kvelpen Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Det kom opp en melding fra Norman om at en trojaner ved navn JS/Banload.HDR er på besøk i PCn min, og siden det er første varselet som har kommet opp ever, så blir jeg litt nervøs.. Jeg har virkelig ikke peiling på hvordan man behandler sånt, men gikk inn på Norman sine sider og fant en malware cleaner som visstnpk skal finne og utslette ubudne gjester. I framgangsmåten står det at malware cleaneren skal kjøres i sikker modus. Problemet er at jeg ikke får startet i sikker modus, da det kommer opp en beskjed om at windows pga en eller flere feil bare kan startes på vanlig måte... Jeg kjørte derfor malware-cleaneren uten å være i sikker modus, og den fant 2 infiserte filer som den slettet. Men dagen etter så kom samme varselet opp igjen. Er det noen måte jeg kan tvinge PCn til å starte i sikker modus? Siden varselet kommer opp igjen så mistenker jeg at kanskje ikke alt er helt fjernet.... Hvordan kan jeg vite at jeg er blitt kvitt trojaneren? Og er det noen grunn til at jeg plutselig får den på besøk? Har bare vært på "uskyldige" sider, som nettaviser ol. Kan det ha noe med å gjøre at jeg skaffet meg trådløs ruter for et par dager siden? (Har "sikkert nettverk" eller hva det nå heter, passord osv). I det hele tatt, hva kan jeg gjøre for å fjerne det som ikke skal være der og hindre at det kommer mer? Jeg har Norman Antivirus, kan jeg allikevel bruker andre "fjernere" til å rense opp? Som det sikkert kommer fram: jeg har ikke greie på det her, men desto mer: Hjelp! Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Hvis du får til. kjør langversonen i førsteposten i denne tråden Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Hva slags operativsystem kjører du? Jeg regner med at det er XP. Det er to måter å gjøre dette på: Den vanligste er å reboote PC-en og tappe f8 mange ganger fort etterhverandre mens PC-en starter. Det handler egentlig om timing. Den andre metoden er å go til start: kjør: skriv inn "msconfig" (uten "") og deretter klikke OK. The other way to to go to Start, Run, type in msconfig, and click OK. Når systemkonfigurasjonsverktøyet kommer opp, klikk på BOOT.INI-baren, og trykk deretter på OK. Du vil bli spurt om å reboote PC-en og når du gjør det, vil du starte i sikkermodus. Når du er ferdig i sikkermodus, gå tilbake til msconfig og fjern avhukingen fra SAFEMODE. Endret 20. januar 2008 av Vintermåne Lenke til kommentar
kvelpen Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Hva slags operativsystem kjører du? Jeg regner med at det er XP. Det er to måter å gjøre dette på: Den vanligste er å reboote PC-en og tappe f8 mange ganger fort etterhverandre mens PC-en starter. Det handler egentlig om timing. Den andre metoden er å go til start: kjør: skriv inn "msconfig" (uten "") og deretter klikke OK. The other way to to go to Start, Run, type in msconfig, and click OK. Når systemkonfigurasjonsverktøyet kommer opp, klikk på BOOT.INI-baren, og trykk deretter på OK. Du vil bli spurt om å reboote PC-en og når du gjør det, vil du starte i sikkermodus. Når du er ferdig i sikkermodus, gå tilbake til msconfig og fjern avhukingen fra SAFEMODE. Takk for svar Jeg gjorde det siste du foreslo (det første har jeg prøvd men fikk ikke startet sikker modus), men etter det får jeg hverken startet i sikker modus eller startet windows på vanlig måte... Det står at jeg kan velge siste fungerende konfigurasjon, men kommer ikke inn da heller.. Når jeg velger starte på vanlig måte eller sikker modus, kommer jeg bare tilbake til der man velger mellom de ulike oppstartalternativene. Meldingen er:" Vi beklager det intrufne, men Windows startet ikke uten feil. Dette kan være forårsaket av en nylig foretatt maskin eller programvareendring. Velg siste fungerende konfigurasjon for å gå tilbake til de siste fungerende innstillingene hvis manskinen har sluttet å svare..." osv. Men altså: jeg får ikke startet windows på noen av de måtene som foreslås.. Fra vondt til verre, eller er det noe lurt man kan gjøre for å få startet windows igjen? I såfall tror jeg jeg skal prøve det som k-orm foreslo.. Men altså, først må jeg klare å starte windows igjen... Sikkert noe opplagt jeg må gjøre, men hva? Lenke til kommentar
Zamzo Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Nei og atter nei !! Nå har pappas PC fått virus, og jeg har fått i oppgave og prøve og fjerne det. Man sitter og surfer og plutselig kommer det opp et lite vindu som det står at det har blitt oppdaget et virus i systemet ditt. Han har fått en trojaner som heter HTML/exploit!frame.G. Virus-programet han bruker er Norman Anti-Virus. Noen som kan være så snill og hjelpe? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Hei kjør denne så tar vi derfra. Last Combofix ned ,legg på skrivebordet. Ikke klikk på vindu mens programet kjører. post logg C:\combofix.txt Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Fint om du gjør det SNIPPSAT foreslo i et nytt emne. Blir så mye rot ha ha logger fra forskjellige maskiner, i samme tråd. I stede for å trykke på "replay"/"svar", trykker du på "new topic"/"nytt emne". I dette nye emnet, skriver du en god og forklarende emnetittel, og limer inn combofix-loggen som Snipp ber deg om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå