Gå til innhold

Ixus 860 is vs Panasonic Lumix DMC-TZ3 vs flere valg?

Anbefalte innlegg

Leter etter nytt kamera, da mitt forrige Canon Ixus 65 ble borte.

Var godt fornøyd med det kameraet, både bildene og særlig den store lcd skjermen. Om jeg skal trekke for noe var det veldig vanskelig å få tatt klare bybilder ute om kvelden da man måtte holde kameraet helt rolig. Heller ikke da ble bildene særlig bra. Og kanskje litt lite zoom på det. Syns også ansiktene ble vel hvite om man tok bilder inne med blitz. Bruker kameraet stort sett på storbyferier og som festkamera. Vil helst ha 3" skjerm og kameraet må ikke være for stort.

Prisgrense er vel 3000 ca.

Noen forslag og eventuelt vurdering av de jeg har nevnt oppmot hverandre?

Og noen som vet om Canon, Fujifilm eller Panasonic slipper noen nye modeller snart i dette segmentet? Vil helst ikke kjøpe et "gammelt" kamera om du skjønner.

Endret av Shibuya
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv TZ3; kjøpte det pga 28 mm vidvinkel og 10X zoom. TZ3 er best utendørs i godt lys, og jeg anbefaler det ikke til "festbruk". TZ3 brukt innendørs krever "prøvebilder" og påfølgende justering av instillinger, og da har motivet som oftest forsvunnet i mellomtiden... Kan rette opp endel på PC-en etterpå, men det er det ikke alle som gidder. TZ3 er best for entusiaster som liker å fikle med kameraet!

Jeg kjøpte en IXUS 860 til min datter til jul, og dette kameraet gir mye jevnere resultat innendørs og med blitz. Canon "treffer" med blitz på første forsøk. 860'en har noe kraftigere blitz enn TZ3, noe som gjør at 860'en kan bruke lavere ISO, og da blir det ikke så mye bildestøy. Andre fordeler med 860 (og andre Canon) er at LCD har veldig god synsvinkel (TZ3 kan bare sees i en helt bestemt vinkel for å vurdere eksponeringen), 860 har bedre video lyd, ...

Når dette er sagt så er alle dagens kompaktkamera omtrent like gode (..eller dårlige) i svakt lys. Jeg foretrekker kamera med Image Stabilization, noe som hjelper mot håndbevegelser. I dårlig lys velger kameraet lang eksponeringstid, og da beveger motivet seg lett, og det er det ingenting å gjøre med. Kameraene kan kjøre "High ISO", som gir skarpere bilder, men mye støy. Jeg (og mange andre) synes at Canons måte å redusere støy på ser bedre ut enn Panasonics.

Et alternativ til IXUS 860 er IXUS 950 (obs ikke 960, som er et par måneder nyere!). Den har ikke vidvinkel, men kommer bedre ut på bildekvalitet tester.

Kommer det nye modeller? Ja, hele tiden! Digitale kamera er som all anne elektronikk, foreldet når du bærer det ut butikkdøra. Det skjer imidlertid ingenting revolusjonerende fra modell til modell (selv om selgerne prøver å framstille det slik). Tallet for lysføsomhet (ISO) dobles hvert år. men ingen kamera lager gode bilder over ISO 100... Den viktigste bruksmessige saken er LCD størrelsen, og denne har nå fylt hele baksiden på "standard lommekamera" og vil ikke bli større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...