Gå til innhold

Merkelig mye støy med 350D/ Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle hjelpe en kamerat å ta annonsebilder av leiligheten hans igår, og da ble jeg overrasket over hvor mye støy det ble på bildene med hans Canon 350D med Sigma 10-20mm(med ISO100 og ISO200). Så mye støy at vi måtte pakke bort Canonen og hente mitt Nikon D50 med Tokina 12-24mm. Bildene ble vesentlig bedre med D50en og da var tilogmed lyset dårligere.

Jeg kan ikke skjønne at Canon kameraet hans skal være så dårlig på støy. Jeg tror faktisk at mitt 3 år gamle kompaktkamera er bedre.

Hva kan være galt? eller er 350D dårlig på støy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er unektelig litt lavfrekvent fargestøy i de mørkere tonene her - jeg ser det spesielt i benkplaten. Det er jo en type støy man ikke har så mye av på Nikon, så det er klart at bildene vil få en litt annerledes karakter.

Nedskalert kan jeg ikke se noen støy.

Den tekniske kvaliteten ellers er jo miserabel, så det er ikke akkurat noe å vurdere et kamera etter.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Regner med bildet hadde blitt 10x bedre om du hadde stoppet ned blenderen noen hakk til (fullt åpen, så blir det raskt veldig uskarpt i kantene), samt eksponert riktig.

Kjøkkenet er jo knallmørkt.

Her er et kjøkkenbilde jeg har tatt, der jeg også har vid åpen blender, noe som gjør det noe uskaprt i kantene. Allikevel hjelper det stort med noe ekstra lys her og der.

560934168_f3bd9df51f_b.jpg

Lenke til kommentar

Crazysteps: Er bildet tatt med 350Den og 10-20 Sigmaen din?

Hvis det er det så er nok bare å sende inn dette kameraet til sjekk. Kameraet hans kunne aldri gitt et tilsvarende bra bilde som ditt. Jeg prøvde med blenderprioritert program og med f/4, f/5.6, f/6.7 og f/8. Alle ga tilsvarende dårlige bilder som det jeg har lagt ved lenger oppe. Jeg er enig at det er veldig dårlig teknisk, men uansett hvilken blender jeg valgte så ble kameraets eksponeringsverdi helt feil. Iflge kameraten min så har kameraet tatt bilder med mye støy lenge så det var ikke bare når vi tok kjøkkenbildene at 350Den ga veldig dårlige bilder.

Nå skal det sies at jeg er vant til Nikon kameraer og ikke Canon, men D50en med Tokinaen ga gode og riktig eksponerte bilder med samme blendere som nevnt over.

Endret av Spiffster
Lenke til kommentar
Tok du bildene i RAW eller jpg?

Nå prøvde jeg bare 350Den etter at det var montert på stativ så jeg sjekket ikke andre innstillinger enn eksponeringsverdiene. Bildet over var i hvertfall direkte jpg ut av kameraet uten redigering.

Lurte på om du tok de i RAW da kameraet ikke foretar støyfjerning på RAWfiler, kun på jpg-filene, men om de ble lagret som jpg så er det jo forsåvidt greit.

Kan du sjekke ISO'en i EXIF-filene da?

Eller enda bedre:

Gi oss muligheten til å laste ned jpg-fila og se på den selv?

Lenke til kommentar
Kan du sjekke ISO'en i EXIF-filene da?

EXIF og fjerde post sier ISO 200.

Ah, OK, da tror jeg forsåvidt den forstyrrende støyen kommer av en kombinasjon av ISO200 og undereksponering (da støy lettest fremkommer i mørke områder).

Et riktig eksponert bilde med blenderverdi på f.eks 8, hadde nok blitt meget bra, men det er selvfølgelig vanskelig å si uten å se eksempler fra kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...