Gå til innhold

Hundretusener ønsker seg småbruk


Anbefalte innlegg

Morsomt i Nationen:

 

i dagens Nationen kan en lese at hundretusener ønsker seg småbruk:

 

http://www.nationen.no/landbruk/article3290651.ece

 

Men de får ikke kjøpt. Ja, de skriver så.

 

Dette høres utrolig ut i dagens kapitalistiske samfunn! Når en byr høyt nok

så kan en vel få kjøpt hva som helst ? En kan kjøpe masse leiligheter på Majorstua

og småbruk hvor som helst i landet. Byr en høyt nok, så kan en vel nermest få

kjøpt hele kvartaler i byer, stordelen av Bygdøy og hva som helst av bolig i Bergen.

Så hvorfor er det ingen som sutrer for at ingen vil selge dem leilighet på Majorstua i Oslo ?

Jeg skulle gjerne ha kjøpt leilighet der til giburt-pris :-)

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med artikkelen er vel heller den tvilsomme tal-bruken. "Millioner ønsker seg ny bil", "Millarder ønsker seg bedre levestandard" er akkurat like gyldige.

 

Så du har rett, det er ikkje så mange som faktisk seriøst vurderer det. Kunne gjerne hatt eit småbruk eg, om eg hadde tid og pengar til å bruke det.

 

Når det er sagt, så kjenner eg opptil fleire studentar som klagar over at det så dyrt å bo Majorstua og Frogner at dei nesten ikkje klarer det med studentinntekt og som i fullt alvor seier at det er uaktuelt å bo øst for slottet.

Lenke til kommentar
Problemet med artikkelen er vel heller den tvilsomme tal-bruken. "Millioner ønsker seg ny bil", "Millarder ønsker seg bedre levestandard" er akkurat like gyldige.

 

Så du har rett, det er ikkje så mange som faktisk seriøst vurderer det. Kunne gjerne hatt eit småbruk eg, om eg hadde tid og pengar til å bruke det.

 

Når det er sagt, så kjenner eg opptil fleire studentar som klagar over at det så dyrt å bo Majorstua og Frogner at dei nesten ikkje klarer det med studentinntekt og som i fullt alvor seier at det er uaktuelt å bo øst for slottet.

 

Akurat ! De mener det er en mennenskerett å bo på Majorstua !

 

Når en ser på priser for småbruk, så blir de ofte forsøkt solgt for

godt under 1.5 mill. Hva får man ellers for under 1.5 mill i Norge ?

En liten leilighet på 60 m2 ? Konklusjon: nesten ingen vil kjøpe

småbruk for en pris på linje med vanlige boliger !

 

Men gi meg bilen din for en tusing - den vil jeg gjerne ha !

 

Jeg for min del skulle gjerne ha hatt anlednig til å kjøpe billig

de flotte hyttene som er i kommunen - og bo der - dersom jeg

fikk dem riktig billig ! :-)

Lenke til kommentar

Vel... er det ikke også slik med "bruk" at de kommer med boplikt? Kanskje kommer de også med bruksplikt, for alt jeg vet?

 

Akurat ! De mener det er en mennenskerett å bo på Majorstua !

 

Tja... ikke akkurat visse nabolag, men er man født i en storby som f.eks Oslo så mener jeg at man har rett til å bo i byen. I dagens situasjon er det derimot mange som må flytte ut av byen pga. boligpriser som følge av bla. press fra innvandring.

 

Det er trist at en generasjon Osloborgere flytter ut mens byen fylles opp av to ekstreme samfunnsgrupper: eliten og taperne (innvandrere, narkomane, de som bor i kommunal bolig osv).

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Vel... er det ikke også slik med "bruk" at de kommer med boplikt? Kanskje kommer de også med bruksplikt, for alt jeg vet?

 

Akurat ! De mener det er en mennenskerett å bo på Majorstua !

 

Tja... ikke akkurat visse nabolag, men er man født i en storby som f.eks Oslo så mener jeg at man har rett til å bo i byen. I dagens situasjon er det derimot mange som må flytte ut av byen pga. boligpriser som følge av bla. press fra innvandring.

 

Det er trist at en generasjon Osloborgere flytter ut mens byen fylles opp av to ekstreme samfunnsgrupper: eliten og taperne (innvandrere, narkomane, de som bor i kommunal bolig osv).

 

En må ikke glemme hvilket samfunn-system en lever i.

Det er kapitalistisk og noen offentlig styring på slike ting kan en vel

bare glemme :-) Pris på bolig og hvordan den blir brukt er et spørsmål

om marked. Jeg for min del har fundert på om jeg skal kjøpe meg

fritidsbolig på Majorstua. Ingen spør jo der om hvordan en har tenkt

å bruke boligen, om en har tenkt å melde flytting, om en har annen

bolig på Finse eller i Lofoten etc etc. Ganske kjekt egentlig :-)

Lenke til kommentar
Vel... er det ikke også slik med "bruk" at de kommer med boplikt? Kanskje kommer de også med bruksplikt, for alt jeg vet?

 

Mange kommunar har boplikt så det er nok med på å redusere etterspørselen. Kommunane vil at folk skal flytte dit, men mange vil helst ha det som feriebustad.

 

"Bruksplikt" eller konsesjonsplikt kan og gjelde, men da er det stort sett større gardsbruk/skogeigedommar der ein kan drive som bonde. Det dei meiner i artikkelen er vel helst små plassar som gjekk ut av drift for lenge sidan, men der familien ikkje vil selge av sentimentale grunnar. For konsesjonspliktige eigedommar gjeld forøvrig ikkje det kapitalistiske prinsipp om at høgste bug vinn. Der vil styresmaktene rekne på kva som er realistisk avkastning og sette ein fair makspris, samt gi konsesjon til den dei meiner er best skikka til å drive eigedommen.

Lenke til kommentar
Det dei meiner i artikkelen er vel helst små plassar som gjekk ut av drift for lenge sidan, men der familien ikkje vil selge av sentimentale grunnar. For konsesjonspliktige eigedommar gjeld forøvrig ikkje det kapitalistiske prinsipp om at høgste bug vinn. Der vil styresmaktene rekne på kva som er realistisk avkastning og sette ein fair makspris, samt gi konsesjon til den dei meiner er best skikka til å drive eigedommen.

 

Jeg ville tro at "alt kan kjøpes for penger".

Kjøp/salg er bare et spørsmål om pris og ikke noe annet.

Dvs innholdet i denne artikkelen i Nationen er sprøyt per definisjon.

 

By 8 mill for et hvilket som helst gårdsbruk - og disse "nostalgiske eierne"

vil tråkke på hverandre i kø for å selge :-)

Lenke til kommentar
Det dei meiner i artikkelen er vel helst små plassar som gjekk ut av drift for lenge sidan, men der familien ikkje vil selge av sentimentale grunnar. For konsesjonspliktige eigedommar gjeld forøvrig ikkje det kapitalistiske prinsipp om at høgste bug vinn. Der vil styresmaktene rekne på kva som er realistisk avkastning og sette ein fair makspris, samt gi konsesjon til den dei meiner er best skikka til å drive eigedommen.

 

Jeg ville tro at "alt kan kjøpes for penger".

Kjøp/salg er bare et spørsmål om pris og ikke noe annet.

Dvs innholdet i denne artikkelen i Nationen er sprøyt per definisjon.

 

By 8 mill for et hvilket som helst gårdsbruk - og disse "nostalgiske eierne"

vil tråkke på hverandre i kø for å selge :-)

For konsesjonsfrie eigedommar ja. Men for konsesjonspliktige fins det fleir eksempel på at selgar ikkje har fått selge til den han vil, men måtte selge til lågare pris til den fylkesmannen meiner er best.

Lenke til kommentar

Kommer selv fra et (små)bruk i Buskerud. Eiendommen består av to hus, garasje, låve, verksted og en seterbu, i tillegg til 4000 da skog og utmark. Ved eventuelt salg kan vi nok ikke forvente oss å få noe særlig mer enn hva en liten leilighet går for innen ring 3 i Oslo.

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar
Kommer selv fra et (små)bruk i Buskerud. Eiendommen består av to hus, garasje, låve, verksted og en seterbu, i tillegg til 4000 da skog og utmark. Ved eventuelt salg kan vi nok ikke forvente oss å få noe særlig mer enn hva en liten leilighet går for innen ring 3 i Oslo.

 

Akurat! Og lønna di er ikke stort større enn det de har i Burkerud ?

 

Og så sutrer man over at eierne av disse småbrukene ikke vil selge til

"sosialistisk pris" tilsvarende en liten leilighet eller hytte ! De som sier

det vil selvsagt selge sine ting til "kapitalistisk pris" :-)

 

Jeg har et småbruk som ingen vil kjøpe for halvparten av prisen til en

60 m2 leilighet 2 km burtenfor. 4 soverom, 2 stuer, vedskog, lang strand-sone

mot sjøen etc etc. Men antydes en "giburtpris" så er interessen stor !

 

Nå har jeg en enebolig sentralt også - til en pris 10 ganger taksten

på småbruket. Knappe 500 m2 tomt. Prisen på småbruket tilsvarer

prisen for noen få feriemåneder med Camping-hytte i Norge.

Vet du hva jeg da heller gjør enn å feriere på Camping?

Jeg ferierer på småbruket! Flott for barn. Ikke tale om

å være "solidarisk" og "selge" (gi burt) småbruket til uendelig

grådige folk - eller som egentlig ikke er interessert ! :-)

 

Prisen er 8 mill sier jeg - "markedet" sier 400.000 kroner :-)

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar

Ja, må nok forvente at kommunen dikterer prisen ved et evt. salg. Slektninger (om en noe fjerne) har også forkjøpsrett. Litt kjedelig "å gi bort" eiendommen for en slikk og ingenting. Forventet salgspris er kanskje den samme som det koster å bygge et nytt hus på et av kommunens boligfelt (inkl. standard tomt)... :hm:

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...