Gå til innhold

Velge Nikon D80 eller D40x?

Anbefalte innlegg

Hei

Vet dere hater dettes pørsmålet men har vært og kjent på begge to og liker begge kameraene like godt.

Så spørsmålet jeg da må rette til dere erfarene slr brukere er hilket av disse kameraen vil gi meg som nybegynner mest glede?

Er det store forskjeller på disse eller blir det best og la lommeboken og kvalitetsførelsen velg?

Heller mest mot D80 Må jeg si men er det noe negativt med det for en nybegynner?

Takker på forhånd for alle gode og utdypende svar:)

mvh

Christer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min personlige mening er at om man virkelig har lyst til å begynne med fotografering så kan man like godt slenge i litt ekstra å kjøpe et kamera med flere funksjoner og bruke litt tid på å lære å bruke disse. Kjøper du et dårlige kamera først og lærer fort, ja da kan du fort finne begrensninger som du ikke hadde hatt om du la litt ekstra i.

Snakker ut ifra erfaringer med ei venninne som opplevde dette.

Kan i tillegg nevne at på skolen bruker vi D70 og ingen har hatt problemer med å bruke det, så D80 vil nok være et godt valg, vil nå jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt erfaren med slr, så dette blir i perspektiv fra en nybegynner. :)

Jeg valgte D80 som totalt nybegynner.

Det er så klart en læringskurve, men det tror jeg gjelder uansett hvilket speilreflekskamera du kan finne på å velge.

Kamera er solid og gir "fornuftig gode" bilder så lenge du ikke drar det til yttergrensene av hva kit-optikken skal kunne prestere.

Det er veldig morsomt å ta bilder med kameraet, spesielt når man begynner å bli godt kjent med det og lærer dets begrensninger. Et stativ gjør det hele enda noen hakk morsommere.

Så langt har jeg tatt over 10 000 bilder på et halvt års tid. :mrgreen:

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

Det første jeg vil si er at det er rimelig sterke rykter om at Nikon kommer til å lansere etterfølgere til både D40/D40x og D80 på PMA i slutten av denne måneden, så det kan være verdt å vente et par uker å se. Lagrene i Japan er allerede tomme for D40x så det er nok en viss sannhet i de ryktene. Selv om du nok kan bli fornøyd med en av de eldre modellene, så kommer disse ganske sikkert til å falle i pris når etterfølgerne blir lansert så det kan være verdt å vente litt og sikre seg en knalldeal.

D80 er et helt greit nybegynnerkamera. Det har et litt mer klassisk brukergrensesnitt, og er kanskje ikke fullt så intuitivt i starten. Men hvis du har tålmodighet nok til å bla litt i manualen går det fort å lære seg å bruke det, og på mange områder er det raskere i bruk enn D40ene rett og slett fordi det har et mer omfattende utvalg av knapper til hurtigvalg.

Bildekvalitetsmessig ser du neppe noen forskjell på D40x og D80. De gir muligens litt andre uttrykk hvis du ser på jpeg-bilder rett fra kamera, men kvaliteten når du tar råformat er så lik at det er omtrent umulig å skille dem fra hverandre.

Det du bør tenke over er hva som trengs av funksjonalitet. Jeg ville ikke lagt alt for stor vekt på ting som antall fokuspunkter, men D80 har blant annet en større søker som er veldig behagelig. I tillegg har D80 som nevnt over flere knapper og kontrollhjul som gjør det raskere å endre en del viktige innstillinger (den kanskje aller viktigste forskjellen på dette området er at D80 har to kontrollhjul mens D40 bare har ett, som medfører at det går raskere å stille blenderåpning og lukkertid i manuell modus).

D80 har også innebygget fokusmotor, noe D40 mangler. Det betyr at du bare får autofokus på D40 med Nikons AF-S-objektiver og tilsvarende fra tredjeprodusenter. Mange av Nikons fastobjektiver finnes ikke i AF-S-utgave, og tredjepartsprodusenter som Tokina og Tamron leverer heller ikke autofokusobjektiver til Nikon med egen AF-motor. I tillegg finnes det mye bra på bruktmarkedet som ikke har fokusmotor. Hvorvidt det faktisk har noe å si eller ikke kommer helt an på hva du tenker deg å kjøpe av optikk.

Lenke til kommentar
og tredjepartsprodusenter som Tokina og Tamron leverer heller ikke autofokusobjektiver til Nikon med egen AF-motor.

Tamron lanserte sitt første AF-objektiv for D40-serien før jul. Regn med at det kommer fler. Tokina sikter seg tilsynelatende inn mot en litt annen del av markedet enn Tamron og Sigma, og har det ikke så travelt med å tilfredsstille D40-folket.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal vente og se om det lanseres noe nytt i månedskifte. Spørs jo hvor mye D80 Kan dette i pris da?

Har i utgangspunktet ikke tenkt til å kjøpe mange objektiver til å begynne med. Tenkte først og fremst på det som følger med når man kjøper kit og muligens et til da en vidvikel.

Takker for mange gode svar:) Håper det ligger noe i ryktene om at det kommer en oppfølger da:) Trenger kamera fort for skal reise bort i starten av februar og trenger kamera til da.

Lenke til kommentar

Jeg ville uten tvil valgt D80.

Kjøpte selv en D80 for et halv år siden, og det sto da mellom D40 og D80. Jeg har ikke angret på valget mitt... Har i ettertid testa D40'n endel og jeg synes den rett og slett blir for liten og lett. Får et mer kvalitetsintrykk av D80, synes jeg! Men selfølgelig, man venner seg sikkert til alt... Jeg synes nå at D300 er mye bedre å holde i enn D80.

Man har jo også endel flere funksjoner i D80'n enn i D40'n, som du kan lese deg til rundt på forumet her. Displayet oppå D80'n er nok en av de tingene jeg ville savnet mest på D40'n.

Men ta en tur til butikken en gang til og kjenn deg litt frem :) Det rådet fikk jeg, og det er nok det beste. Du vet nok innerst inne hvilket kamera du har mest lyst på, og da bør du høre på det... Kjipt å sitte igjen halvfornøyd ;)

Lenke til kommentar
Har ingen problemer med og hoste opp de ekstra kronasjene nei, men haddde ikke kamera vært noe bedre hadde det ikke vært noe vits og hoste opp pengene.
Hvis du i det hele tatt kan se for deg å bruke fastoptikk en gang (trenger ikke ha noen konkrete planer om det), er D80 definitivt et bedre valg. Hvis du er helt sikker på at du ikke kommer til å bruke fastoptikk noen gang, klarer du deg fint med D40x. Er du i tvil, gå for D80 (hvis du absolutt vil ha Nikon da - selv har jeg akkurat byttet Nikon D70s med Samsung GX-10, og angrer ikke på det)...
Lenke til kommentar
Med tankte på at jeg får veldig gode priser på nikon via jobben så er det kanskje enklest og best og gå for det?
Spørsmålet er jo hvorvidt prisene fremdeles er gode når du sammenlikner med andre systemer? Etter min mening bør du få D80 med 18-70 til under 6500 kr før det er i nærheten av å konkurrere med K10D/GX-10. GX-10 kit får du til omlag 5800 kr - riktignok med et objektiv som ikke er fullt så bra som 18-70, men dog et av de beste kit-objektivene på markedet. Olympus E-510 er også et kamera du bør tenke på, som også har god optikk i kitet.

Merk - jeg sier bare at du bør sammenlikne med andre systemer, du gjør ikke noe dumt i å velge Nikon, men jeg mener at du kan få mer for pengene med andre systemer, med mindre du får *svært* gode priser på Nikon. Jeg jobber i fotobutikk, og får ikke så gode priser på Nikon...

Lenke til kommentar

Jeg får vel standard D80 kit ned i 6500-7000 Faktisk har ikke sjekket eksakt hva vi får de for. Får også bra priser på tilbehør. men er jo selvsagt åpen for andre løsningen. Har jo mest bra følelse for Nikon siden jeg har hatt diverse kompaktkamera osv. er ikke så opptatt av hvor mye jeg betaler bare jeg får noe bra som jeg blir fornøyd med kan godt gå opp i 10000 også for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Jeg får vel standard D80 kit ned i 6500-7000 Faktisk har ikke sjekket eksakt hva vi får de for. Får også bra priser på tilbehør. men er jo selvsagt åpen for andre løsningen. Har jo mest bra følelse for Nikon siden jeg har hatt diverse kompaktkamera osv. er ikke så opptatt av hvor mye jeg betaler bare jeg får noe bra som jeg blir fornøyd med kan godt gå opp i 10000 også for den saks skyld.
For å være helt ærlig - du kommer til å bli fornøyd uansett hva du kjøper... Selv ville jeg utvilsomt kjøpt GX-10 igjen, selv om budsjettet hadde vært 25000, og heller brukt penger på optikk. Det du bl.a. får ekstra er bildestabilisering på alle objektiver og værtetning. Setter vi budsjett på 50000, ville nok Nikon være tilbake som favoritt (D3) ;o)

Når det er sagt - skikkelig optikk til Pentax er litt rimeligere enn til Nikon. Er du kvalitetsbevisst og vil ha det beste, er Pentax sin toppoptikk rimeligere enn Nikons tilsvarende (17-55 til Nikon koster drøyt 9000 kr, mens DA* 16-50 f/2.8 for Pentax koster litt over 6000). Skal ikke påstå at skuddsikkerheten er like god på Pentax, men jeg tviler på at en vanlig bruker blir misfornøyd med DA*...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Tror jeg nettopp har gått gjennom noe tilsvarende. Jeg begynnte med et d40 for tre måneder siden, så byttet jeg det ut med et d80 en måned seinere. For en nybegynner som begynner å lære kameraet vil jeg si at de "viktigste" forsjellene, eller de mest merkbare kan man si, er at mange av funksjonene som finnes på menysystemet til d40 er flyttet til fysiske knapper på kameraet. Dette synest jeg, og sikkert du også vil jeg anta etterhvert, er meget praktisk, da mange av funksjonene er slikt man ikke bruker til å begynne med, men etterhvert når man blir mer komfortabel med kameraet og lærer funksjonene, gjerne kunne ønsket å ha lett tilgjengelig. En annen ting jeg finner veldig praktisk er den lille skjermen på toppen som til enhver tid viser kamerainstillinger, noe man definitivt ikke klarer seg uten etter å ha prøvd det :)

Nå skal det sies at det var et par småting med d80 kameraet jeg fant irriterende også, som de muligens har retta opp i d40 ? Bla.a et litt bedre knappe layout med navigasjonstastene og ok-tasten, samt at både Manuell mode og Shutter speed-mode ikke stillte lukkehastigheten uavhengig (hvis jeg ikke husker helt feil..), men det blir bare småplukk egentlig.

Håper det kanskje hjalp deg litt.

Lenke til kommentar

Tror jeg har nevnt dette tidligere i en annen tråd, men nå selges det _MANGE_ D200 på bruktmarkedet til foto.no. Sikkert fordi folk har planer om å skaffe seg D300. Mulighet for å gjøre et kupp.

Disse kameraene er som regel veldig god tatt vare på, så hadde jeg sett noe til 6000-7000 hadde jeg gått for det :)

Vet ikke hva du har tenkt å ta av bilder, men 3 bps på D80 blir litt lite om du har tenkt å fotografere sport/idrett og lage gode seriebilder... just a thought :)

Ellers vil jeg bare nevne at du burde skaffe deg en god blits med en gang! Helt uvurdelig, og en SB600 eller 800 kan styres trådløs av den innebygde blitsen til D80 om du skulle gå for den!

Er ikke 100% sikker på om D200 har innebygget blits...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...