EchoMaker Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Hei (igjen.. Lagd litt vel mange tråder i det siste, men det er ting jeg lurer på.. Og er ikke det hva dette forumet er til? ) Det har seg slik at faren min er en "old school" samfunnsøkonom, med Cand.Oecon fra UiO en eller annen gang på 60-tallet. Han er overbevist om at siviløkonomer er selvsentrerte drittsekker som ikke gjør annet enn å snylte på staten, og ikke tenker på andre enn seg selv. Når jeg da vurderer siviløkonomi, blir det litt kinkig. Er det noen som forstår hvorfor han sier det han sier? Hver gang jeg prøver å snakke med ham om det blir han bare sur og forteller om hvor forferdelige de er, uten å si hvorfor. Hva er det som er så selvsentrert ved siv. øk. utdannelsen? Må ha noe å si neste gang jeg snakker med ham om det, men jeg vet ikke riktig hva.. Tar gjerne imot synspunkter fra samfunnsøkonomer av litt nyere årgang også Lenke til kommentar
Squabble Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Han mener vel at sivøker er personer som er interessert i å tjene penger. Det gjør vel alle andre og, men forskjellen er vel kanskje at sivøkene i stor grad lykkes. Om jeg ikke tar feil er vel Thorstein Dhale siviløkonom fra NHH. Han er kanskje litt verre å få til å passe med din fars uttalelse. Når det gjelder å snylte på staten så er det vel heller alle trygdemisbrukerne som står i spissen. Det er sikkert mange sivøker som finner "smutthull" i skattesystemet, men det er jo ikke ulovlig det de gjør. Det å la være å benytte seg av den mulighetene kan sammenlignes med å betale mer skatt enn du er forpliktet til (det ser jeg ikke mange som gjør). Nå er det vel tvert i mot mange sivøker med god lønn som betaler inn mye skatt vil jeg tro. Nå vil jeg jo si at sivøk er en så bred og ikke minst viktig utdannelse for samfunnet og næringslivet, at utdannelsen i seg selv ikke er selvsentrert. Det er jo selvfølgelig ikke slik at alle sivøker er selvsentrerte drittsekker, men det finnes noen av dem, akkurat som det gjør innenfor alt annet. Det finnes nok mange grunner til å ta sivøk-utdannelse for å kunne hjelpe andre. Endret 20. januar 2008 av Xezutal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå