Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Koble ut lyset i vifter. Hvordan funker det?

Anbefalte innlegg

Jeg har fundert over tanken å montere en bryter for å ha muligheten til å slå av lyset i viftene. Er det noen som har prøvd dette og/eller vet om det funker uten problemer?

Jeg har hørt et sted at det kan forårsake at viftemotoren får for høy spenning, men stemmer det ikke at diodene er koblet paralellt med motoren, og ikke i serie? I så fall burde det ikke ha noe å si. :hmm:

Setter pris på innspill dere måtte ha om dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det skal fungere bra, men sånn i tilfelle ville jeg koblet vifta til ei viftestyring eller noe pga da kan du stille spenninga inn til vifta.

Jeg har viftestyring, så får vel unngå å sette den på fullt med en gang. Men det er litt risikabelt hvis vifta går fyken når man setter den på fullt, så håper det ikke har noe å si.

Du har ikke prøvd noe lignende?

Jeg tenkte på det i går kveld, da jeg var nødt til å la PC-en stå på og rendre video etter at jeg hadde lagt meg. Hadde vært deilig å slippe det lyset.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Bare hyggelig, men kan si en ting angående vifta jeg prøvde på da...

Billig standard thermaltake vifte, så kan hende det lå der... Men kommer ikke unna at den røyk etter at jeg kobla av leds.

Edit: Tror leds er paralelle seg i mellom, men de kommer inn i serie etter viftemotor hvis jeg ikke husker feil...

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...