makila Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Hei! Begynner på VGS til høsten og er en smule usikker på hva jeg vil gjøre. Vurder enten studiespesialisering eller Medier og Kommunikasjon. MK skal gi studikompetanse, i likhet med studiespesialisering. Men er det noe jeg IKKE kan gjøre etter å ha gått 3 år på MK, som jeg kunne gjort om jeg gikk studiespesialisering? Mener å huske at jeg f.eks ikke kan begynne på NTNU om jeg går på MK. Stemmer det? Jeg vil si at jeg begyner å bli en smule lei, og har litt lyst til å gjøre noe annet, derfor MK. Er veldig usikker på hva jeg vil gjøre i fremtiden... Men noe innen foto/video og media hadde vært morsomt. Og hvordan er disse linjene oppmot hverandre - Hva ville dere anbefalt? Takk for svar Marius Endret 20. januar 2008 av Mariuslk Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Du kan ikke velge programfag på MK. Du kan altså ikke ta fag som engelsk fordypning, Sosialkunnskap og realfag (matte, fysikk, kjemi og biologi). Dermed kan du ikke bli sivilingeniør uten forkurs nei Lenke til kommentar
makila Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Aha, da er jeg med Noen som har peil på hvordan undervisningen foregår på MK? Kunne godt tenkt med noe litt annerledes enn studiespesialisering.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Det er veldig varierende. Mye er opp til hver enkelt skole. Studiespesialiserende er faktisk ganske forskjellig fra ungdomsskolen, bare så du vet det Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 er studiespesialiserende noe annet enn gamle almenn? for det var jo nøyaktig det samme som ungdomsskolen. Lenke til kommentar
ompopo Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Aha, da er jeg med Noen som har peil på hvordan undervisningen foregår på MK? Kunne godt tenkt med noe litt annerledes enn studiespesialisering.. Jeg kan ikke snakke om hvordan andre skoler driver MK, men på Levanger kan jeg i alle fall si at det er variert og lærerikt. De to første årene skal du lære om det forskjellige som har med media, og siste året (mitt år) skal du mer spesialisere deg litt innom det du liker best. Det komme også en ny linje kalt Mediedesign som man kan velge som VG3, men der får du ikke studiekompetanse. Drimot er det BARE mediafag hele uken, usikker på om du har gym engang. Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Det er veldig varierende. Mye er opp til hver enkelt skole. Studiespesialiserende er faktisk ganske forskjellig fra ungdomsskolen, bare så du vet det Har egentlig ikke merket noe som helst til at Studiespesialiserende er forskjellig fra ungdomskolen. Eneste at det er nye lærere og en ny klasse. Og at det er noen nye fag i VG2 siden man må velge fordypning da ... Lenke til kommentar
makila Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Aha, da er jeg med Noen som har peil på hvordan undervisningen foregår på MK? Kunne godt tenkt med noe litt annerledes enn studiespesialisering.. Jeg kan ikke snakke om hvordan andre skoler driver MK, men på Levanger kan jeg i alle fall si at det er variert og lærerikt. De to første årene skal du lære om det forskjellige som har med media, og siste året (mitt år) skal du mer spesialisere deg litt innom det du liker best. Det komme også en ny linje kalt Mediedesign som man kan velge som VG3, men der får du ikke studiekompetanse. Drimot er det BARE mediafag hele uken, usikker på om du har gym engang. Ok, det høres bra ut! En kompis av meg går på media på Sandvika og en hel skoledag holdt de på med html koding... Sånt er litt gøy og er nok akkurat det jeg er ute etter, altså å også gjøre noe litt annet. Tror jeg prøver MK, så vår jeg se ossen det går Endret 29. januar 2008 av Mariuslk Lenke til kommentar
clfever Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Studiespesilisering er på lang sikt tryggere enn Media og kommunikasjon med tanke på å søke jobb. Det er flere valgmuligheter og jobbmuligheter hvis du velger studiespesialisering. Media og kommunikasjon derimot fokuserer veldig mye på Media. Er du en som er veldig glad i foto o.l bør du velge Medier og Kommunikasjon. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Studiespesilisering er på lang sikt tryggere enn Media og kommunikasjon med tanke på å søke jobb. Det er flere valgmuligheter og jobbmuligheter hvis du velger studiespesialisering. Media og kommunikasjon derimot fokuserer veldig mye på Media. Er du en som er veldig glad i foto o.l bør du velge Medier og Kommunikasjon. Ehh, nei. Du tar VELDIG feil. Medier og kommunikasjon og studiespesialiserende er 100% likestilt når det gjelder å søke på studier (realfag kan du tross alt ta som privatist selv om du går MK). Med bare medier og kommunikasjon står du faktisk sterkere enn med bare studiespesialiserende om du vil ha deg jobb, for du kan bli lærling. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Nå får du generell studiekompetanse uansett, så velg det du har lyst til. M&K er perfekt viss du liker å lage film,holde på med design og foto. Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Studiespesilisering er på lang sikt tryggere enn Media og kommunikasjon med tanke på å søke jobb. Det er flere valgmuligheter og jobbmuligheter hvis du velger studiespesialisering. Media og kommunikasjon derimot fokuserer veldig mye på Media. Er du en som er veldig glad i foto o.l bør du velge Medier og Kommunikasjon. Ehh, nei. Du tar VELDIG feil. Medier og kommunikasjon og studiespesialiserende er 100% likestilt når det gjelder å søke på studier (realfag kan du tross alt ta som privatist selv om du går MK). Med bare medier og kommunikasjon står du faktisk sterkere enn med bare studiespesialiserende om du vil ha deg jobb, for du kan bli lærling. Ja, for å ta realfag som privatist er jo tross alt det letteste man kan gjøre. Ingenting som er vanskelig med det. Og hvorfor står man sterkere ved bare MK, fordi man kan bli lærling bare innefor MK? Uansett, ta det du føler for. Er du veldig interessert i Medier og Kommunikasjon, så tar du det. Du får jo tross alt generell studiekompetanse, noe som fortsatt holder mange veier åpne. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Studiespesilisering er på lang sikt tryggere enn Media og kommunikasjon med tanke på å søke jobb. Det er flere valgmuligheter og jobbmuligheter hvis du velger studiespesialisering. Media og kommunikasjon derimot fokuserer veldig mye på Media. Er du en som er veldig glad i foto o.l bør du velge Medier og Kommunikasjon. Ehh, nei. Du tar VELDIG feil. Medier og kommunikasjon og studiespesialiserende er 100% likestilt når det gjelder å søke på studier (realfag kan du tross alt ta som privatist selv om du går MK). Med bare medier og kommunikasjon står du faktisk sterkere enn med bare studiespesialiserende om du vil ha deg jobb, for du kan bli lærling. Ja, for å ta realfag som privatist er jo tross alt det letteste man kan gjøre. Ingenting som er vanskelig med det. Og hvorfor står man sterkere ved bare MK, fordi man kan bli lærling bare innefor MK? Poenget mitt var at du ikke står sterkere med studiespesialisering (sett at du ikke tar realfag) enn med MK. Og da er det jo faktisk bedre å ha valget mellom høyere utdanning og å bli lærling. Med studiespesialisering har du jo ikke noe valg. Om du interesserer deg for realfag er selvfølgelig studiespesialiserende et klart valg, men om du har tenkt til å gå studiespesialiserende med engelsk, samfunnskunnskap, sosiologi og markedsføring så står du ikke det spøtt sterkere med det enn med MK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå