Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt nett over tid - Linksys WRT54G

Anbefalte innlegg

Hei, som tittelen sier sliter jeg med at internett blir sykt tregt etter en periode.

Jeg vet ikke hvordan routeren fungerer på innsiden, men det er nesten som at den blir full(bruker opp all lagringskapasitet/minne) og ikke klarer å levere internett fort nok.. Det har ingenting å si hvor mange pcer som er tilkoblet, det skjer uansett.

Vi har nylig gått over til Salten Bredbånd fra Telenor, men regner med at det er routeren som er problemet siden nettet blir raskt hvis jeg restarter den. Men det varer bare midlertidig..

Jeg har som sagt Linksys WRT54G, Firmware V3.

Noen som har peiling på hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en fordel og resette den til fabrikkinnstillinger, ofte bør du gjøre det med en penn i resetthullet bak på den, hold den knappen inne i minst 30 sekunder. eventuelt hold den inne og sett i strømmen og hold den der like lenge. Lyser wlan-lampen da?

Lenke til kommentar
Det kan være en fordel og resette den til fabrikkinnstillinger, ofte bør du gjøre det med en penn i resetthullet bak på den, hold den knappen inne i minst 30 sekunder. eventuelt hold den inne og sett i strømmen og hold den der like lenge. Lyser wlan-lampen da?

Jeg resatte til fabrikkinstillinger via kontrollpanelet før jeg oppdaterte til ny firmware.

Wlan lyser, internet lyser, og kabel port 1 lyser(Xbox 360)

Lenke til kommentar
Men har du resatt den etter du la inn ny? Hvis ikke så prøv det.

Resatte routeren ved å ta ut strømmen, men ingenting skjedde..

Så jeg resatte til fabrikkinstillinger igjen, da funket det.. Og jeg fikk opp det gamle kontrollpanelet, men når jeg nå prøver å gå inn på routeren fra bærbar pcen får jeg det nye kontrollpanelet.. Hva har skjedd her?

Lenke til kommentar

Ta ut strømmen, hold inne resett-knappen du finner bak på den med en penn og sett så på strømmen mens du holder knappen inne i minst 30 sekunder, du kan først prøve og bare holde inn knappen til power-lampa begynner og blinke, tar litt tid.

At du fikk opp det gamle er nok bare cachen i nettleseren, eventuelt rester etter ganle config-filer som ligger igjen og som du fjerner med en hard reset med knappen.

Lenke til kommentar

Disse routerne er håpløse med tung nettverkstrafikk som p2p. Routerne klarer ikke holde rede på mange nok tilkoblinger samtidig pga lite RAM. Anbefaler å kjøpe en kraftigere router eller bytte firmware til DD-WRT hvor du kan justere opp maks antall tilkoblinger (som vil presse routern til sitt ytterste, ikke forvente full fart på alt da heller).

DD-WRT kan også installeres på denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=63011

Lenke til kommentar

Legg inn mini-versjonen av DD-WRT (da vil du få mer tilgjengelig minne, og skru opp antall tcp-tilkoplinger til 4096 (maks), samt sett ned tcp-timeout til 90 eller 120...

mini versjonen har alt linksys-firmware har og mer til. Standard DD-wrt inneholder funksjoner som voip, vpn og ipv6, ingen av delene standard-brukere har bruk for.

Legg inn mini-versjonen av DD-WRT (da vil du få mer tilgjengelig minne, og skru opp antall tcp-tilkoplinger til 4096 (maks), samt sett ned tcp-timeout til 90 eller 120...

mini versjonen har alt linksys-firmware har og mer til. Standard DD-wrt inneholder funksjoner som voip, vpn og ipv6, ingen av delene standard-brukere har bruk for.

EDIT: pass på å resette til fabrikkstandard før og ETTER installasjonen av DD-WRT (ikke ved resetknappen, med via kontrollpanelet for routeren)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...