Gå til innhold

Mest revolujonerende spill etter år 2000.


Anbefalte innlegg

Ser det er mange som nevner Half-Life 2 her, og jeg må si meg helt enig. Sjelden jeg har blitt så overveldet og hatt det så mye moro som jeg har i dette spillet. Jeg mener, både fysikkmotoren, musikken, AI-en, leveldesignet (hvem i sine fulle fem liker ikke Ravenholm?) er perfekt. Verdens beste spill, uten tvil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at Guitar Hero satte en standard for musikk-sjangeren på grunn av tja, hele spillet er revolusjonerende :thumbup:

 

CoD 4 satte vel en ny standard for krigs-sjangeren på grunn av sitt AI og at det er nåtid, og ikke den der WWII som det er i alle andre krigs-spill, og bruken av moderne våpen og kjøretøy

 

Assassins Creed er jo også revolusjonerende på en måte, fordi det er ingen andre spill som har gjort det samme før, laget et spill som er til for å snike :ph34r: , klatre på omtrent alt, og i tillegg har en åpen verden(slik at du kan gå hvor du vil)

Lenke til kommentar

grafikken blir jo bedre fra år til år, så kan vel ikke akkurat kalles et revolusjonerende element i spillet. Heller ikke at alle gameplay elementene er perfekt gjennomført og satt sammen. Først kommer det et spill som velter om på spill sjangeren sin, men det har mange barndomsfeil, og i tiden etterpå kommer det nye som perfeksjonerer disse elementene, og til slutt er det nesten så bra at man må finne på noe nytt.

 

Men man må jo nesten trekke en linje mellom de store spillene og alle indie spillene som lages. Tross alt, det finnes mye rart der ute i jungelen man aldri kommer til å høre noe om, som likevel gjør ting på en helt ny måte

 

Men utenom selvfølgelig portal (man må ikke drepe for å ha det gøy) så har man jo darwinia. Strategispill som kanskje i essensen er som alle andre, men i gjennomføringen skiller seg totalt ut. Indie spill/b-produksjon som slo igjennom. Uplink og defcon er også rimlig nyskapende eller annerledes, men de er kanskje ikke almenn kjent nok til å revolusjonere noe som helst.

 

Ellers må man nesten lenger tilbake i tid for å finne de store forandringene. Vanskelig å se hvilke virkninger portal vil ha på industrien, men så stor følgerskare som portal har så er det rimlig sikkert å anta at mange kommer til å prøve seg på puzzle spill etterhvert, nesten litt kjedelig at portal har gjennomført alt så bra at ingen kan hoppe etter virkola.

Lenke til kommentar

Super Mario Galaxy

I en tid som domineres av FPS og fotorealistisk grafikk, kommer Nintendo på banen med Super Mario Galaxy og viser at det viktigste er å ha det gøy!

Sleng på at dette er det første spillet som er "ekte" 3D og at alle fremtidig plattformspill kommer til å bli satt opp mot dette, så har vi det mest revolusjerende spillet etter år 2000.

Lenke til kommentar

Nå får jeg sikkert bæsj kastet etter meg i overdådige mengder, men jeg vil faktisk si meg fullstendig uenig med de som mener HL2 var revolusjonerende. Et bra spill, javisst, men noen revolusjon var det ikke. Ved siden av fysikken tilførte det sjangeren ingen verdens ting fra hva vi har sett før (og ja, jeg anser GravGun'en for å være en del av fysikkbiten, da den er designet utelukkende for å benytte fysikkmotoren). For all del, grafikken var fantastisk for sin tid (på delt plass med Doom 3, da de var banebrytende på hver sine områder), spillet var jenvt over moro og multiplayer var gøy en stund -- iallfal helt til en eller annen idiot ødela en GravGun-match ved å dra fram maskingeværet. Men utover det er storyen en masse usammenhengende tull, og AIen var faktisk til tider dårligere enn den i HL1 (følg med på hvordan soldatene i HL1 hele tiden holder seg i bevegelse, søker dekning og rotter deg ut med granater), for ikke å engang nevne de grufullt kjedelige kjørebrettene. Hovercraft-nivåene gir meg mareritt den dag i dag.

 

Men for all del, det har ikke kommet så mye annet etter 2000 som har gitt sjangeren noe mer enn hva HL2 gjorde. Det er vel en grunn til at fysikk har blitt allemannseie, antar jeg. Så tatt i betraktning resten av FPS-haugen så er det vel igrunn fair enough.

 

Med det i tankene kan vi vel snart skrive Gears of War inn i historiebøkene også, når vi ser antallet tredje- og førstepersonsspill som benytter/planlegger å benytte seg av cover-teknikken det spillet for alvor introduserte (Uncharted, Dark Sector, Killlzone 2 m.fl.).

Lenke til kommentar
Med det i tankene kan vi vel snart skrive Gears of War inn i historiebøkene også, når vi ser antallet tredje- og førstepersonsspill som benytter/planlegger å benytte seg av cover-teknikken det spillet for alvor introduserte (Uncharted, Dark Sector, Killlzone 2 m.fl.).

Jeg syns personlig Rainbow Six: Vegas gjorde coversystemet brukbart. Gears kom først ja, men bare ca. uke tidligere.

Metal Gear Solid var kanskje først med en enkel form for cover? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg syns personlig Rainbow Six: Vegas gjorde coversystemet brukbart. Gears kom først ja, men bare ca. uke tidligere.

Metal Gear Solid var kanskje først med en enkel form for cover? :hmm:

Sant det du sier med Vegas, og slik sett slekter kanskje KZ2 mer på det enn Gears når man tenker over det, men det får vi se når det kommer. Og ja, MGS, eller kanskje nærmere MGS2, hadde forsåvidt et coversystem selv om det ikke er et utpreget actionspill. Ved nærmere ettertanke hadde vel også Kill.Switch også noe i samme gata som Gears, uten at jeg har spilt det og kan uttale meg om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Med det i tankene kan vi vel snart skrive Gears of War inn i historiebøkene også, når vi ser antallet tredje- og førstepersonsspill som benytter/planlegger å benytte seg av cover-teknikken det spillet for alvor introduserte (Uncharted, Dark Sector, Killlzone 2 m.fl.).

Jeg syns personlig Rainbow Six: Vegas gjorde coversystemet brukbart. Gears kom først ja, men bare ca. uke tidligere.

Metal Gear Solid var kanskje først med en enkel form for cover? :hmm:

Hmm... Cover-systemene i Gears og Rainbow Six er vel omtrent helt likt som i Perfect Dark Zero, og det spillet var et helt år tidligere ute....

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Nå går vi litt off-topic her føler jeg, så vi får heller fortsette denne diskusjonen et annet sted :p Men jeg sjekka iallfall ut litt om Kill.Switch fra 2004, og det ser ut til å ha mye av grunnlaget for det coversystemet vi ser i Gears og andre lignende spill nå. Eneste problemet med Kill.Switch er at alt annet ved det tilsynelatende suger, men om ikke annet kan vi iallfall bekrefte at det var før alle de andre vi har nevnt til nå ;)

Lenke til kommentar
WoW satt ikke ny standard for MMORPG, den ble vel satt av Everquest :tease:

Den standaren ble knust av WoW, så WoW satte en ny.

Wow er en helt logisk utvikling av spill som UO, EQ og AO. Den eneste måten Wow var revolusjonerende på var ved at den introduserte MMORPGs for den gjengse gamer.

Lenke til kommentar
Kan ikke helt skjønne hvordan folk kan si at Portal er revolujonerende, innoverende, originalt osv. når det er et professionelt videreutviklet spill basert på Narbacular Drop, et gratis spill fra 2005.

Heh, så en ny bil kan ikke være innovativ fordi det finnes biler som har et lignende system fra før?

 

Tross alt ville ALDRI Narbacular drop blitt kjent UTEN portal. Det finnes masse flotte ideer og spill som aldri kommer spesielt langt, derfor er det da umulig å si hva som er nytt siden DET kan ha vært et indiespill som har gjort det samme før.

 

Kjøper ikke argumentet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...