen eller lignende, når han ankommer på flyplassen. Er dette i det hele tatt et problem, eller vil denne personen uansett ikke måtte betale noe som helst på flyplassen? Tar gjerne imot tanker på hvilke problem som kan møtes på, og hvordan disse eventuelt kan løses.. Takk for alle innspill! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Såvidt jeg har forstått er grensa for hvor mye du kan ta med deg personlig uten å betale m.v.a. 6000kr? Er jeg helt på jordet nå? edit: så det stod ett par tusen dollar, ikke kroner, nevermind Endret 20. januar 2008 av MrLee Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 staten trenger ikke dine penger, tro meg, dem har nok. Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Ser frem til flere svar fra folk som kjenner systemet! Edit: Fjernet OT Endret 21. januar 2008 av aDirdal Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Moms heter nå MVA eller merverdiavgift. Dette er en avgift som betales når man i næringsvirksomhet omsetter en vare her i landet. Så hvis du gjør dette på profesjonell basis for å selge disse anleggene videre så vil du nok måtte betale merverdiavgift. Jeg kan ikke tro at du ikke vil måtte betale toll på en slik innførsel. Spesielt hvis det er snakk om et større kvantum. Jeg vil anbefale at du tar turen til likningskontoret og tollkontoret for å forhøre deg med disse. Edit: Moms eller MVA betales ikke ved innførsel men i et periodisk oppgjør med avgiftsmyndighetene. Endret 21. januar 2008 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg antar det dreier seg om ett enkelt, brukt anlegg til privat bruk her... Lenke til kommentar
kenzoman Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Er litt usikker på dette for det er en stund siden sist jeg gjorde det da jeg studerte i utlandet. Mulig det er egne reglr om man har adresse i utlandet. Jeg fikk butikken til å fylle ut et spesielt skjema med mva opplysninger for i dette tilfellet UK, tok med disse til flyplass og leverte dem til behandling der slk at jeg fikk tilbake UK mva. Deretter skal man gjøre det samme når man annkommer. Gå på rødt fremvise kvitteringer og blir belastet for evt toll, men i allefall mva. I verste fall ender man opp med å betale dobbelt opp med mva om man ikke leverer før avreise. Husk å ta kopi av skjemaet da mange butikker senere vil påstå at de aldri har fått VAT REIMBURSEMENT SCHEME tilbake. Du kan velge om du vil ha pengene cash når du kommer tilbake, inn på konto eller om en 3. part skal ordne alt for deg mot en avgift. Arrester meg gjerne om jeg tar feil - er lenge siden sist jeg gjorde det. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Det stemmer som kenzoman sier at man bare skal betale MVA 1 gang, og ved import til Norge skal denne betales til tollvesenet her i landet ved innførsel. Dvs. at du skal kjøpe varen ex mva (ex vat) i utlandet. Så lenge en vare er ufortollet skal den ikke brukes. Så lenge varen er ufortollet på norsk jord skal denne være registrert i en godsjournal for et tollager. Mange transportfirmaer har tollager og når de tar en vare inn og registrerer den i sin godsjournal er de ansvarlig for at varen ikke blir brukt og blir fortollet i løpet av 10 dager fra importdato dersom den sendes direkte til mottaker. Når din bekjente tar denne med seg på flyet kan du ikke regne med at noen vil si seg villig til å registrere denne varen på sitt tollager og de må derfor fortolles ved å gå på rød sone og avgifter må betales kontant (eller kort selvsagt). Om jeg har forstått rett at Bose anlegg er ett eller annet form for lydsystem vil det som du sier ikke være tollbelagt, men mva må betales uansett. Avgiftene beregnes av varens verdi i norske kroner, regnet om med tollvesenets ukentlige omregningskurs på innførselstidspunkt, samt fraktprisen i norske kroner. I og med at din bekjente har dette med i sin bagasje vil det mest sannsynlig ikke være noe frakt som er aktuell å bruke. For å gjøre dette enkelt for din bekjente kan du be han ta med en proformafaktura eller handelsfaktura som dokumenterer verdien på utstyret. Som du sier betaler du rundt 2000 dollar for denne og du bør i den forbindelse ha mulighet å få tilsendt en handelsfaktura. Denne fakturaen legges frem for tollvesenet og blir lagt til grunn for fortollingen. Den må inneholde selgers navn og adresse importørs navn og adresse Varetype Vareverdi Fakturanummer og dato opprinnelsesland for varene om du har dette tilgjengelig. Tollvesenet må i tillegg ha importørens (ditt) personnumer i tolldeklarasjonen, men dette trenger ikke være med på fakturaen. Det holder at din bekjente har kontroll på dette. Om dette foreligger bør det ikke være noe problem å få varene fortollet når de ankommer Norge. Om du skulle være mer i tvil anbefaler jeg deg å ringe til tollvesenet på gardermoen: Tollkontoret Gardermoen, Man. - fre.: 08.00 -15.30, TLF: 64 82 12 12 Jeg har jobbet stort sett med import av varer for bedrifter så jeg har ikke stålkontroll på import gjort av privatpersoner. På grunn av dette kan det være avvik i min forklaring opp mot tollvesentets rutiner ved import av varer som reisegods. Lenke til kommentar
kenzoman Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Angående dette med å gå på rød sone pga mva er det nok mange som lar vær å gjøre dersom varene ikke er altfor dyre, men uten at jeg vet det så lurer jeg på om det er noen sammenheng mellom å innlevere varen til Bose Norge innenfor den amerikanske 1 års garantien og dette med at varen ikke er MVA registrert. Den kan være kjekt for folk som planlegger en spansk en å få kjennskap til dette. Litt surt å få avkortning på garanti bare pga manglende innbetalt MVA. Dessuten, avhengig av hvilken stat i USA det blir innkjøp (forskjellige stater - forskjellige VAT satser) vil nok tilbakeføringen av US VAT og norsk mva gjøre at differansen er så liten at man like godt kan gå på rødt. Hehe....hvilket jo man skal i alle fulle fall;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå