Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Null respons fra skjerm ved boot

Anbefalte innlegg

Nettopp bygget ny pc med GF8800gt, intel q6600, 2x 2GB Kingston RAM, Corsair 550W, og en Samsung 500GB harddisk. Kan komme med mer detaljert informasjon om komponentene hvis det skulle være nødvendig, kan det ikke helt i hodet. :)

MEN, problemet er som følger: Jeg får startet pcn uten noen ulyder eller noe, og det lyser flott og grønt inni og lyset utapå er også normalt. Jeg har prøvd å ta inn og ut skjermkortet men har ikke skjedd noen forskjell. Det er ganske sikkert ikke noe galt med skjermen fordi jeg også har prøvd å koble den til en tv gjennom en s-video kabel, og får ikke noen respons da heller. Hvis det allikevel skulle være noe med skjermen så tenker jeg kanskje at det er noe med det at skjermkortet mitt kun har en sånn DVI-inngang (usikker på om det er det det heter), så jeg må bruke en liten overgang mellom for å få det til å funke. Jeg har ikke noen flere skjermer å prøve det på dessverre..

Jeg vet egentlig ikke veldig mye om pcer, så er litt vrient for meg å prøve å gjette meg til hva som er galt eller hva som funker. Jeg og en venn har sett over alt av ledninger, så alt bør være koblet riktig. Kan det være no problemer med no jumper settings eller noe som jeg kan stille på fysisk, eller er det kanskej noe med BIOSen?

Setter pris på alle forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet er et Asus P5K, glemte å skrive det :)

Har prøvd å bytte litt på plasseringen på minnet og sånn, starte uten noe minne, men skjer ikke noe. Også har jeg prøvd å bytte mellom AC97 og den HD greia.

Lenke til kommentar

henger meg på her jeg , har akuratt samme problem. nettopp bygget ny pc og den starter vifter går men skjermen reagerer ikke engang.

har testa bytte på ram plass, bytte skjermkort ... men har ikke funnet noen løsning. Selv har jeg

HK : Gigabyte GA-MA790FX-DS5 AMD790FX AM2+

Skjermkort: Club3D HD3870 512 MB GDDR4 PCIe 2.0 OC

Minne: Mushkin DDR2 2048MB high Performance

Lenke til kommentar

Virker som om slike feil går litt igjen rundt omkring på forumet, men jeg klarer ikke å fikse det selv om jeg gjør det de andre har prøvd å gjøre da. Har nå funnet ut at hverken musa eller tastaturet funker når jeg skrur på heller, så da tyder det jo veldig på at det er hovedkortet som skurrer. Funket heller ikke å ta ut batteriet på HK for å resette instillingene i BIOSen..

Lenke til kommentar

Ser du har p5k hovedkortet.. Dette er vel en av de hovedkortene som har problemer med minnet.

Lest om det en del steder nå..

Jeg har noe av det samme problemet. Pcen starter opp, men ingen ting på skjerm. Må skru pcen av og på noen ganger. Tilslutt så starter den helt opp, og får bilde på skjermen.

Håper at en bios update som fikser dette, har ikke orket å skaffe ny ram. Og prøve å fikse det den veien..

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre av det her jeg. Kjøpte hos SHG.no, og hvis jeg sender inn et komponent uten grunn er det visst 400,- de trekker meg for, men det slår meg at det muligens har blitt herpet noe i hovedkortet når jeg satte på cpuvifta. Det gikk litt hardt for seg i grunn ;p

edit: Litt pinlig at jeg glemte å skrive ned resten av feilen med pcn! Når jeg skrur den på har den med å skru seg av igjen etter noen sekunder, for så å skru seg på igjen etter rundt 3 sekunders pause.. Kan dette si noe om hva som er feil?

Endret av Snorre_pc
Lenke til kommentar

Du har koblet begge strømkablenene til hovedkortet?

både 4/8 pin, og 24 ping?

Har samme hovedkortet selv, og skal inrømme at det stod noen transistorer rundt socketen som var i en skummel faresone under montering av CPU kjøleren.

Men jeg synes det høres ut som du mangeler strøm, eller minne.

Prøv og bytt på kombinasjonene på minnet om du har flere en en brikker.

For og se om det kan være minnet som er feil med.

Lenke til kommentar

Gjort noen feil under testingen før her, så for å klare opp;

Jeg har kontakt med tastaturet, men musa får ingenting, men det kan muligens være fordi den trenger en driver for å kunne kjøre. Er en USB-mus.

Jeg klarer ikke å sende signal til en s-video, men igjen, dette trengte jeg driver til på den forrige pcn min. Jeg klarer heller ikke å sende noe signal mellom det DVI-> VGA adapteret som fulgte med, så jeg lurer nå kanskje på om jeg trenger drivere for å gjøre det også? Det rare er at når skjermen ikke er koblet til NOE i det hele tatt står det no signal, men når den er koblet til adapteret (ikke pcn) så er det som om skjermen bare er av. Derfor virker det på meg, selv om jeg ikke vet det da, som at signalet kanskje stopper opp i adapteret?

Jeg har satt inn begge strømgreiene, har prøvd å kjøre med en minnebrikke og ingen minnebrikker i forskjellige posisjoner, ingen reaksjon. Jeg har også kjørt med minimalt av komponenter, altså kun skjermkort, hovedkort og prosessor. Den merker at skjermkortet er koblet til for hvis jeg bare tar det ut får jeg en sånn pipemelding, og det betyr vel at den kommer seg inn i POST? Men jeg hører ikke noen pipemelding ellers, så da er det kanskje skjermkortet som hindrer den fra å komme seg til å ta post?

Siden den klarer å sende ut til tastaturet fungerer vel hovedkortet, så hvis det ikke er adapteret virker det på meg som om det er skjermkortet som skurrer. Forresten går alle vifter på prosessor, kabinett, strømforsyning, grafikkort helt fint! Og alle strømkablene er 99,9% sikkert koblet riktig, har sjekket det så uendelig mange ganger nå!

Lenke til kommentar

Det er nok ikke skjermkortet det er noe feil med. Ofte ved sånne feil, så er det minne som er synderen. Prøv med 1 brikke, prøv med ulike plasseringer. Trippelsjekk også at alt av strøm er koblet i.... 1 i skjermkortet, ATX. 8 pin ved CPU? osv...

Lykke til, vet hvor frustrerende sånt er.

Lenke til kommentar

Det er som det blir sagt i posten over min, det er ikke skjermen eller skjermkortet.

Har p5k selv, og noen ganger (samme om jeg har klokka eller ikke), skjer dette... Enkleste løsningen er å starte med bare en minnebrikke, for så å sette inn alle igjen.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre av det her jeg. Kjøpte hos SHG.no, og hvis jeg sender inn et komponent uten grunn er det visst 400,- de trekker meg for, men det slår meg at det muligens har blitt herpet noe i hovedkortet når jeg satte på cpuvifta. Det gikk litt hardt for seg i grunn ;p

edit: Litt pinlig at jeg glemte å skrive ned resten av feilen med pcn! Når jeg skrur den på har den med å skru seg av igjen etter noen sekunder, for så å skru seg på igjen etter rundt 3 sekunders pause.. Kan dette si noe om hva som er feil?

Det at hovedkortet starter opp, skrur seg av og på igjen innen noen få sekunder er helt normalt på p35 hovedkort (P5K) svart skjerm pleier ofte å være minnerelatert, så prøv med en brikke om gangen. Hvis du installerte boxedkjøler, så er det ganske vanskelig å ødelegge hovedkortet med plastikkfestene. Det skal mye til å ødelegge et hovedkort med mindre du lager riper i det eller er veldig brutal. Det kan også være en feilplassert spacer som det var i mitt tilfelle... Hovedkortet overlevde det helt fint selv om den kortsluttet.

Gjør deg selv en tjeneste og få pchøyttaleren koblet til hovedkortet. Den skal lage pipelyder når noe er galt og da er det bare å finne manualen og lese hva pipingen betyr.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Jeg innser nå at feilen antakelig er at jeg har lest manualen for dårlig og at vennen min har hatt for dårlig hukommelse, og at jeg da har glemt å bruke avstandsskruer :p Dere kan spare meg latteren, men selv etter litt lok finner jeg ikke helt ut hvor de skal være.. sykt nok følger det bare med 3 spacere, hvor skal dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...