Audiosun Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Har nettopp flyttet inn til en leilighet der utleier står for nett. Min data fungerer fint men min kjære har Mac og jeg har null peiling på slikt(Mac) og hun har begrenset med slike kunskaper. Utleier er ikke tilgjengelig hele tiden så problemet må nok løses med utgangspunkt i de innstillinger routern har nå. Den har passord og krypteringa er vel WEP slik jeg har forstått det ut ifra min data. Nettverket registreres på Mac'en men når man skal koble til etter å tastet passord så kommer det opp en feilmelding. I denne står det ingenting om hva som er feil. Har også prøvd med kabel fra routern men der kom jeg kortere i prosessen. Den ber om tjeneradresse, kontonavn og passord. Passordet er greit men hva den mener med det andre? Håper noen har peiling på slikt sånn at vi kan komme oss på nett med Mac'en også helst trådløst eller med kabel. Mulig dette ikke er rette plassen for et Mac spørsmål. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Mja. Vet ikke hvordan eieren av ruteren har konfigurert den. Men: Jeg har mac. Og DIR-655. Og det fungerer som ei kule. Nå har jeg åpent nett hos meg siden vi bor "langt på landet". Så jeg får ikke testet hvordan det funger med kryptering. Men antar det er her problemet ligger. Det hadde nok hjulpet om du hadde visst brukernavn og passord og evt. hvilken kryptering eieren av DIR'n har satt. Vet du hvilket passord han har, er det bare å forsøke seg frem. Det velger du på airport-symbolet oppe til høyre på mac'en. Velg nettverket (hvis det vises, hvis ikke må du vite nettverksnavnet hans - SSID'en), deretter velg enten WEP, WPA eller WPA2. Evt ogsp WPA Enterprise. Skriv inn passordet og du skal være på nett. Det skal også være ennå enklere med kabel. Mac'en skal da få IP adresse automatisk fra routeren hvis den (routeren) er stilt inn til å gi dette. Du kan sjekke at mac'en står innstilt på DCHP på Eple->systemvalg->Nettverk Sjekk også spørsmålet på mac1 sitt forum, der finner du mac-folka. Lykke til. Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Vet du hvilket passord han har, er det bare å forsøke seg frem. Det velger dupå airport-symbolet oppe til høyre på mac'en. Velg nettverket (hvis det vises, hvis ikke må du vite nettverksnavnet hans - SSID'en), deretter velg enten WEP, WPA eller WPA2. Evt ogsp WPA Enterprise. Det har vi prøvd og da kommer feilmeldingen opp hver gang. "Det har oppstått en feil ved tilkoblingen av airport nettverket dir-655" Passordet skal være riktig siden jeg kommer på nett med det. Får koblet oss til med kabel nå, men hadde vært kjekt med trådløst også. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Sjefen min hadde problemer med samme beskjed på sin mac. Da var problemet at han skrev nettverksnavnet og/eller passordet med små bokstaver. Skulle være en miks av store og små (case sensitive). Men det har du sikkert sjekket. Vet du hvilket passord han har, er det bare å forsøke seg frem. Det velger dupå airport-symbolet oppe til høyre på mac'en. Velg nettverket (hvis det vises, hvis ikke må du vite nettverksnavnet hans - SSID'en), deretter velg enten WEP, WPA eller WPA2. Evt ogsp WPA Enterprise. Det har vi prøvd og da kommer feilmeldingen opp hver gang. "Det har oppstått en feil ved tilkoblingen av airport nettverket dir-655" Passordet skal være riktig siden jeg kommer på nett med det. Får koblet oss til med kabel nå, men hadde vært kjekt med trådløst også. Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Sjefen min hadde problemer med samme beskjed på sin mac. Da var problemetat han skrev nettverksnavnet og/eller passordet med små bokstaver. Skulle være en miks av store og små (case sensitive). Men det har du sikkert sjekket. Det er nok ikke det. Har prøvd forskjellige varianter, bare for å ha testet det. Men takk for tips Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Noen Mac´er har problemer med DIR655 - blant annet min Macbook (2ndre generasjon), den har ett Atheros AR5008 N trådløst kort innebygd. Jeg får koblet på, men den kobler av nettet med ujevne mellorom og jeg må da koble på manuelt igjen. Det rare er at med Windows Vista som jeg også har på Macbooken så er det aldri problemer. Mac´er med Broadcom chipset skal fungere bra med DIR655. Må legge til at det er kun DIR655 jeg har problemer med i OSX, alle andre aksesspunkt/trådløse routere har funket perfekt. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Jeg har Atheros AR5008 N i min macbook. Kjører på n-hastighet. Den er oppdatert med n hastighet fra apple (kostet 10 kroner). Men som sagt, jeg har ikke kryptering på min DIR-655... Skulle ha testet det, men vil ikke slå på krypt for å teste heller, for da detter farsan ut :-) Noen Mac´er har problemer med DIR655 - blant annet min Macbook (2ndre generasjon), den har ett Atheros AR5008 N trådløst kort innebygd. Jeg får koblet på, men den kobler av nettet med ujevne mellorom og jeg må da koble på manuelt igjen. Det rare er at med Windows Vista som jeg også har på Macbooken så er det aldri problemer. Mac´er med Broadcom chipset skal fungere bra med DIR655. Må legge til at det er kun DIR655 jeg har problemer med i OSX, alle andre aksesspunkt/trådløse routere har funket perfekt. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Jeg har Atheros AR5008 N i min macbook. Kjører på n-hastighet. Den er oppdatert med n hastighetfra apple (kostet 10 kroner). Men som sagt, jeg har ikke kryptering på min DIR-655... Skulle ha testet det, men vil ikke slå på krypt for å teste heller, for da detter farsan ut :-) Min var levert med N-support. Hvis du ikke har skrudd på WPA/WPA2 så kjører ikke 655´en din i N modus, men går i maks G modus. Har ikke prøvd å skru av kryptering da det ikke er særlig smart der jeg bor. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Husk at i OS X må du (eller du måtte hvertfall i 10.4) angi hva slags kryptering du har (64/128bit ASCII/Hex), mens i Windows skriver man bare inn wep-key. Dersom du ikke treffer riktig, vil du selvsagt ikke få koblet deg til. Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Har fått koblet til trådløst også nå Satt og prøvde meg frem, så kom jeg til de valgmulighetene der man velger hvilken kryptering 128 ASCII/hex. Tidligere hadde OK knappen ikke fungert, men idag ble den plutselig aktiv etter jeg tastet passordet. Så da er nok problemet løst Lenke til kommentar
steveak Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Vel. Den påstår i hvertfall den er i N-modus. Rate i DIR'en sier 130, og så står det NG. Ikke det at det spiller så stor rolle for meg i grunn, bruker den kun til småkopier og surfing... Store filer kjører jeg over gigabit (derfor jeg valgte N'en i grunn). :-) Jeg har Atheros AR5008 N i min macbook. Kjører på n-hastighet. Den er oppdatert med n hastighetfra apple (kostet 10 kroner). Men som sagt, jeg har ikke kryptering på min DIR-655... Skulle ha testet det, men vil ikke slå på krypt for å teste heller, for da detter farsan ut :-) Min var levert med N-support. Hvis du ikke har skrudd på WPA/WPA2 så kjører ikke 655´en din i N modus, men går i maks G modus. Har ikke prøvd å skru av kryptering da det ikke er særlig smart der jeg bor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå