asdfasd Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Hei! Jeg opdaget noe litt rart mens jeg bygget ferdig en pc i kjelleren i går. Jeg tar vanligvis en del på vannrørene av kobber under taket for å jorde meg mens jeg bygger. Så skrudde jeg på PC'en,tok på vannrørene og kom tilfeldigvis nær PC'en. Da kjente jeg en svak strøm som gikk gjennom meg fra pc'en til vannrørene, kilte liksom litt i fingrene. lurer bare på om dette er normalt? Jeg tok ut alle ledningene fra strømforsyningen til kompomentene, men strømmen var der forsatt, bare svakere. Er forresten et AOpen 500A kabinett, og makinen stod IKKE i en jordet kontakt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Ja, det er normalt. Kommer av noen avkoblingskondesatorer i strømforsyninga, de er koblet mellom fase og chassis. "Problemet" forsvinner hvis du bruker en jordet kontakt. Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Men er ok for maskinen at den ikke står i en jordet stikkontakt, få LAN som jeg har sett som har jordetstikkontakter. Og vil ikke denne a "avladningen" bygge seg opp, og bli ganske kraftig over en periode om den ikke står i en jordet stikkontakt? Kan dette være til skade for kompomentene? det kiler også litt i fingrene ETTER at man har tatt mellom røret og pc'en. Mange spørsmål her, har ikke spesiel lyst til å starte brann eller ødelegge pc'en. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Det er helt umulig at det blir brann av dette. Det er veldig lite strøm som går. Det er ingenting som "bygger seg opp". Det kan være skadelig for PC eller andre komponenter hvis du er veldig uheldig. Skaden kan skje når du kobler til annet utstyr, f.eks til TV. Så hvis du vil være sikker, så må du koble fra nettledning før du kobler. Selv er jeg aldri så forsiktig, det pleier å gå bra. Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Tusen takk for svarene Hårek, utifra de andre postene ser det utsom du er ekspert på strømforsyninger. :wink: PS: ledningene i strømforsyningen ser litt smeltet ut på tupene, men bare den hvite tynne og brune litt tykkere, kunne postet bilder men har ikke noe sted å uploade dem. Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 jeg merket d samme selv, både på PC`n og steroeannleg. Når jeg la feks underarmen(tynn hud?->nerver?) borti chassise kjente jeg en svak kjiling/kribling... Tenkte at d var noe galt så jeg sjekket alt av ledninger men fant ut at alt var som d skulle. Så dette er ikke noe unormalt? og ja, jeg HAR ALT jordet... Lenke til kommentar
rks Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Det at ledningene ser litt brent ut (på enden av isolasjonen) kan ganske enkelt skyldes at de er loddet fast. I tillegg er de kanskje også fortinnet. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Ja, det er normalt. Kommer av noen avkoblingskondesatorer i strømforsyninga, de er koblet mellom fase og chassis. "Problemet" forsvinner hvis du bruker en jordet kontakt. Denne skjønte jeg ikke... Hva mener du med fase? Og hvorfor brukes det avkoblingskondensator i strømforsyningen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Fase er de strømførende ledningene i stikkontakten (i motsetning til jord). Disse kondensatorene blir brukt for å fjerne støy som blir generert i PSU. De kalles for Y-kondensator. I dette skjemaet er det C2 og C3 like foran likeretterbroen vi snakker om. En aldri så liten diskusjon om temaet finnes her: http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/3001.html http://www.okaya.com/FAQ1.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå