Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Livet går i dass!


Anbefalte innlegg

Hele livet mitt går i dass!

Jeg har planlagt hva jeg skal gå på videregående og hva jeg skal bli!

Jeg har tenkt å blitt fotograf..

Men nå har vi netopp fått karakter bøkene og der har jeg 3.3 i snitt!

Jeg skal søke på medier og kommunikasjon men med dette snittet kommer jeg ikke til å ha en sjangse!

Jeg vil ikke klandre meg for dette men lærerne mine!

Fordi de ser på meg som en "bråker" eller allt annet enn et englebarn da..

Og når jeg prøver å forbedre meg så får jeg ikke noe bedre karakter.. det er akkurat som om de setter karakter for den personen jeg er!

Jeg kommer seriøst til å hate alt og alle om jeg ikke kommer inn!

 

Jeg som har planlagt allt og everything så skal alt bli ødelagt! Hvorfor meg?!

Jeg har en 2 er i matte og jeg får 2 på tentamen også.. jeg greier ikke å forbedre meg.. enda jeg gjør en innsats.. og om jeg ikke greier og komme opp i mange fag så er jeg ute...

 

 

Her er karakterene mine:

 

KRL - 3

Norsk - 3

Nynorsk - 2

Norsk muntlig - 3

Matematikk - 2

Engelsk - 4

Engelsk muntlig - 5

Samfunnsfag - 3

Nami - 3

Kunst og håndtverk - 4

Musikk - 5

Kroppsøving - 3

 

Engelsk fordypning - 4

 

 

Jeg må nesten ha 4 i alle fagene og da ligger jeg bare på et snitt som 4.0 eller noe.. jeg har ikke noe sjangse med mine lærere!

Går det an å spørre om ekstra undervisning?

Kan man forbedre karakterene med det?

Fordi jeg trenger alt som går an! jeg må bli fotograf!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som har vært i din situasjon. Men skal love at hvis du står på resten av året så kan du snu helt på karakterene dine! Det er bare å sette seg ett mål, er ikke ukult å sitte å gjøre lekser osv. vet ikke hvor masse du jobber med skole?

 

Kan si at jeg var noe som deg, fikk 3.9 i snitt da, lurte til meg noen litt bedre karakterer på slutten av 10 klassen. Så begynte jeg på allmen , og strøk i alt. Så begynte jeg byggfag, og gjorde det sånn passe i fag. Men nå går jeg 2 år bygg. og har flotte karakteter, og så lang tid tok det meg å skjønne hvor viktig utdannelse er liksom, det er bare å jobbe å stå på uansett, sånn at man sikkrer seg en bra framtid ;) alt blir så mye lettere da!

 

Hvordan er lærerne dine da? tar de deg ikke seriøst eller? ekstraundervisning kan man få vis du vil det, og da igjenn få bedre karakterer og bedre lærevaner.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som er anlagt til så kalte teoretiske fag i utgangspunktet, men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye over snittet ditt, i 10. spesielt legger skolen opp til at skolen blir lettere til våren og de er snillere med karakterene. Men 3.3 er ikke et kjempegale snitt, jeg går på Medier og Kommunikasjon og det er flere i klassen min som hadde lignende deg i snitt.

Jeg gikk opp 0.6 i snitt fra jul til våren i løpet av 10., og jeg følte ikke jeg anstrengte med mye mer. Men underbevisheten husker bedre og tenker bedre når du vet at dette teller.

Du har jo noen 5ere inni der, og noen av 3erene klarer du sikkert å få opp en karakter til våren.

Lenke til kommentar

Lærerne mine suger i mitt syn..

I 8 og 9 ende var jeg litt bråkete i timene osv.. alltid noe å snakke med venner og eller si noe artig som får noen til å le...

Det føles ut som lærerne bruker dette mot meg.. og da synker karakterne mine.. akkurat som om de ikke tror jeg greier å forandre meg og akkurat som om jeg alltid kommer til å være sånn...

Får man bedre karakterer av å gjøre lekser hele tiden eller går alt på deltagelse i timene?

Lenke til kommentar

Herregud for ei jævla sutring. Det er godt mulig at noen av lærerne dine ikke er helt fair, men slutt å pek fingre og si at du har ikke den og den karakteren på grunn av han eller henne.

 

Du er ikke ferdig med ungdomskolen enda, og livet går i dass? Slutt å syt. Det er ingen som sier at du MÅ bli fotograf umiddelbart. Du har hele livet på å ta en utdannelse.

 

Hadde vært glad som faen hvis jeg bare hadde stått i alle faga mine, jeg.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Herregud for ei jævla sutring. Det er godt mulig at noen av lærerne dine ikke er helt fair, men slutt å pek fingre og si at du har ikke den og den karakteren på grunn av han eller henne.

 

Du er ikke ferdig med ungdomskolen enda, og livet går i dass? Slutt å syt. Det er ingen som sier at du MÅ bli fotograf umiddelbart. Du har hele livet på å ta en utdannelse.

 

Hadde vært glad som faen hvis jeg bare hadde stått i alle faga mine, jeg.

 

Vet du hvor lang utdanning jeg har tenkt på? Det er ikke bare vg skjønner du!

Jeg vill ikke tilbringe halve livet mitt på å studere heller da.. og da passer det ikke å komme innpå noe annet en det jeg tenkte.. fordi da må jeg gå der først... og så videre.. å da er jo et år på en måte sløst bort..

 

Jeg skal gå 3 år vg.. også 3 og igjen å kanskje 2 år etter der igjen.. ikke kom å si at jeg syter!

Lenke til kommentar
Det er ikke sånn at du automatisk får bedre karakterer hvis du gjør leksene, men da husker du bedre det du skal og gjør det bedre på prøvene og kan bli mer aktiv i timene. Da begynner karakterne og stige.

 

 

Hvis du kan greie dette på en positiv måte burde det hjelpe på lærernes inntrykk. Det vil selvsagt også gjøre det lettere å lese til prøver osv.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Livet går ikke i dass selv om du ikke kommer innpå den linja du vil...

Flere av karakterene trenger du ikke mer enn litt innstas for å få opp. Matte er vel et av de fagene der det er størst sammenheng mellom tid på lekser og karakter. Norsk muntlig bør det heller ikke være noe stort problem å få opp. Det samme gjelder gym. KRL kan gå opp med deltakesle i timene, og dersom du er villig til å pugge noe til prøver, er det også mange andre karakterer som kan gå opp

 

Og det funker ikke med å skylde på lærerne; spesielt på prøver er det vanskelig for dem å gi deg dårlig karakter utfra person

Lenke til kommentar

Jada, whine whine, absolutt ikke din feil, neida!! For faen ta å hold kjeft i timene. Samfunnsfag, norsk, krl og alle slike fag er lett å få god karakter i hvis man leser på forhånd til prøver... Da får du lett minst firer til sommeren. Alt handler om prioritering. Du har de karakterene du har fordi du ikke fortjener bedre. Hvis du ikke er englebarn, så får du bare godta å bli det, i alle fall i 5 måneder mellom klokken åtte og tre. Utrolig men sant; Det skader ikke å øve på forhånd. Man har et visst ansvar selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

MK har vel egentlig ikke så mye å si for videre studier (høyere utdannelse). Universitet/høyskole bryr seg stort sett om studiekompetansen, og den får du både på MK og ST. Forskjellen er vel at du på MK driver med det du liker i skoletiden, mens på ST er du nødt til å gjøre fotografering på fritiden. Begge to går veldig fint, og hvis du faktisk er interessert i foto så vil du få minst like mye utbytte av å drive med det på fritiden og lese på egenhånd.

Sånn sett er MK bare et sted der du har det gøy og får studiekompetanse samtidig. Det er ingenting du lærer på MK som du ikke kan lære på nettet/i bøker. Det handler kun om vilje til å lære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...